On the history of the social organization of the Turkic peoples of Southern Siberia | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 4 (24).

On the history of the social organization of the Turkic peoples of Southern Siberia

In this paper we consider seok a social term. In the sense of "a group of blood relatives," it is found only among the Turkic peoples of Southern Siberia. The accumulated materials of ethnographic, historical and legal nature allow to speak about seoks of South Siberian Turks as a social institution formed under the influence of Mongol legislation in XIII-XVIII centuries. Mongolians have a similar term yasun bearing the same semantic load. In other modern Turkic-speaking ethnic groups the term is absent in a similar sense, though it is able to illustrate some of the social categories (Kyrgyz, Kazakhs). But the Turks of Southern Siberia were under the legal systems of government and social organizations of Mongolian (Altyn-Khan, Oirat) states, so they perceived a then terminology. If you continue with a retrospective look at the pre-Mongol period, the preliminary conclusion may also be in favor of the opinion of the absence of the peoples of the ancient circle of social organization based on "generic" or "tribal" relationships. Available sources on the worldview of the ancient Turks, Kirghiz, Uighurs and Kipchaks did not indicate the dominance of "tribal ideology." The terms designating over family social structures, it is extremely vague and uncertain. It is no accident that this circumstance contrasts Orkhon and Yenisei inscriptions, the richest vocabulary of social relationship. The most important connection of individuals are concentrated in the categories of family relationship and not a "tribal" interaction. It is obvious that the concept of consanguine kind is not suitable for the analysis of the social organization of the Turks of Southern Siberia. This leads to a archaization of the views of researchers about the communities that have a long historical period were familiar with more complex types of social order. Universalism principles of kinship allowed to use it in other forms of social structuring. Categories of relationship were a kind of matrix, which were imposed and the government, political institutions.

Download file
Counter downloads: 416

Keywords

Южная Сибирь, тюрки, монголы, родство, социальная организация, Southern Siberia, Turks, Mongols, kinship, social organization

Authors

NameOrganizationE-mail
Ugdyzhekov S.A.Khakasskiy Institute (branch) of the Siberian Federal University of Education and Science of Russia (Abakan)ugdej ek@gmail.com
Всего: 1

References

Катанов Н.Ф. Отчет о поездке, совершенной с 15 мая по 1 сентября 1896 года в Минусинский округ Енисейской губернии // Ученые записки Казанского университета. 1897. Т. 64, кн. III.
Катанов Н.Ф. Письма из Сибири и Восточного Туркестана // Записки Императорской Академии наук. 1893. Т. XXIII (приложение).
Шерстова Л.И. Тюрки и русские в Южной Сибири: этно-политические процессы и этнокультурная динамика XVII начала ХХ века. Новосибирск: Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2005. 312 с.
Хакасско-русский словарь = Хакас-орыс состж. Новосибирск: Наука, 2006. 1114 с.
Бутанаев В.Я. Социально-экономическая история Хонгорая (Хакасии) в XIX начале ХХ вв. 2-е изд., доп. и исправ. Абакан: Изд-во Хакасского государственного университета им. Н.Ф. Катанова, 2002. 212 с.
Этимологический словарь тюркских языков. Общетюркские и межтюркские основы на буквы «Л», «М», «Н», «П», «С». М.: Восточная литература РАН, 2003.
Аникин А.Е. Этимологический словарь русских диалектов Сибири. Заимствования из уральских, алтайских и палеоазиатских языков. М.; Новосибирск: Наука, 2000.
Krader L. Social Organization of the Mongol-Turkic Pastoral Nomads. The Hague: Mouton, 1963.
Kotwicz W. Contribution a l'histoire de l'Asie Centrale // Rocznik Orientalistyczny. 1948. T. 15.
Drnrfer G. Turkische und mongolische Elemente im Neupersischen. Unter besonderer Berucksichtigung alterer neuper-sischen Geschichtsquellen, vor allem der Mongolenund Timuridenzeit. Wiesbaden: Steiner, 1963-1975. Bd. 1. Bd. 2.
Krader L. Formation of the State. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall, 1968.
Рыкин П.О. Монгольская концепция родства как фактор отношений с русскими князьями: социальные практики и культурный контекст // Mongolica-VI: Сб. ст. СПб.: Петербургское востоковедение, 2003.
Викторова Л.Л. Система социализации детей и подростков у монголов // Этнография детства. М., 1983.
Тадина Н.А. Три линии родства и авункулат у алтайцев // Алгебра родства. СПб., 2005. Вып. 9.
Волков В.Г., Харьков В.Н., Штыгашева О.В., Степанов В.А. Генетическое исследование хакасских и телеутских сеоков. сравнительная характеристика по данным маркеров Y-хромосомы // Культура как система в историческом контексте: Опыт Западно-Сибирских археолог
Потапов Л.П. Происхождение и формирование хакасской народности. Абакан: Хакасское книжное издательство, 1957. 308 с.
 On the history of the social organization of the Turkic peoples of Southern Siberia | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 4 (24).

On the history of the social organization of the Turkic peoples of Southern Siberia | Tomsk State University Journal of History. 2013. № 4 (24).

Download file