(Post)colonial Nationalism or National (Post)Colonialism: 20th Anniversary of Brother 2 | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2021. № 16. DOI: 10.17223/24099554/16/15

(Post)colonial Nationalism or National (Post)Colonialism: 20th Anniversary of Brother 2

The article focuses on Alexey Balabanov’s flagship film Brother 2 (2000), which is devoted to the Russian neo-imperial ambitions and traditionally perceived as a “popular” manifesto of Russian nationalism. The author proposes an approach based on the concepts of postcolonial theory and decolonial thinking (in the Tlostanian sense). Firstly, the creation of a unique author’s style by the “provincial” Balabanov (a native of Sverdlovsk) can be viewed as a contradiction to the postcolonial theory, which says that the “subaltern” (Gayatri Spivak) cannot speak in the face of the metropolis. Of course, this only takes place if we recognize the legitimacy of Alexander Etkind’s concept of a specific “internal colonization” in the Russian statehood. Secondly, the evolution of Balabanov’s hero does not imply any preferences for the Russians and constructs a single paradigm to unite Danila Bagrov - “the first real hero of the post-Soviet cinema” (Vasily Koretsky), the Englishman John Boyle from the film War, the Yakut woman Mergen from the short film River, Major Scriabin nicknamed Yakut (Fireman) ... Thus, Balavanov’s mythology of “brotherhood” is not international, yet it cannot be reduced to Russianness (Andrey Plakhov). Thirdly, the metropolis in Balabanov’s dilogy, be it “not Leningrad, but Petersburg”, the capital Moscow or the gangster Chicago, is losing its status as a stronghold of modernity. Its inviability can be seen in the empty streets of St. Petersburg and Moscow. Danila arrives in St. Petersburg from the provincial Priozersk, where life is marked by the patriarchal humanity (images of his mother, his father’s classmate). The hero epitomizes the power of the national soil. He is an epic Bogatyr who goes back to the idea of heroism. In the finale, Danila leaves his brother in Chicago, having gone through an existential experience and realized that war is not a national clash. Having killed many people, he fails to avenge the death of a friend. He longs for abstract justice, but helps a man who is unworthy of the sacrifice. Danila acquires a real friend - an American named Ben and a brother in arms - a prostitute Dasha, who unexpectedly complements the gallery of seemingly schematic female characters epitomizing all the hypostases of a woman in the logic of imperial / colonial modernity (mother / lover / reborn harlot). All this radically destroys traditional national / gender definitions. Thus, these contaminations form the original paradigm of the author’s view, which critically “explodes” the seemingly self-evident nationalist discourse of the film Brother 2 with its inherent racism, sexism, and other xenophobic features.

Download file
Counter downloads: 30

Keywords

Alexey Balabanov, Brother 2, nationalism, postcolonial theory, decolonial thought

Authors

NameOrganizationE-mail
Tretyakov Evgeniy O.Tomsk State Universityshvarcen-gopf@mail.ru
Всего: 1

References

Тлостанова М. Постколониальный удел и деколониальный выбор: постсоциалистическая медиация // Новое литературное обозрение. 2020. № 161. С. 66-84.
Said E.W. Orientalism. New York : Pantheon Books, 1978. 368 p.
Spivak G.Ch. In Other Worlds. Essays in Cultural Politics. New York : Methuen, 1987. 309 p.
Bhabha H.K. The Location of Culture. London; New York : Routledge, 1994. 285 p.
Fanon F. Peau noire, masques blancs. Paris : Editions du Seuil, 1952. 188 p.
Fanon F. Les Damnes de la Terre. Paris : F. Maspero, 1961. 242 p.
Pratt M.L. Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation. London : Routledge, 1992. 257 p.
От редакции // Новое литературное обозрение. 2020. № 161. С. 7-8.
Etkind A.Internal Colonization: Russia’s Imperial Experience. Cambridge : Polity, 2011. 289 p.
Spivak G.Ch. Can the Subaltern Speak? // Marxism and the Interpretation of Culture. Chicago : University of Illinois Press, 1988. P. 271-313.
Джеймисон Ф. Об интерпретации: Литература как социальносимволический акт // Марксизм и интерпретация культуры. Москва ; Екатеринбург : Кабинетный ученый, 2004. С. 33-66.
Долин А. К 20-летию «Брата» // Оттенки русского: очерки отечественного кино. М. : АСТ: Редакция Елены Шубиной, 2018. С. 143-148.
Экслер А. Брат-2. URL: https://www.exler.ru/films/brat-2.htm
Кудрявцев С. Брат // 3500. Книга кинорецензий : в 2 т. М., 2008. Т. 1: А-М. URL: https://kinanet.livejournal.com/1227825.html?mode=reply
Павлов А. Культура культа // Искусство кино. 2011. Вып. 11. С. 87-98.
Долин А. «Жмурки» // Оттенки русского: очерки отечественного кино. М. : АСТ: Редакция Елены Шубиной, 2018. С. 134-143.
Плахов А. Точность невозврата. Умер Алексей Балабанов // Коммерсантъ. 2013. № 83 (5115). С. 1.
Корецкий В. Не время для героев. Боги и герои Алексея Балабанова // Русский репортер. 2013. № 20 (298). URL: http://rusrep.ru/article/2013/05/22/balabanov
Leitch V. Deconstructive Criticism: An Advanced Introduction. New York : Columbia University Press, 1983. 290 p.
Ильин И. Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. М.: Интрада, 1996. 256 с.
Топоров В. Предисловие // Балабанов А. «Груз 200» и другие киносценарии. СПб. : Сеанс, Амфора, 2007. С. 7-12.
Эткинд А. Внутренняя колонизация. Имперский опыт России. М. : Новое литературное обозрение, 2013. 448 с.
Балабанов А. «Груз 200» и другие киносценарии. СПб. : Сеанс, Амфора, 2007. 496 с.
Конаков А. Советская власть и всеобщая провинцификация Москвы: опыт постколониального прочтения текстов Евгения Харитонова // Новое литературное обозрение. 2020. № 161. С. 315-329.
Chakrabarty D. Provincializing Europe: postcolonial thought and historical Difference. Princeton : Princeton University Press, 2000. 336 p.
Быков Д. Где брат твой? // Огонек. 2000. № 18. С. 14.
Сапрыкин Ю. Сказка о пустоте. 20 лет «Брату» // Коммерсантъ Weekend. 2017. № 20.
Гоголь Н.В. Полное собрание сочинений и писем : в 23 т. М., 2012. Т. 7, кн. 1. 758 с.
Стишова Е. Апология «Брата»: Данила Багров как фольклорный герой // Искусство кино. URL: https://kinoart.ru/opinions/apologiya-brata-danila-bagrov-kak-folklornyy-geroy
Geraci R. [Book review of] Alexander Etkind, Internal Colonization: Russia’s Imperial Experience // Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity. 2015. Vol. 43, № 2. P. 356-357.
Уффельманн Д. Постколониальная теория как пост-колониальный национализм // Новое литературное обозрение. 2020. № 161. С. 85-103.
Гладильщиков Ю. Самый трагический из русских киногениев: Портрет Алексея Балабанова // Искусство кино. URL: https://kinoart.ru/opinions/samyy-tragicheskiy-iz-russkih-kinogeniev-portret-alekseya-balabanova
Muller K., Pickel A. Varieties of Postcommunist Nationalism in Eastern Europe // Working Paper CSGP 09/7. Trent University. URL: http://www.trentu.ca/globalpolitics/documents/MuellerandPickel079.pdf
Журкова Д. «Брат 2» Алексея Балабанова: непрочитанное признание в любви // Наука телевидения. 2018. № 14.3. С. 92-114.
Сенников Е. Сергей Сельянов: «Только идиоты садятся за работу, планируя создать образ эпохи» // Republic. URL: https://republic.ru/posts/89291
Янушкевич А. История русской литературы первой трети XIX века. М. : Флинта, 2013. 748 с.
Эткинд А., Уффельманн Д., Кукулин И. Внутренняя колонизация России: между практикой и воображением // Там, внутри: практики внутренней колонизации в культурной истории России. М. : Новое литературное обозрение, 2012. С. 6-50.
 (Post)colonial Nationalism or National (Post)Colonialism: 20th Anniversary of <i>Brother 2</i> | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2021. № 16. DOI: 10.17223/24099554/16/15

(Post)colonial Nationalism or National (Post)Colonialism: 20th Anniversary of Brother 2 | Imagologiya i komparativistika – Imagology and Comparative Studies. 2021. № 16. DOI: 10.17223/24099554/16/15

Download full-text version
Counter downloads: 240