Formation of personal capital as the basis for teaching intercultural dialogue in the digital environment
This article considers the problem of formation of personal capital as the basis of teaching intercultural dialogue in the context of distant training of a foreign language. The authors explore the potential of digital environment as a factor contributing to the successful formation of students' personal capital and understanding its role in teaching and mastering the culture of dialogue. Implementing the principles of a current competence-based paradigm, the basic thesis of the theory of inter-cultural foreign language education and the theory of human capital the authors focus on building personal capital which includes the system of students' common knowledge, their personal experience, the complex of interconnected and interacting universal competencies, such as, systems and critical thinking, self-organization and self-development, communication, intercultural interaction, development and implementation of projects, teamwork and leadership. The definition of the concept "personal capital" is introduced and the mechanisms of its formation in the course of foreign language education in higher school are disclosed. The authors' concept reflects the main ideas of "The White Book on Intercul-tural Dialogue of the Council of Europe", which reveals a complex structure of inter-cultural interaction, emphasizing such important qualities as comprehension of one's personality as a subject of intercultural interaction, awareness of one's identity, dignity, responsibility, self-confidence and willingness to cooperate. The article presents digital methods used to organize intercultural dialogue and a specific form of tandem online learning with the participation of native speakers in the presence of a teacher who simulates problematic situations of interaction between participants in the dialogue of cultures. Among the universal competencies presented in the Federal State Educational Standards 3++, the mentioned above ones are more involved in mastering intercultural dialogue and together form the basis for the formation of the personal capital, which provides success and efficiency of intercultural interaction. Based on the results of experienced tandem training in new educational conditions, the authors come to the conclusion that it is efficient to use a system of digital forms of organizing intercultural dialogue that contribute not only to formation and awareness of the foundations of personal capital but also to optimization of the process of intercultural language training.
Keywords
intercultural foreign language education,
digital educational environment,
universal competencies,
competence-based paradigm,
personal capitalAuthors
Porshneva Elena R. | Linguistics University of Nizhny Novgorod | eporshneva@gmail.com |
Krasnova Maria A. | Linguistics University of Nizhny Novgorod | krasn.mary@mail.ru |
Lebedeva Marina V. | Linguistics University of Nizhny Novgorod | hypersl@yandex.ru |
Всего: 3
References
Поршнева Е. Р., Краснова М. А. Обучение иностранному языку в контексте позитивной психологии // Язык и культура. 2021. № 53. С. 255-270.
Центр компетенций НГЛУ им. Н.А. Добролюбова. URL: https://lunn.ru/page/centr-kompetenciy-nglu
Поршнева Е. Р., Абдулмянова И. Р. Тандемное обучение как средство профессионализации языковой подготовки лингвистов // Язык и культура. 2018. № 41. С. 244-265.
Барышников Н. В. Стратегическая компетенция профессионала по межкультурной коммуникации: содержание, условия приобретения и искусство владения // Язык и культура. 2021. № 55. С. 10-21.
Livre blanc sur le dialogue interculturel « Vivre ensemble dans l'egale dignite ». Conseil de l'Europe, 118eme session ministerielle. Strasbourg. 7 mai 2008. URL: https://www.coe.int/t/dg4/intercultural/source/white%20paper_final_revised_fr.pdf
Тарева Е. Г. Диалог культур или не-диалог культур? Дилемма современной лингводидактики // Иностранная филология. Социальная и национальная вариативность языка и литературы : материалы IV Междунар. науч. конгресса, Симферополь, 1-19 апреля 2019 г. / ред. Е. В. Полховская. Симферополь : ИТ ©АРИАЛа, 2019. С. 49-54.
Бердичевский А.Л., Гиниатуллин И. А., Тарева Е.Г. Методика межкультурного иноязычного образования в вузе : учеб. пособие. М. : Флинта, 2019. 368 с.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования 3+. Уровень высшего образования: бакалавриат. Направление подготовки 45.03.02 Лингвистика. М., 2014. URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvob/450302_Lingvistika.pdf
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования 3++. Бакалавриат по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика. М., 2020. URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/450302_B_3_31082020.pdf
Федеральный государственный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 035700 лингвистика (квалификация (степень) бакалавр). М., 2010. URL: https://docs.cntd.ru/document/902218735
Государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования. Направление подготовки дипломированного специалиста 620100. М. : Министерство образования РФ, 2000. URL: https://mubint.ru/about/documents/gos_s_ling_620100.pdf
Бершадская М. Д., Серова А. В. Универсальные компетенции: индикаторы, опыт разработки и оценивания. URL: https://knastu.ru/media/files/page_files/teachers/Bershadskaya_UK_indikatory_opyt_razrabot.tsenivaniya_Seminar_AKUR_05.2018.pdf
Леонтьев Д. А. Саморегуляция, ресурсы и личностный потенциал // Сибирский психологический журнал. 2016. № 62. С. 18-37.
Кузьминов Я.И., Фрумин И. Д. Двенадцать решений для нового образования: Доклад Центра стратегических разработок и Высшей школы экономики / под общ. ред. Я.И. Кузьминова, И.Д. Фрумина. М. : НИУ ВШЭ, 2018.
Министерство экономического развития Российской Федерации. URL: https://www.economy.gov.ru/material/directions/chelovecheskiy_kapital/
Кузьминов Я.И., Сорокин П. С., Фрумин И. Д. Связь между образованием и социально-экономическим развитием через призму человеческого капитала: исторический обзор // Форсайт. 2019. Т. 13, № 2. С. 19-41.
Ильинский И. В. Инвестиции в будущее: образование в инновационном воспроизводстве. СПб. : Изд-во СПбУЭФ, 1996. 163 с.
Гураль С.К., ОбДалова О.А Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Жадобина Н.Н., Лукиянчина Е.В. Цифровая образовательная среда: проблемы и их решения в вузе // Педагогические науки. 2021. № 10 (112). URL: https://research-joumal.org/pedagogy/cifrovaya-obrazovatelnaya-sreda-problemy-i-ix-resheniya-v-vuze/
Мироненко Е. С. Цифровая образовательная среда: понятие и структура // Социальное пространство. 2019. № 4 (21). URL: http://socialarea-journal.ru/article/28318
Кастельс M. Информационная эпоха. Экономика, общество и культура. M. : ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.