Communicative Competence in Professional Doctor Activities
The article deals with the peculiarities of doctor's speech behavior in "doctor patient" communication. Maturity of communicative competence at the future doctor is professionally significant qualities, the result of which is the effective communication of the doctor with the patient needed to achieve mutual understanding in dealing with not only medical and diagnostic tasks, but also personal and family problem situations that could have a significant impact on the specific disease outcome and quality of life in general. This scientific review represents theoretical principles, the features of the communicative competence of the doctor, the main psychological characteristics forming communicative competence of the doctor. The article is dedicated to characteristics of lexical means of expressing the modal meaning that has to do with possibility in doctor patient communication in the English language. The article focuses on modal verbs, as well as modal words, which express possibility in doctor patient dialogues. In particular, the analysis makes it possible to determine such phenomenon as redundancy of modals verbs and words expressing possibility within one phrase. Moreover, it is worth mentioning that different types of lexical means used to express the meaning that has to do with possibility help to mitigate the messages and to develop trust and mutual understanding in doctor patient relationships. The paper also concentrates on the formation of impersonal sentences with the use of various modal words. Further the authors draw reader's attention to the problem of the use of euphemisms in doctor-patient communication in English. The most prominent features typical of this type of communication were singled out. In particular, it is worth pointing out the use of reduced questions, reiteration, syntactic and dialogical repetitions. It is possible to conclude that various types of repetitions as well as reduced questions, dialogical repetitions are mostly used by doctors. The results obtained confirm that working doctor professional component is a productive contact skill. In conclusion the paper points out that the effectiveness of doctor-patient communication largely depends on etiquette norms in English considering the peculiarities of professional activity and tasks of the specialists. The active use of modality makes doctor-patient communication partner. Modal phrases in English proves the fact of keeping distance among communicators, the characteristic is important in English communication. Correct doctor-patient communication thanks to the use of modality allows to avoid misunderstanding, conflicts as well as reach the required results. Moreover, in the paper the authors demonstrate the opportunity of additional linguistic Interpreter in Professional Communication in Sechenov University. The education program is focused on training of highly qualified specialists in the field of intercultural professional communication and medical translation.
Keywords
коммуникация,
коммуникативная компетентность,
врач,
пациент,
эмпатия,
эвфемизмы,
коммуникативная компетенция,
модальность,
лексический повтор,
редуцированные вопросы,
синтаксические повторы,
диалогические повторы,
стратегия дистанцирования,
communication,
communicative competence,
the doctor,
the patient,
empathy,
euphemisms,
communicative competence,
modality,
reiteration,
reduced questions,
syntactic repetitions,
dialogical repetitions,
the strategy of keeping distanceAuthors
Shirinyan M. V. | Higher Education I.M. Sechenov First Moscow State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation | MShV1982@mail.ru |
Shustova S. V. | Perm State University | lanaschust@mail.ru |
Всего: 2
References
Формановская Н.И. Речевое общение: коммуникативно-прагматический подход. М. : ГосИРЯП, 2002.
Кочеткова Т. В. Слово - самый главный терапевт. Речевая культура врача. Русский язык и культура общения для государственных служащих : науч.-попул. изд. для врачей, юристов, учителей, работников администраций, управлений. Саратов : Слово, 1998. С. 42-54.
Горшунова Н.К., Медведев Н.В. Формирование коммуникативной компетентности современного врача // Успехи современного естествознания. 2010. № 3. С. 36-37.
Анкваб М.Ф. Формирование профессиональной коммуникативной компетентности будущих врачей в условиях региона : автореф. дис.. канд. пед. наук. Владикавказ, 2012. С. 3-8.
Урванцев Л.П., Кодочигова И.А Психологические аспекты общения в диаде «врач больной» // Ярославский психологический вестник. Москва ; Ярославль, 2001. Вып. 5. С. 96-108.
Колягин В. В. Коммуникации в медицине. Основы трансакционного анализа : посо бие для врачей. Иркутск : РИО ГБОУ ДПО ИГМАПО, 2012. 60 с.
Михайлюк Ю.В., Хриптович В.А., Манулик В.А Формирование коммуникативной компетентности у студентов медицинского вуза (теоретические и практические аспекты) : учеб.-метод. пособие. Минск : БГМУ, 2015. 68 с.
Любан-Плоцца Б., Пельдингер В., Крегер Ф. Психосоматический больной на при еме у врача. СПб. : ИПИ им. В.М. Бехтерева, 1994. 245 с.
Харди И. Врач, сестра, больной. Психология работы с больными. Будапешт, 1981.
Александров А.А. Современная психотерапия : курс лекций. СПб. : Академический проект, 1997. 335 с.
Болучевская В. В., Павлюкова А.И. Общение врача: создание положительных взаимоотношений и взаимопонимания с пациентом. (Лекция 4) // Медицинская психология в России : электрон. науч. журн. 2011. № 4. URL: http:// medpsy.ru (дата обращения: 28.04.2020).
Телеуов М.К., Досмагамбетова Р.С., Молотов-Лучанский В.Б., Мациевская Л.Л. Сферы компетентности выпускника медицинского вуза. Компетентность: Коммуникативные навыки : метод. рекомендации. Караганда, 2010. 46 с.
Ларина Т. В. Категория вежливости и стиль коммуникации. Сопоставление английских и русских лингвокультурных традиций. М. : Рукописные памятники Древней Руси, 2009. 260 с.
Леонтьев А.А Основы психолингвистики. 3-е изд. М. : Смысл ; СПб. : Лань, 2003. 287 с.
Цветкова Л.А. Коммуникативная компетентность врачей педиатров : автореф. дис.. канд. психол. наук. СПб., 1994. 23 с.
Афанасова В. В. Модальность в медицинском дискурсе как средство увеличения эффективности коммуникации врача и пациента. URL: http://regionalstudies.ru/jour-nal/homejornal/rubric/2012-11-02-22-15-01/465-meddis.html (дата обращения: 24.04.2020).
Андронов В. П. Психологические основы формирование профессионального мышления врача // Вопросы психологии. 1991. № 5. С. 88-95.
Монакова С. В. Психологические условия развития доверительного отношения пациента к врачу : автореф. дис.. канд. психол. наук. Ставрополь, 2004. 194 с.
Бехтерев В. М. Объективная психология // Памятники психологической мысли. М. : Наука, 1991.
Кассирский И.А О врачевании. Проблема и раздумья. М. : Медицина, 1970. 271 с.
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. М. : Наука, 1977. 380 с.
Бодалев А.А Психологическое общение. Москва : Институт психотерапии ; Воронеж : НПО «Модэк», 1996. 256 с.
Бобнева М.И. Социальные нормы и регуляция поведения // Психологические проблемы социальной регуляции поведения / отв. ред. Е.В. Шорохова, М.И. Бобнева. М. : Наука, 1976. С. 144-171.
Алексеева Л. А Личностные особенности и коммуникативный потенциал медицинского персонала в амбулаторной педиатрии : автореф. дис.. канд. психол. наук. СПб., 2002. 22 с.
Либих С.С. Коллективная психотерапия неврозов. Л. : Медицина, 1973. 207 с.
Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. М. : Прогресс, 1994.
Cai Yuyang, Kunna Antony John. Detecting of language thresholds of the effect of backround knowledge on a Language to Specific Purposes reading performance: A case of the island ridge curve // Journal of English for Academic Purposes. November 2019. Vol. 42. DOI: 10.1016/j.jeap.2019.100795 (дата обращения: 24.04.2020).
Ernst A. Research techniques and methodologies to assess social learning in participatory environmental governance // Learning, Culture and Social Interaction. December 2019. Vol. 23. DOI: 10.1016/j.lcsi.2019.100331 (дата обращения: 24.04.2020).
Rogge N., Theesfeld I., Strassner C. The potential of social learning in community gardens and the impact of community hetergenety // Learning, Culture and Social Interaction. DOI: 10.1016/j. lcsi.2019.100351 (in progress)
Horney K. New Ways in Psychoanalysis. N.Y. : Norton, 2008.
Соловьева С.Л. Личность врача : учеб.-метод. пособие. СПб. : Изд-во СЗГМУ им. И.И. Мечникова, 2004. 148 с.
Яковлева Н.В. Психологическая компетентность и ее формирование в процессе обучения в вузе (на материале деятельности врача) : дис.. канд. психол. наук. Ярославль, 1994. 277 с.
Кабанов М.М. Медицинская психология // Тенденция психологической науки / отв. ред. Б.Ф. Ломов, Л.И. Анцыферова. М. : Наука, 1989. С. 221-230.
Вассерман Л.И., Абабков В.А., Трифонова Е.А. Совладание со стрессом: теория и психодиагностика : учеб.-метод. пособие / под науч. ред. проф. Л.И. Вассермана. СПб. : Речь, 2010. 192 с.
Урванцев Л.П., Васильева Л.Н. Психологический анализ коммуникативной компетентности будущего врача // Ярославский психологический вестник. 2002. Вып. 9. С. 99-105.
Константинова Т. В. Особенности коммуникативных установок во взаимодействии врача с больными : дис.. канд. психол. наук. Самара, 2006. 156 с.
Доника А.Д. Профессиональный онтогенез: Медико-социологические и психолого-этические проблемы врачебной деятельности. М. : Академия Естествознания, 2009.
Добрович А Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения. М. : Просвещение, 1987. 208 с.
Зимняя И.А Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компе-тентностного подхода в образовании // Ректор вуза. 2005. № 6. С. 13-29.
Смирнова Е.А. Формирование коммуникативной компетентности студентов в условиях непрерывного образования : автореф. дис.. д-ра пед. наук. М., 2007. 37 с.
Петровская Л.А Компетентность в общении. М. : Изд-во МГУ, 1989. 216 с.
Руденский Е.В. Социальная психология : курс лекций. Москва : ИНФРА-М ; Новосибирск: НГАЭиУ, 1999. 224 с.
Виноградов В.В. О категории модальности и модальных словах в русском языке. Исследования по русской грамматике : избр. тр. М. : Наука, 1975. С. 53-87.
Ильиш Б.А. Строй современного английского языка. Л. : Просвещение, 1971. С. 8890.
Glendinning E., Holmstrom B. English in Medicine Third edition Book. Cambridge : Cambridge University Press, 2008.
Grice T., Greenan J. Nursing. Oxford : Oxford University Press, 2011.
McCarter S. Medicine. Oxford : Oxford University Press, 2011.
Крысин Л.П. Эвфемизмы в современной русской речи // Русское слово, свое и чужое: Исследования по современному русскому языку и социолингвистике. М., 2004. С. 262-290.
Гоман Е.Д. Эвфемия и дисфемия в речи медицинских работников // Наука ЮУрГУ. Секции социально-гуманитарных наук : материалы 67-й науч. конф. / отв. за вып. С. Д. Ваулин. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2015. С. 847-852.
Агаджанян С.А Синтаксические особенности коммуникации врач - пациент на английском языке // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 54. С. 9-11.
Ширинян М.В., Шустова С.В. Трудности медицинского перевода и способы их преодоления при обучении студентов неязыковых вузов // Язык и культура. 2018. № 43. С. 295-316.
Памазанова Е.В. Подготовка будущих медицинских сестер к профессионально-этическому взаимодействию с пациентами : автореф. дис.. канд. пед. наук. Кара-чаевск, 2019. С. 3-15.