The conjunction of a foreign language educational space in the conditions of digitalization | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/8

The conjunction of a foreign language educational space in the conditions of digitalization

The article studies the foreign language educational environment of the university in the alternative reality context: globalization and digitalization, individualization of the student's education, his integration into the international professional environment. The authors update the concept of the “foreign language educational environment of the university”; determine its traditional and new components, and the basic principles. The authors sought to fill in the gaps in language training related to the organization of the entire process of foreign language training at the university; to consider its main patterns and principles that are changing in the process of reforming higher education now; to focus on those innovations that are necessary at present. The article describes an innovative approach to the foreign language training organization, which involves the integration of both traditional and new components, taking into account the goals, content, forms and format of training. The implementation of educational innovations in the modern context is possible if we approach it from the standpoint of creating an integral system - foreign language educational environment of the university, which consists of Core, Majors and Minors. Core is the basis of the new educational model at Tyumen State University (TSU); a unique basic program with a set of mandatory disciplines to immerse students in the learning process; the potential to build effectively an individual educational trajectory of the student. The article discusses the possibilities of maximizing the use of the foreign language educational environment of the university to improve the level of foreign language proficiency of students for their personal and professional development. The research topic is highly relevant and in demand in the field of higher education and may be of scientific significance. The authors of the article are participants in the educational process and have experience in teaching a foreign language, which allows them to continue studying the concept that promotes the introduction of an individual educational trajectory and to upgrade foreign language learning in constantly changing digital educational environment. The article presents the results of the study conducted at TSU, concerning the identification of a number of features of the individual educational trajectory implementation in the framework of training undergraduate students in Physical Education. The research methodology includes the theoretical methods (identification and resolution of contradictions, problem statement, and introduction of the authors' concept, systematic approach, generalization and concretization) and the empirical methods (study of literature and documents, monitoring, experiment: survey, description, measurement and comparison). The main results of the study reveal a number of significant problems in the organization of foreign language training in the context of digitalization, so the authors propose new options for designing the individual trajectory of the digital generation student in the foreign language environment at university.

Download file
Counter downloads: 9

Keywords

blended learning, online/offline, CLIL, student architecture, Elective, Minor - disciplines of the professional block, Major -disciplines of the variable block, Core - disciplines of the basic program, individual educational trajectory, foreign language educational environment, digitalization of education

Authors

NameOrganizationE-mail
Vojtik Natalia V.Tyumen State Universityn.v.vojtik@utmn.ru
Poletaeva Oksana B.National Research University of Electronic Technologypoletaeffs@mail.ru
Absalyamova Ramzia A.Tyumen State Universityr.a.absalyamova@utmn.ru
Всего: 3

References

Бахтина О. И., Монахов В. М. Формирование нового взгляда на информатизацию и научно-технологическое развитие современной теории обучения // Вестник Московского университета. Сер. 20: Педагогическое образование. 2018. № 2. С. 60-77.
Бахтина О.И., Монахов В.М. Теоретическое обоснование функционирования методической системы электронного обучения // Вестник Московского университета. 2018. № 4. С. 43-57.
Ямбург Е. Единое образовательное пространство // Народное образование. 1994. № 1. С. 24.
Седова Н. С. Опыт реализации системы майноров в бакалавриате Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» // Общество и образование в XXI веке: опыт, традиции, перспективы (Седьмые Лозинские чтения) : материалы Междунар. науч.-метод. конф., 24-28 апреля 2017 г., г. Сочи. Ч. 1. Псков : Псков. гос. ун-т, 2017. С. 124-128.
Бондаревская Е. В. Теория и практика личностно-ориентированного образования. Ростов н/Д, 2000. 352 с.
Паспорт национального проекта «Образование», утвержден президиумом Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и национальным проектам (протокол от 24 декабря 2018 г. № 16). URL: https://minobrnauki.gov.ru/common/upload/library/2019/07/NP_Obrazovanie.htm
URL: https://минобрнауки.рф/пресс-центр/12933
Prensky M. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1 // On the Horizon. 2001. № 9. Р. 1-6. doi: 10.1108/10748120110424816
URL: https://минобрнауки.рф/пресс-центр/11777
Wachter B., Maiworm F. Die Deutsche Bibliothek - CIP-Einheitsaufnahme English-Taught Programmes in European Higher Education. The State of Play in 2014. Bonn : Lemmens Medien GmbH, 2014. 144 p.
Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования» : постановление Правительства Российской Федерации от 26.12.2017 № 1642 // Гарант.ру: [портал]. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71748426/ (дата обращения: 19.08.2020).
Prensky M. The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differently because of technology, and how they do it. 2004. 14 p. URL: http://www.marcprensky.com (дата обращения: 19.11.2020).
Walsh M. Multimodal literacy: What does it mean for classroom practice // Australian Journal of Language and Literacy. 2010. № 33 (3). Р. 211-239.
Bergmann J., Sams A. Flip Your Classroom: Reaching Every Student in Every Class Every Day.International Society for Technology in Education. 2012. 150 p.
Dewey J. Democracy and Education. URL: http://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852-h.htm (дата обращения: 03.05.2016).
Byram M. Teaching and Assessing intercultural communicative competence. Clevedon : Multilingual matters LTD., 1997. 121 p.
Byram M. Assessing intercultural Competence in Language Teaching // Sprogforum. 2000. № 18 (6). P. 8-13. URL: http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/Esprl8/byram.html (дата обращения: 24.09.2012).
Byram M., Fleming M. (eds.) Language learning in intercultural perspective: approaches through drama and ethnography. N.Y. : Cambridge University Press, 1998. 310 p.
Конюшенко С.М. Медиа- и информационная грамотность «цифровых аборигенов» // Web-технологии в образовательном пространстве: проблемы, подходы, перспективы : сб. статей участников Междунар. науч.-практ. конф. Н. Новгород : Растр-НН, 2015. С. 47-52.
Гураль С.К., Краснопеева Т. О., Смокотин В. М., Сорокоумова С. Н. Цели, задачи, принципы и содержание индивидуальных иноязычных образовательных траекторий с учетом латентных характеристик студентов // Язык и культура. 2019. № 47. C. 179-196.
Евдокимова М. Г. Система обучения иностранным языкам на основе информационно-коммуникационной технологии (технический вуз, английский язык) : автореф. дис. д-ра пед. наук. М., 2007. 49 с.
Монахов В. М. О фундаментализации дидактики как науки в соответствии с требованиями цифрового общества // Педагогика. 2018. № 7. С. 34-42.
Никандров Н. Д. Россия: социализация и воспитание на рубеже тысячелетий. М. : Педагогическое общество России, 2000. 304 с.
Белозерцев Е. П. Образ и смысл русской шк олы : очерки прикладной философии образования. Волгоград : Перемена, 2000. 460 с.
Монахов В. М. Проблемы современной дидактики в преддверии новой информационной образовательной среды и распределенного контента // Педагогический журнал Башкортостана. 2018. № 1 (74). С. 13-19.
Барабанщиков А. В., Звягинцев В.Г. Педагогика высшей военной школы : учеб. пособие. M. : ВПА, 1985. 136 с.
Плужник И. Л. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции студентов гуманитарного профиля в процессе профессиональной подготовки : ав-тореф. дис.. д-ра пед. наук. Тюмень, 2003. 44 с.
Халеева И. И. Интеркультура - третье измерение межкультурного взаимодействия? (из опыта подготовки переводчиков) // Актуальные проблемы межкультурной коммуникации : сб. науч. тр. М. : МГЛУ, 1999. Вып. 444. С. 5-11.
Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация : учеб. пособие. М. : Слово, 2000. 624 с.
Сысоев П.В. Культурное самоопределение личности как часть поликультурного образования в России средствами иностранного и родного языков // Иностранные языки в школе. 2003. № 1. С. 40-44.
Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования : учеб. для вузов. 2-е изд., испр. и доп. М. : Юрайт, 2020. 395 с. URL: https://urait.ru/bcode/455927 (дата обращения: 19.04.2021).
Самохина Т. С. Эффективное деловое общение в контексте разных культур и обстоятельств : учеб. пособие по проф. межкультур. коммуникации. М. : Р. Валент, 2005. 215 с.
Агапова С. Г. Основы межличностной и межкультурной коммуникации (английский язык) : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений гуманит. специальностей. Ростов н/Д : Феникс, 2004. 282.
URL: 11и]ы://мипобрпа\\'ки.рф/иресс-цептр/11875 (дата обращения: 19.04.2021).
Вербицкий А.А. Цифровое обучение в системе контекстного образования // Антропоцентрические науки: инновационный взгляд на образование и развитие личности : материалы IX Междунар. науч.-практ. конф. Воронеж : Научная книга, 2019. С. 3-6.
Ильченко О.А Организационно-педагогические условия разработки и применения сетевых курсов в учебном процессе (на примере подготовки специалистов с высшим образованием) : дис.. канд. пед. наук. М., 2002. 193 с.
Приоритетный проект в области образования «Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации». URL: http://neorusedu.ru/about/ (дата обращения: 30.06.2020).
 The conjunction of a foreign language educational space in the conditions of digitalization | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/8

The conjunction of a foreign language educational space in the conditions of digitalization | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2022. № 59. DOI: 10.17223/19996195/59/8

Download full-text version
Counter downloads: 142