Culturally contextual approach to ethnic identification of future university teachers in project activities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/6

Culturally contextual approach to ethnic identification of future university teachers in project activities

The multipolarity of the development of the modern world, the intensification of migration processes and the reorientation of traditional trade, economic and cultural contacts have led to a change in the vectors of mutual influence in various spheres of life. This actualized the request for education to train a professional who has not only a clear professional position in the field of special training, but also a formed ethnic identity, verified within the framework of clear methodological postulates and technologies of a cultural-contextual approach and relevantly tested in the realities of the professionosphere, purposefully tested at the university in the context of project activities for adaptation to the profession and creative self-realization of future teachers. The purpose of the study is to determine the methodological and technological foundations of a cultural-contextual approach to the ethnic identification of future teachers in project activities in university education. Research objectives: analysis and theoretical substantiation of the cultural-contextual approach to the ethnic identification of students of pedagogical profiles of the university in a culture-centered paradigm; identification of the features of the cultural-contextual approach to the ethnic identification of students in the organization and use of project activities in the training of future teachers; the study of the motivational readiness of future teachers for the ethnic identification of students in the process of forming their professional values in culture-oriented design at the university. Research methods: theoretical (terminal analysis, generalization of theoretical understanding of the problem, classification of approaches, systematization and concretization of data, their interpretation, content analysis); empirical (quantitative and qualitative analysis of the data of the conducted study of the motivational readiness of future teachers studying in the areas of training 44.03.01 and 44.05.01 Pedagogical education using Google Form, the method of expert assessment and interpretation of the results), as well as methods of statistical verification of the reliability of the data obtained. The identification of the features of the cultural-contextual approach to ethnic identification is necessary for the productive organization of the educational process of effective interdisciplinary interaction and mutual influence of the subjects of education of the multicultural educational space. The authors declare no conflicts of interests.

Download file
Counter downloads: 1

Keywords

ethnic identification, culture-centric paradigm, cultural-contextual approach, university, project activity, motivational readiness, future teachers

Authors

NameOrganizationE-mail
Aldoshina Marina Iv.Oryol State University named after I.S. Turgenevmaraldo57@mail.ru
Fetisov Alexander S.Voronezh State Pedagogical Universityasfet-2011@mail.ru
Всего: 2

References

ФГОС ВО 44.03.01 Педагогическое образование. URL: http:// ФГОС 44.03.01 Педагогическое образование - ФГОС (fgos.ru) (дата обращения: 15.07.2024).
Приоритетные направления научно-технологического развития РФ : Указ Президента Российской Федерации от 18 июня 2024 г. № 529 «Об утверждении приоритетных направлений научно-технологического развития и перечня важнейших наукоемких технологий» // Документы ленты ПРАЙМ: ГАРАНТ.РУ (garant.ru) (дата обращения: 15.07.2024).
Алдошина М.И. Формирование у будущих педагогов компетенций этнической идентификации обучающихся в изменяющейся аксиосфере современного университета // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2022. № 1. С. 52.
Фромм Э. Здоровое общество / пер. Т.В. Банкетова. М. : АСТ: Астрель, 2011. 446 с.
Шакурова М.В. Формирование идентичности современного ребенка в контексте социокультурной ситуации его развития // Вестник Православного СвятоТихоновского гуманитарного университета. Сер. 4: Педагогика. Психология. 2016. № 2 (41). С. 15-26. doi: 10.15382/sturIV201641.15-26.
Эриксон Э.Г. Идентичность: юность и кризис : учеб. пособие / общ. ред. и предисл. А.В. Толстых ; пер. с англ. [.Андреева А. Д. и др.]. 2-е изд. М. : Флинта [и др.], 2006. (Библиотека зарубежной психологии). 340 с.
Вербицкий А. А. Теория и технологии контекстного образования : учеб. пособие. М. : МПГУ, 2017. 268 с.
Бондаревская Е.В. Теория и практика личностно-ориентированного образования. Ростов н/Д : Булат, 2000. 351 с.
Сериков В. В. Личностный подход в образовании: концепция и технологии. Волгоград : Перемена, 1994.
Степин В. С. О методологических подходах к анализу социального познания // Вестник Московского университета. Сер. 7: Философия. 2014. № 3.
Алдошина М.И., Комарова Э.П., Бакленева С.А., Федоров В. А. Субъектоцентрированный подход к разработке поликультурного обучения в университете // Язык и культура. 2021. № 56. С. 148. doi: 10.17223/19996195/56/9.
Кривых С. В. Социокультурная обусловленность современного образования // Современное профессионально-педагогическое образование: опыт, проблемы, перспективы : материала: Междунар. науч.-практ. конф., Орёл, 04-05 октября 2022 г. Воронеж : Воронеж. гос. пед. ун-т, 2022. С. 8-13.
Алдошина М. И. Профессионально-ориентированные технологии в педагогическом образовании в университете // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2021. № 4 (73). С. 81. doi: 10.26105/SSPU. 2021.73.4.009.
Субетто А.И. Компетентностный подход: онтология, эпистемология, системные ограничения, классификации и его место в системе ноосферного императива в XXI веке. М., 2007. 254 с.
Зеленина Е.В. Основные подходы к изучению межкультурной компетентности // Наука и современное общество: взаимодействие и развитие. 2016. № 1 (3). С. 100103.
Казаева Е.А. Образование в контексте поликультурного подхода // Педагогическое образование в России. 2015. № 6. С. 55-59.
Образование в современном поликультурном мире : учеб. пособие / под ред. Е.Ю. Рогачевой. Владимир : Изд-во ВлГУ, 2014. 135 с.
Солдатова Г. У., Чигарькова С.В., Илюхина С.Н. Представления о реальном и виртуальном пространствах как часть актуальной картины мира подростков и родителей в цифровом обществе: возможности адаптации // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2022. Т. 12, вып. 3. С. 226-248. doi: 10.21638/spbu16.2022.301.
Стефаненко Т.Г. Этнопсихология: Практикум : учеб. пособие для студ. вузов. М. : Аспект Пресс, 2013. 224 с. EDN SDTPBD.
Романова О.Л. Развитие этнической идентичности у детей и подростков : автореф. дис.. канд. психол. наук. М., 1994. 20 с.
 Culturally contextual approach to ethnic identification of future university teachers in project activities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/6

Culturally contextual approach to ethnic identification of future university teachers in project activities | Yazyk i Kultura – Language and Culture. 2025. № 70. DOI: 10.17223/19996195/70/6

Download full-text version
Counter downloads: 5