The legal basis for ensuring the inadmissibility of foreign interference in elections in Russia and Kazakhstan: a comparative legal aspect
The article examines the legal basis for ensuring the principle of inadmissibility of foreign interference in elections in Russia and Kazakhstan, and the practice of their implementation. It is noted that interference in national elections of foreign states is not a political novel of the last decades, and in the XX century it was quite a frequent phenomenon. The facts of foreign interference in the elections that took place in the Russian Federation during the post-Soviet period of its development are presented. In the 21st century, national elections and their results were often used, among other things, as a reason for a change of power. In this regard, the consolidation of guarantees of non-interference in elections in national legislation is one of the directions for the realization of the state sovereignty of any country. Guarantees of the principle of non-interference in national elections in Russia and Kazakhstan have been consolidated at the legislative level. They can be divided into two groups. The first group includes legal requirements related not only to elections, but also to other socio-political processes. In the article, they are considered on the example of legislation defining the procedure for the activities of mass media. The second group includes guarantees that have been enshrined directly in the national electoral legislation, in provisions relating to certain stages of the electoral process. The author notes that despite the fact that the mechanisms countering foreign interference in elections were included in the electoral legislation of Kazakhstan initially, the principle of "prohibition of foreign interference in elections" was consolidated only in 2022. The need for this was reflected in the Message of the head of state to the people of Kazakhstan dated March 16, 2022. Special attention is paid in the article to the comparative legal study of the institute of foreign agents, the process of formation of this institution in national legal systems is considered. In Russia, this institution appeared at the beginning of the last decade. The main purpose of its appearance is to ensure the national security of the state and reduce the possibilities of foreign interference in its internal affairs. Considering the history of this legal institution, the author notes that a new stage in its development was the adoption of Federal Law No. 255-FZ dated June 14, 2022 "On Control over the activities of persons under foreign Influence." In Kazakhstan, despite the formal absence of such an act, representatives of the expert community speak about the actual existence of the law on foreign agents. In conclusion, the author notes that the right of any State to establish the elements and content of the national electoral system, in the context of ensuring the implementation of the principle of inadmissibility of foreign interference in elections, should be determined by several criteria. On the one hand, the electoral system should be a means of reflecting the interests of voters and protecting the sovereign rights of the State. On the other hand, the restrictions imposed in order to protect it must be reasonable, proportional to external and internal challenges. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
Russian Federation,
Republic of Kazakhstan,
foreign interference in elections,
state sovereignty,
electoral law,
foreign agentAuthors
| Makartsev Andrey A. | Novosibirsk State University of Economics and Management | Makarzew@mail.ru |
Всего: 1
References
Толстых В.Л. Курс международного права. М.: Проспект, 2018. 736 с.
Терешко Е.Ю. "Спасение рядового Ельцина": администрация США и президентские выборы 1996 г. в России // Вестник ТОГУ. 2011. № 4 (23). С. 263-270.
Манойло А.В., Авдеева Н.В., Лавринов Б.Б. Формы и методы вмешательства США в выборы в Российской Федерации (на примере президентских кампаний 1996-2018 гг.) // Избирательное законодательство и практика. 2018. № 2. С. 35-43.
Евстифеев Р.В. Иностранное вмешательство в национальные выборы в цифровую эпоху: постановка проблемы и перспективы исследований // Вестник РГГУ. Серия "Политология. История. Международные отношения". 2022. № 3. С. 10-27.
Levin D. Partisan electoral interventions by the great powers.Introducing the PEIG dataset // Conflict Management and Peace Science. 2019. № 36 (1). P. 88-106.
Шарп Д. От диктатуры к демократии. Стратегия и тактика освобождения. М.: Новое издательство, 2005. 84 с.
Кара-Мурза С.Г. Экспорт революции. Ющенко, Саакашвили.. М.: Алгоритм, 2005. 528 с.
Хабриева Т.Я., Чиркин В.Е. "Цветные революции" и "арабская весна" в конституционном измерении. М.: ИЗиСП; Норма: ИНФРА-М, 2019. 192 с.
Наумов А.О. "Цветные революции" на постсоветском пространстве: взгляд десять лет спустя // Г осударственное управление. Электронный вестник (Электронный журнал). 2014. Т. 45. С. 148-178.
Красинский В.В. Выборы как механизм захвата политической власти и реализации иностранной внешней политики // Военно-юридический журнал. 2006. № 3. С. 15-21.
Сидорук Т.Н., Желтиков Н.В., Борминцева А.С. Независимость выборов в контексте вмешательства в избирательный процесс // Гражданин. Выборы. Власть. 2019. № 3. С. 128-144.
Борисов И. Электоральный суверенитет. М.: РОИИП, 2010. 94 с.
Текст "Закона о регулировании радиосвязи" от 13 августа 1912 г. URL: https://earlyradiohistory.us/1912act.htm (дата обращения: 25.11.2023).
Ведомости СНД и ВС РФ. 1992. № 7. Ст. 300.
Федеральный закон от 14.10.2014 № 305-ФЗ "О внесении изменений в Закон Рос сийской Федерации "О средствах массовой информации" // Официальный интернетпортал правовой информации. URL: http://www.pravo.gov.ru (дата обращения: 17.05.2023).
Закон Республики Казахстан от 23 июля 1999 года № 451 -I "О средствах массовой информации" // Информационно-правовая система нормативных правовых актов Республики Казахстан "Ѳдiлет". URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/Z990000451_/z990451.htm (дата обращения: 17.05.2023).
Собрание законодательства РФ. 2002. № 24. Ст. 2253.
Официальный сайт Президента Республики Казахстан. URL: https://www.akorda.kz/ru/poslanie-glavy-gosudarstva-kasym-zhomarta-tokaeva-narodu-kazahstana-1623953 (дата обращения: 25.11.2023).
Информационно-правовая система нормативных правовых актов Республики Казахстан "Ѳдiлет". URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/Z950002464_#z3 (дата обращения: 15.04.2023).
Федеральный закон от 20 июля 2012 г. № 121-ФЗ "О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации в части регулирования деятельности некоммерческих организаций, выполняющих функции иностранного агента" // СЗ РФ. 2012. № 30. Ст. 4172.
Официальный интернет-портал правовой информации. URL: http://pravo.gov.ru (дата обращения: 15.11.2023).
Цыганов Р.Л., Белянская Л.И. Правовой статус иностранных агентов в России -новация или осознанная традиция // Г осударственная власть и местное самоуправление. 2023. № 7. С. 16-19.
Федеральный закон от 05.12.2022 № 498-ФЗ "О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации" // Официальный интернет-портал правовой информации. URL: http://pravo.gov.ru (дата обращения: 25.11.2023).
Постановление Пленума Верховного Суда РФ от 27 июня 2023 г. № 24 "О некоторых вопросах, возникающих при рассмотрении судами административных дел о защите избирательных прав и права на участие в референдуме граждан Российской Федерации" // Верховный Суд Российской Федерации. URL: https://vsrf.ru/documents/own/32602/(дата обращения: 28.08.2023).
Постановление Конституционного Суда РФ от 08.04.2014 № 10-П "По делу о проверке конституционности положений пункта 6 статьи 2 и пункта 7 статьи 32 Федерального закона "О некоммерческих организациях", части шестой статьи 29 Федерального закона "Об общественных объединениях" и части 1 статьи 19.34 Кодекса Российской Федерации об административных правонарушениях.". // Официальный интернет-портал правовой информации. URL: http://www.pravo.gov.ru.
Тен Ю. Неопознанные НПО. Появятся ли в Казахстане "иностранные агенты"? // ИС "Параграф". URL: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=37535201 (дата обращения: 15.04.2023).
Приказ Министра финансов Республики Казахстан от 20 февраля 2018 года № 240. Зарегистрирован в Министерстве юстиции Республики Казахстан 5 марта 2018 года № 16507 "Об утверждении Правил ведения базы данных о лицах, получивших и расходовавших деньги и (или) иное имущество..". // Информационно-правовая система нормативных правовых актов Республики Казахстан. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/V1800016507 (дата обращения: 15.04.2023).
Приказ Заместителя Премьер-Министра - Министра финансов Республики Казахстан от 13 марта 2023 года № 268 О внесении изменений и дополнения в приказ Министерства финансов Республики Казахстан от 20 февраля 2018 года № 240 "Об утверждении Правил ведения базы данных о лицах, получивших и расходовавших деньги и (или) иное имущество,..".. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/V2300032059 (дата обращения: 15.04.2023).
Всех в реестр! Грозит ли Казахстану закон об иноагентах? // Республика. URL: https://respublika.kz.media/archives/84811 (дата обращения: 15.10.2023).