Application of a micro-scale meteorological model for studying the airflow pattern above the airport runway
A micro-scale meteorological model has been developed for calculating wind conditions in the vicinity of an airport with buildings of different floor numbers, vegetation, and heterogeneity of the underlying surface. The modeling results will help to determine the airflow structure around weather station sites with the aim to preliminarily estimate the effect of airport buildings on measurements quality, as well as to identify near-surface wind shear affecting aircrafts during takeoff or landing.
Keywords
атмосферный пограничный слой,
сдвиг ветра,
моделирование турбулентности,
Atmospheric boundary layer,
wind shear,
turbulence modelingAuthors
Starchenko Alexander Vasil'evich | Tomsk State University | starch@math.tsu.ru |
Danilkin Evgeniy Alexandrovich | Tomsk State University | ugin@math.tsu.ru |
Nuterman Roman Borisovich | Tomsk State University; The Niels Bohr Institute at Copenhagen University | nutrik@math.tsu.ru |
Terenteva Mariya Valentinovna | Tomsk State University | mariya-terenteva@mail.ru |
Всего: 4
References
Нутерман Р.Б., Старченко А.В., Бакланов A.A. Разработка и анализ микромасштабной метеорологической модели для исследования течений воздушных масс в городской застройке // Вычислительные технологии. 2008. Т. 13. № 3. С. 37-43.
Ильин В.П. Методы неполной факторизации для решения алгебраических систем. М.: Физматлит, 1995. 288 с.
Van Leer B. Towards the ultimate conervative difference scheme. II. monotonicity and conservation combined in a second order scheme // J. Computational Physics. 1974. V. 14. P. 361-370.
Старченко А.В., Деги Д.В. Численное моделирование локальных атмосферных процессов c использованием многопроцессорных вычислительных систем // Научный сервис в сети Интернет: поиск новых решений: Труды Международной суперкомпьютерной конференции (17-22 сен
Старченко А.В. Численное исследование локальных атмосферных процессов // Вычислительные технологии. 2005. Т. 10. С. 81-89.
Launder B.E., Spalding D.B. The numerical computation of turbulent flows // Computational Methods in Applied Mechanics and Engineering. 1974. V. 3. № 2. P. 269-289.
Нутерман Р.Б., Старченко А.В, Бакланов А.А. Моделирование аэродинамики и распространения выбросов от автотранспорта в городском подслое // Математическое моделирование. 2010. Т. 22. № 4. С. 3-22.
Katul G.G., Albertson J.D. An investigation of high-order closure models for a forested canopy // Boundary-Layer Meteorology. 1998. V. 89. P. 47-74.
NieuwpoortA.M.H., Gooden J.H.M.,de Prins J.L. Wind criteria due to obstacles at and around airports // National Aerospace Laboratory NLR. 2010. NLR-TP-2010-312.
Вышинский В.В., Судаков Г.Г. Вихревой след самолета и вопросы безопасности полетов // Труды МФТИ. 2009. Т. 1. № 3. -С. 78-93.
Cheung J.O.P., Chan P.W., Leung D.Y.C. Large-eddy simulation of the wind flow across a terminal building on the airfield // Int. J. Earth Sciences and Engineering. 2011. V. 04. P. 486-489.
Бабаскин В.В., Исаев С.А., МетовХ.Т., ЧепигаВ.Е. Система предупреждения опасного влияния сдвига ветра // Общероссийский научно-технический журнал «Полет». 2000. № 8. С. 10-16.
Исаев С.А., Белоусова Л.Ю., Баранов П.А. Численный анализ ветрового режима в окрестности аэропорта Пулково // ИФЖ. 1999. Т. 72. № 4. С. 672-678.
Руководство по сдвигу ветра на малых высотах / Циркуляр ИКАО № 449-AN /9817. Монреаль, ИКАО, 2005. 258 с.