Determining the timbre of a singing voice: classification of voices according to the «fach» system | Musical Almanac of Tomsk State University. 2020. № 10. DOI: 10.17223/26188929/10/11

Determining the timbre of a singing voice: classification of voices according to the «fach» system

Timbre of a singing voice is a multifaceted and difficult concept considered by researchers in aspects of acoustics, physiology, specifics of opera singing and expressiveness of an opera image. Vocal methodical literature contains certain criteria for definition of type of voice. However, due to the variety of voices, timbres and physical capacities of singers, the individual approach to each voice is necessary. In addition, the voice definition problem can be complicated by defects of sound formation, which only can avoid few beginner vocalists. The main classification of voices was formed gradually, it developed by the XVII century, in process of development of opera art by vocal researchers a new subtypes in each type of a voice were allocated. In the article are shown some of the existing approaches to classification of the types of singing voices which choice was determined by a personal interest and availability of sources to the author. The separate section of the article is devoted to the classification of opera voices by the Fach system used in Europe, which is somewhat similar to classifications of masters of the Italian school and the Soviet researchers, but it is more differentiated, connects subtypes of a voice not only with characteristics of timbre, but also diverse skills of actors and texture of singers, and also contains examples of the opera parties not extended on the Russian opera scene - which represented the interest to the author5.

Download file
Counter downloads: 115

Keywords

Authors

NameOrganizationE-mail
Fedotova SofyaTomsk State University
Всего: 1

References

Вишневская Г.П. Галина: История жизни. М. : Новости, 1991. 131 с.
Гарбузов Н.А. Процесс становления звуков как причина ладового движения. Теория многоосновности ладов и созвучий. Ч. 2. М., 1932. 198 с.
Гарсиа М. Советы по пению : учебное пособие / пер. Н.А. Александровой. СПб. : Планета музыки, 2014. 104 с.
Глинка М.И. Записки. Л. : Музгиз, 1953. 284 с.
Гонторенко Н.Б. Сольное пение: секреты вокального мастерства. 4-е изд. Ростов н/Д: Феникс, 2008. 183 с.
Гордеева Т.Ю. К истокам певческих школ. Вариант классификации // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2013. № 23. С. 176-182.
Денисова Г.М. Основные постулаты российской вокальной школы на современном этапе развития музыкального искусства (певческий голос и методика его постановки) // Вестник культуры и искусств. 2006. № 1 (9). С. 120-129.
Дмитриев Л.Б. Основы вокальной методики. М. : Музыка, 1968. 338 с.
Евсеев Ф.Е. Школа пения. Теория и практика для всех голосов : учебное пособие. 2-е изд., стер. СПб. : Лань; Планета музыки, 2015. 80 с.
Зданович А.П. Некоторые вопросы вокальной методики. М. : Музыка, 1965. 148 с.
Иванова Е.К. Пути формирования и сохранения профессиональных качеств голоса // Вестник культуры и искусств. 2015. № 2 (42). С. 134-139.
Котова Р.В. Исполнительская культура и формирование молодого певца-артиста. М. : Готика, 2006. 188 с.
Коткина И. А. Атлантов в большом театре: Судьба певца и движение оперного стиля. М. : Аграф; Большой театр, 2002. 336 с.
Кроуэст Ф.Дж. Советы певцам / пер. с англ. Е. Сергеевой. СПб. : Лань; Планета музыки, 2017. 80 с.
Ламперти Ф. Искусство пения по классическим преданиям. Технические правила и советы ученикам и артистам : учебное пособие. 2-е изд., испр. СПб. : Лань; Планета музыки, 2009. 192 с.
Люш Д.В. Развитие и сохранение певческого голоса. Киев : Муз. Украйина, 1988. 138 с.
Морозов В.П. Искусство резонансного пения. Основы резонансной теории и техники. М. : МГК им. П.И. Чайковского, 2002. 496 с.
Морозов В.П. Тайны вокальной речи. Л. : Наука, 1967. 208 с.
Николаев Д.В. Феномен оперного голоса // Известия государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. Ч. 1: Общественные и гуманитарные науки. 2007. № 7 (43). С. 245-247.
Силантьева И.Г. Путь к интонации: Психология вокально-сценического перевоплощения. М. : КМК, 2009. 644 с.
Стулова Г.П. Факторы педагогического воздействия на тембр певческого голоса // Музыкальное искусство и образование. 2014. № 4 (8). С. 90-104.
Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей. М.; Л. : АПН РСФСР, 1947. 336 с.
Чишко О.С. Певческий голос и его свойства. Л. : Музыка, 1966. 50 с.
Юссон Р. Певческий голос. М. : Музыка, 1974. 132 с.
Ferril Kyle The Fach System origin, function, and the dangers of perception. URL: // https://www.academia.edu/
 Determining the timbre of a singing voice: classification of voices according to the «fach» system | Musical Almanac of Tomsk State University. 2020. № 10. DOI: 10.17223/26188929/10/11

Determining the timbre of a singing voice: classification of voices according to the «fach» system | Musical Almanac of Tomsk State University. 2020. № 10. DOI: 10.17223/26188929/10/11

Download full-text version
Counter downloads: 592