About features of the vocal speech in the russian chamber music (on the example of M.I. Glinka's romances) | Musical Almanac of Tomsk State University. 2019. № 7. DOI: 10.17223/26188929/7/5

About features of the vocal speech in the russian chamber music (on the example of M.I. Glinka's romances)

Having considered in article peculiar features of chamber and vocal music in its difference from opera party, we allocate the following: - verbal and musical components of chamber and vocal music considerably increase the importance of the sung-through verbal designs; - unlike opera party chamber and vocal work has no unambiguous timbre tightness; it can be transposed in the chosen tonality and be executed by both female and man's voices of various timbres. The orthoepy of singing possesses the synthetic nature based on unity of verbal and musical beginnings that essentially distinguishes it from orthoepy of speech - both colloquial and art declamatory speech. The synthetic nature of orthoepy of singing is based on auditory synthesis of subject and logical and phonetic components - synthesis, demanded in works of the singer. Synthetic unit of orthoepy of singing has three components: 1) vocal intonation (+ vocal attack), 2) sequence of syllables (combination of phonemes), 3) voice paint. Specifies of types of connection of the called components in each case are individual and aimed at auditory expression of the concrete vocal image. The aspiration of the detection of the most "true" regularities of orthoepy of singing demanded the appeal to chamber and vocal music. Properties of chamber and vocal music show that situation when word and music remain "alone" - without contexts and scenic action. In chamber and vocal music the same purpose demanded the appearance of a small form - the romance (unlike a vocal cycle, for example) and consideration of a small vocal form on the example of two chosen M. I. Glinka's romances. Romances are written in Russian which orthoepy is closer and more understandable to both the Russian singer and the Russian listener.

Download file
Counter downloads: 212

Keywords

синтетический, вокальный, романс, певец, synthetic, vocal, romance, singer

Authors

NameOrganizationE-mail
Blakhovsky Andrey V.Pedagogical University; Musical theater of the Republic of Karelia
Всего: 1

References

Аванесов Р.И. О русском сценическом произношении // Русская речь. 1988. № 5. С. 61-66; № 6. С. 58-62.
Аванесов Р.И. Вопросы русского сценического произношения // Культура речи на сцене и на экране. М., 1986а. С. 5-21.
Аванесов Р.И. Мелодия и речь (мысли и заметки) // Проблемы структурной лингвистики 1983. М., 1986. С. 232-267.
Аспелунд Д.Л. Развитие певца и его голоса. М., 1952. 191 с.
Бруссер A.M. Учебно-методическое пособие по технике речи для ассистентов-стажеров (I и II семестры). М., 2002.
Васенина К.В. Правильное произношение слова как важнейший фактор в пении. М., 1962. 15 с.
Васенина К.В. Проблема слова в пении // Вопросы вокальной педагогики. М., 1969. Вып. 4.
Глинка М. Школа пения для сопрано // Советская музыка. 1953. № 9.
Дмитриев Л.Б. Гласные в пении // Вопросы вокальной педагогики. М., 1962. Вып. 1.
Златоустова Л.В. Особенности организации речи в пении // Речь: теоретические и прикладные аспекты : коллективная монография. М., 1999. С. 37-51.
Левидов И.И. Певческий голос в здоровом и больном состоянии. Л., 1939. 253 с.
Можейко Л.М. История русской музыки. Гродно, 2012.
Морозов В.П. Тайны вокальной речи. Л., 1967. 203 с.
Морозов В.П. Биофизические характеристики вокальной речи : авто-реф. дис.. д-ра биол. наук. Л., 1969. 48 с.
Нестеренко Е.Е. Некоторые вопросы произношения в пении // Вопросы вокальной педагогики. М., 1984. Вып. 7. С. 32-41.
Васенина К.В. Проблема слова в пении // Вопросы вокальной педагогики. М., 1969. Вып. 4.
Приходовская Е.А. Оперная драматургия : учеб. пособие. СПб. : Планета музыки, Лань, 2015.
Садовников В.И. Орфоэпия в пении. М., 2001. 88 с. (первое изд. -2005).
 About features of the vocal speech in the russian chamber music (on the example of M.I. Glinka's romances) | Musical Almanac of Tomsk State University. 2019. № 7. DOI: 10.17223/26188929/7/5

About features of the vocal speech in the russian chamber music (on the example of M.I. Glinka's romances) | Musical Almanac of Tomsk State University. 2019. № 7. DOI: 10.17223/26188929/7/5

Download full-text version
Counter downloads: 527