S.M. Slonimsky: symphony poem "Petersburg visions" | Musical Almanac of Tomsk State University. 2020. № 9. DOI: 10.17223/26188929/9/5

S.M. Slonimsky: symphony poem "Petersburg visions"

The article deals with the peculiarities of interpretation of the genre of symphonic poem in the works of S. Slonimsky on the example of the poem "Petersburg visions" in the context of the interaction of the composer's method with the artistic techniques Of F. Dostoevsky. The analysis of the drama of the poem is based on a comparison with the original source: the story of F. Dostoevsky's "White nights". The analysis presents common themes for the composer and writer's work, among which the main one is the opposition of the spiritual world of man and the soulless, sometimes agressive surrounding world. For its implementation, the composer uses techniques that echo the writer's artistic techniques, for example, the musical grotesque in the work of S. Slonimsky and the theme of "buffoonery" in F. Dostoevsky, monologue as a form of revealing the inner world of the main character-a dreamer. The complexity of the idea of a symphonic poem determined an ambiguous interpretation of the musical form, a wide choice of means of musical expression: from micro-chromatics to decaphony, which generally characterizes the style of S. M. Slonimsky.

Download file
Counter downloads: 62

Keywords

С. Слонимский, «Петербургские видения», «Белые ночи», поэма, серия, S. Slonimsky, "Petersburg visions", "White nights", poem, series

Authors

NameOrganizationE-mail
Andreeva Vera DmitrievnaTomsk Musical College named after E.V. Denisov
Kanaeva Anastasia AndreevnaTomsk State University
Всего: 2

References

Зайцева Т.А. Композитор Сергей Слонимский. Портрет Петербуржца. СПб. : Композитор, 2009. 40 с.
Краткий вывод в романе «Преступление и наказание». Анализ романа Достоевского «Преступление и наказание. URL: https://megatita.ru/kratkii-vyvod-v-romane-prestuplen, свободный (дата обращения: 25.10.2018 г.).
Достоевский Ф.М. Петербургская летопись // Собрание сочинений: в 15 т. Л. : Наука; Ленинградское отделение, 1988. Т. 2. С. 5-33.
Вишневский И. Сергей Слонимский: Я - часть народа // Завтра. М., 1993. Вып. 53.
Лихачев Д.С. «Небрежение словом» у Достоевского // Избранные работы: в 3 т. Т. 3: Литература-реальность-литература. Л. : Худож. лит., 1987. С. 271-289.
Белов С.В. Ф.М. Достоевский // Энциклопедия. М., 2010. С. 89-92.
Кантор В. «Братья Карамазовы» Ф. Достоевского. М. : Худож. лит., 1983. 195 с.
Матюшенко Л.И., Матюшенко А.Г. Творческий метод Достоевского. URL: https://a4format.ru/pdf_files_bio2/4da537ce.pdf, свободный (дата обращения: 3.04.2018 г.).
Бялик М. Творец звуковых миров // Невское время. URL: https://nvspb.ru/ 2002/08/10/tvoretc_zvukovueh_mirov-4345, свободный (дата обращения: 25.01.2019 г.).
Радаева Н.Ю. Инструментальный театр XX века в рамках курса ранней профессиональной ориентации учащихся ДМШ И ДШИ по предмету «Музыкальная литература». URL: https://revolution.allbest.ru/pedagogics/ 00865569_0.html
Гозенпуд А. Достоевский и музыка. Л. : Музыка, 1971. 181 с.
 S.M. Slonimsky: symphony poem

S.M. Slonimsky: symphony poem "Petersburg visions" | Musical Almanac of Tomsk State University. 2020. № 9. DOI: 10.17223/26188929/9/5

Download full-text version
Counter downloads: 368