Imaginational and emotional series of a work as one of the most important tasks of a pianist's creative activity
In this work, attention is paid not so much to the technical ways of translating the work, but to the search for its content. The pianist, as a rule, has access only to the musical text - a message encrypted by musical means of expressiveness, transmitted by the composer to the addressee - the listener - through large spatial or temporal distances. “Deciphering” this message and turning it into a certain sound sequence is precisely the main task of the pianist-performer, the mediator between the minds of the composer and the addressee - the listener.
Keywords
figurative-emotional series,
existence,
composer,
performer,
emotional shockAuthors
Okisheva Anna | Tomsk State University | |
Всего: 1
References
Воробьев И.С. Русский авангард. Манифесты, декларации, программные статьи. СПб. : Композитор, 2008. 256 с.
Гуренко Е.Г. Эстетика : учебный курс : в 2 ч. Ч. 2. 2-е изд., перераб. и доп. Новосибирск : Новосиб. гос. консерватория (академия) им. М.И. Глинки, 2009. 472 с.
Каузова А.Г., Николаева А.И. Теория и методика обучения игре на фортепиано. М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. 368 с.
Кирнарская Д.К., Киященко Н.И., Тарасова К.В. Психология музыкальной деятельности : теория и практика. М. : Академия, 2003. 368 с.
Корыхалова Н.П. За вторым роялем. Работа над музыкальным произведением в фортепианном классе. СПб. : Композитор Санкт-Петербург, 2006. 552 с.
Кременштейн Б.Л. Воспитание самостоятельности учащегося в классе специального фортепиано. М. : Издательский дом «Классика-XXI», 2009. 132 с.
Крюкова В.В. Музыкальная педагогика. Ростов н/Д : Феникс, 2002. 288 с.
Майкапар С.М. Музыкальное исполнительство и педагогика. Челябинск : MPI, 2006. 224 с.
Мильштейн Я.И. Хорошо темперированный клавир И.С. Баха и особенности его исполнения. М. : Музыка, 1967. 391 с.
Носина В.Б. Символика музыки И. С. Баха. Тамбов, 1993. 102 с.
Петрушин В.И. Музыкальная психология : учебное пособие для вузов. 2-е изд. М. : Академический Проект; Трикста, 2008. 400 с. (Gaudeamus).
Фейнберг С.Е. Пианизм как искусство. М. : Классика-XXI, 2001. 340 с.