«Cheese, eaten in the mousetrap»: the satirical news program as the new media genre (by the example of V. Shenderovich) | Journalist Yearbook. 2015. № 4.

«Cheese, eaten in the mousetrap»: the satirical news program as the new media genre (by the example of V. Shenderovich)

This article analyzes satirical news programmes of V. Shenderovich compared to its journalism and traditional forms of feuilleton and pamphlet. The article deals with used in a satirical view of the news ways to transfer implicit information: euphemistical nomination, semantic and lexical repetitions, proverbs and sayings, winged words, literary and cultural precedent texts, the dissonance between text and context, the ironic mode of presentation.

Download file
Counter downloads: 127

Keywords

Виктор Шендерович, сатира, фельетон, памфлет, медиажанр, информационная программа, имплицитная информация, ирония, Viktor Shenderovich, a satire, feuilleton, pamphlet, media genre, news program, implicit information, ironical modality

Authors

NameOrganizationE-mail
Severskaya Olga I.V. V. Vinogradov Russian Language Institute, RAS (Moscow)oseverskaya@mail.ru
Всего: 1

References

Тепляшина А.Н. Сатирические жанры современной публицистики. - СПб.: Изд-во СПбГУ, 2000.
Зайцева А. Спектакулярные формы протеста в современной России: между искусством и социальной терапией // Неприкосновенный запас: дебаты о политике и культуре. - 2010. - № 4 (72). - С. 47-69.
Васильева Л. Меню репортера: на первое - инфотеймент, а на десерт - диатриба // «Журналист». - 2008. - №7. - С. 66-67.
Лозовский Б. Н. Журналистика: краткий словарь. - Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2004.
Кузнецов С.А. (ред.). Большой толковый словарь русского языка. - СПб.-М.: Рипол-Норинт, 2008.
Okopien-Stawinska A. Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria). - Wroctaw: Ossolineum, 1985.
Северская О.И. «Картина маслом» (элементы инфотеймента в политическом радиодискурсе) // Понимание в коммуникации. Человек в информационном пространстве: сб. научных трудов / под общ. ред. Е.Г. Борисовой, Н.В. Аниськиной. В 3-х томах. - Ярославль-Москва: Изд-во ЯРГУ, 2012. - Т.2. - С. 184-190.
Клушина Н.И. Стилистика публицистического текста. - М.: МедиаМир, 2008.
 «Cheese, eaten in the mousetrap»: the satirical news program as the new media genre (by the example of V. Shenderovich) | Journalist Yearbook. 2015. № 4.

«Cheese, eaten in the mousetrap»: the satirical news program as the new media genre (by the example of V. Shenderovich) | Journalist Yearbook. 2015. № 4.

Download full-text version
Counter downloads: 4037