Peculiarities of relationships between mass media and the state in Russian regions
Peculiar functioning of Russian regional media market is studied in this article. This peculiarity concerns the relationships of the local government and mass media within the framework of informational contracts. These contracts are logical consequence of the trends in media. The first one is the global process of commercialization of media that also influenced on regional media in Russia. The second one is the historically determined dependency on state support under the conditions of poor advertising market. The database of state informational contracts from 2011 to 2104 was examined on the example of Tomsk region. The distribution of the contracts between state clients and media suppliers was demonstrated. Some features of informal relation between clients and suppliers were revealed.
Keywords
региональный медиарынок,
информационные контракты,
государственное участие,
regional media market,
informational contracts,
state participationAuthors
Dovbysh Olga S. | National Research University "Higher School of Economics" (Moscow) | dovbysh@hse.ru |
Всего: 1
References
Кирия И. В. Социальная традиция российской модели коммуникаций // Вестник Московского ун-та. Серия 10. - 2010. - С. 51-74.
История цензуры в России XIX-XX вв.: Учеб. пособие для студентов вузов / Г.В. Жирков. - М.: Аспект-Пресс, 2001.
Mosco V. The Political Economy of Communication. SAGE Publications. 2009.
Naoumova I. et al. Informal Instruments of Formal Power: Case of Russian Mass Media // International Business: Research, Teaching and Practice. - 2012. - Т. 6. - №. 1.
Вырковский А. В., Макеенко М. И. Региональное телевидение России на пороге цифровой эпохи/ под ред. Вартановой Е. Л. - М.: Издательство: МедиаМир, 2014.
Lowrey W., Erzikova E. Institutional legitimacy and Russian news: Case studies of four regional newspapers //Political Communication. - 2010. - Т. 27. - №. 3. - С. 275-288.
Щепилова Г. Г., Бурьянова М.В. Взаимодействие СМИ и властных структур в российских регионах // Медиаскоп. - 2014. - №4.
Макеенко М. И. Радиовещание и телевидение США в новом столетии: структура, экономика, стратегии. М.: Издательство Московского университета. - 2010. - Т. 21.
Джумаев И.Ю. Российский региональный рекламный рынок: состояние, тенденции и перспективы. Российский рекламный ежегодник 2012. М.: Российская академия рекламы; Аналитический центр «Видео Интернешнл» - 2013.
Вартанова Е. Л. Современная медиаструктура // Средства массовой информации постсоветской России / под ред. Я.За-сурского. М, 2002.
Ершов Ю.М. Телевидение регионов в поиске моделей развития. М.: Изд-во Московского ун-та. - 2012.
Ливанова М.В. Региональные «газеты власти» в медиапро-странстве. // Бизнес. Общество. Власть. - 2013 - №14. - С. 42-49.