THE CURRENT STATE OF OPEN EDUCATIONAL RESOURCES IN CIS COUNTRIES: THEIR MAIN FEATURES AND PROBLEMS
The article tries to describe the specific of Open Educational Resources design and functioning in CIS countries in terms of their uniqueness in information and educational environments. The article specifies culturological, psychological and teaching organization of CIS OERs, including some features of their ergonomic design. The questions concerning the intercultural competence of tutors and the development of cultural assimilators for tutors are put.
Download file
Counter downloads: 980
Keywords
открытые образовательные ресурсы, информационная среда, образовательное пространство, оpen educational resources, information environment, learning spaceAuthors
Name | Organization | |
Taratukhina J.V. | National Research University Higher School of Economics, Moscow | |
Baranova I.M. | National Research University Higher School of Economics, Moscow |
References
Зальцман Р. Транснациональное дистанционное образование: кооперация и (или) конкуренция? // Международная конференция «Информационно-телекоммуникационные технологии в образовании»: тезисы докл. междунар. конф. № 6 (Москва, 20–21 мая 2003 г.). – М., 2003.
Мацумото Д. Человек, культура и психология. Удивительные загадки, исследования и открытия // Прайм-еврознак. – 2008. – 420 с.
Мясоедов С.П. Управление бизнесом в различных деловых культурах. – М.: Вершина, 2009. – 320 с.
Таратухина Ю.В., Чамина О.Г. Сетевые сообщества образовательной направленности в поликультурном контексте: метод открытого контента // Бизнес-информатика. – 2011. – № 3. – С. 3–10.
Триандис Г. Культура и социальное поведение. – М.: Форум, 2011. – 378 с.
Hofstede G. Culture’s Consequences // International Differences in Work Related Values [Sage]. – 1980. – 328 с.
Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании // Аналитический обзор «СНГ на пути к открытым образовательным ресурсам». – ЮНЕСКО, 2011. – 239 с.

THE CURRENT STATE OF OPEN EDUCATIONAL RESOURCES IN CIS COUNTRIES: THEIR MAIN FEATURES AND PROBLEMS | Open and distance education. 2012. № 4 (48).
Download full-text version
Counter downloads: 3521