TOOLS OF AN ASSESSMENT OF EDUCATIONAL ACTIVITY OF SCHOOL STUDENTS IN THE CONDITIONS OF INTRODUCTION OF EDUCATIONAL STANDARDS
In article the review of changes in connection with introduction is presented to schools of federal state educational standards of the second generation. These changes to a problem of increase of level of knowledge of pupils added a problem of socialization of pupils. Competence-based approach increased research and praktiko-converting nature of educational activity that raised a role of the teacher as the person projecting a route of development of the child. In the general plan the designated changes caused increase in a role of a psychological component in pedagogical process and increase of requirements to quality of diagnostics of the main educational results. Lack of full-fledged estimated tools - the bottleneck of psychological maintenance of FGOS. New standards demand systematic estimation of universal educational actions of the pupils coordinated with subject, personal and metasubject results of education. For diagnostics of subject competences there are checked Unified State Examinations, GIA tools and intermediate monitorings. For an assessment of personal results it is possible to use traditional psychodiagnostic techniques. The greatest difficulty is presented by monitoring of metasubject results. Available techniques (L.I. Tsekhanskaya, A.A.Volochkov, O.S.Sambikina) allow to diagnose educational activity as reflection of metasubject results. But possibilities of these tools are significantly limited to age of pupils, bulkiness of structure, organizational difficulties. The main restriction concerns inconsistency of scales of techniques with components of metasubject results: informative, regulatory and communicative actions. In article the author’s questionnaire of style of educational activity (QSEA) which levels the designated contradictions is offered. The questionnaire consists of 12 scales on 12 statements in everyone. The formation of informative, regulatory and communicative actions is fixed by three clusters scales. The cluster of informative actions includes intellectual activity and aspiration to it, organization and approximate components of activity, preference of the quiet or complicated situations of activity. The scales reflecting self-control of activity, working capacity and high-speed characteristics of activity enter a cluster of regulatory actions. The group of communicative actions is reflected by indicators of positive and negative communicative activity. OSUD passed standardization on sufficient selection and it is recommended to application in the conditions of mass school.
Keywords
федеральные государственные образовательные стандарты,
компетентностный подход,
универсальные учебные действия,
диагностика метапредметных результатов обучения,
опросник стиля учебной деятельности,
federal state educational standards,
competence-based approach,
universal educational actions,
diagnostics of metasubject results of training,
questionnaire of style of educational activityAuthors
Dolgopolova I.V. | Berezniki department of «Perm National Research Polytechnic University» | i_dolgopolova@mail.ru |
Всего: 1
References
Приказ Минобрнауки от 06 октября 2009 г. № 373 «Об утверждении и введении в действие федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://standart.edu.ru/catalog.aspx?catalogid=959.
Новикова С.В. Роль исследовательской деятельности при реализации компетентностного подхода в общеобразовательном учреждении // Человек и образование. - 2012. - № 1 (30). - С. 146-150.
Смолеусова Т.В. Новое качество образования и пути его достижения // Начальная школа Плюс. До и после. - 2008. - № 12. - С. 3-5.
Фещенко Е.М. Особенности психологического сопровождения внедрения новых образовательных стандартов в школе // Вестник Брянского государственного университета. - 2013. - №1. - С. 214-217.
Приказ Минобрнауки от 26 ноября 2010 г. № 1241 «О внесении изменений в федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования, утверждённый приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 6 октября 2009 г. № 373» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://standart.edu.ru/catalog.aspx?catalogid=959.
Асмолов А.Г. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе: от действия к мысли / под ред. А.Г.Асмолова, Г.В.Бурменской. - М.: Просвещение, 2008. - 151 с.
Хуторской А.В. Метапредметное содержание и результаты образования: как реализовать федеральные государственные образовательные стандарты (ФГОС) [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.eidos.ru/journal/2012/0229-10.htm
Венгер Л.А., Агаева Е.Л., Бардина Р.И. и др. Психолог в детском саду // Дошкольное воспитание. - 2003. - № 6. - С.16-19.
Волочков А.А. Интегративный подход в диагностике универсальных учебных действий // Вестник Южно-Уральского государственного университета. - 2012. - № 19. - С. 58-67.
Волочков А.А. Возрастная динамика учебной активности школьников (Лонгитюд) // Инновации в образовании. - 2005. - № 2. - С. 85-89.
Самбикина О.С. Половые различия в стилях учебной деятельности школьников // Сибирский психологический журнал. - 2014. - № 51. - С.100-110.
Долгополова И.В. Метаэффекты связи стиля деятельности педагога и стиля деятельности и индивидуальности учащихся // Вестник Орловского государственного университета. Серия: Новые гуманитарные исследования. - 2011. - № 4 (18). - С. 132-136.
Байметов А.К. Некоторые обусловленные силой возбуждения факторы индивидуального стиля в учебной деятельности старшеклассников// Типологические исследования по психологии личности. - Пермь, 1967. - Вып. 4. - С. 104-135.
Рожок Т.С. Становление профессионального мастерства и индивидуального стиля деятельности учителя начальных классов: автореф. дис. … канд. психол. наук. - М., 2000. - 22 с.
Самбикина О.С. Индивидуальный стиль учебной деятельности (на материале лонгитюдного исследования школьников разного пола): автореф. дис. … канд. психол. наук. - Пермь, 1998.
Prikaz Minobrnauki ot 06 oktjabrja 2009 g. № 373 «Ob utverzhdenii i vvedenii v dejstvie federal'nogo gosudarstvennogo obrazovatel'nogo standarta nachal'nogo obshhego obrazovanija» [Jelektronnyj resurs]. - Rezhim dostupa: http://standart.edu.ru/catalog.aspx?catalogid=959.
Novikova S.V. Rol' issledovatel'skoj dejatel'nosti pri realizacii kompetentnostnogo podhoda v obshheobrazovatel'nom uchrezhdenii // Chelovek i obrazovanie. - 2012. - № 1 (30). - S. 146-150.
Smoleusova T.V. Novoe kachestvo obrazovanija i puti ego dostizhenija // Nachal'naja shkola Pljus. Do i posle. - 2008. - № 12. - S. 3-5.
Feshhenko E.M. Osobennosti psihologicheskogo soprovozhdenija vnedrenija novyh obrazovatel'nyh standartov v shkole // Vestnik Brjanskogo gosudarstvennogo universiteta. - 2013. - №1. - S. 214-217.
Prikaz Minobrnauki ot 26 nojabrja 2010 g. № 1241 «O vnesenii izmenenij v federal'nyj gosudarstvennyj obrazovatel'nyj standart nachal'nogo obshhego obrazovanija, utverzhdjonnyj prikazom Ministerstva obrazovanija i nauki Rossijskoj Federacii ot 6 oktjabrja 2009 g. № 373» [Jelektronnyj resurs]. - Rezhim dostupa: http://standart.edu.ru/catalog.aspx?catalogid=959.
Asmolov A.G. Kak proektirovat' universal'nye uchebnye dejstvija v nachal'noj shkole: ot dejstvija k mysli / pod red. A.G.Asmolova, G.V.Burmenskoj. - M.: Prosveshhenie, 2008. -
151 s.
Hutorskoj A.V. Metapredmetnoe soderzhanie i rezul'taty obrazovanija: kak realizovat' federal'nye gosudarstvennye obrazovatel'nye standarty (FGOS) [Jelektronnyj resurs]. - Rezhim dostupa: http://www.eidos.ru/journal/2012/0229-10.htm
Venger L.A., Agaeva E.L., Bardina R.I. i dr. Psiholog v detskom sadu // Doshkol'noe vospitanie. - 2003. - № 6. - S.16-19.
Volochkov A.A. Integrativnyj podhod v diagnostike universal'nyh uchebnyh dejstvij // Vestnik Juzhno-Ural'skogo gosudarstvennogo universiteta. - 2012. - № 19. - S. 58-67.
Volochkov A.A. Vozrastnaja dinamika uchebnoj aktivnosti shkol'nikov (Longitjud) // Innovacii v obrazovanii. - 2005. - № 2. - S. 85-89.
Sambikina O.S. Polovye razlichija v stiljah uchebnoj dejatel'nosti shkol'nikov // Sibirskij psihologicheskij zhurnal. - 2014. - № 51. - S.100-110.
Dolgopolova I.V. Metajeffekty svjazi stilja dejatel'nosti pedagoga i stilja dejatel'nosti i individual'nosti uchashhihsja // Vestnik Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija: Novye gumanitarnye issledovanija. - 2011. - № 4 (18). - S. 132-136.
Bajmetov A.K. Nekotorye obuslovlennye siloj vozbuzhdenija faktory individual'nogo stilja v uchebnoj dejatel'nosti starsheklassnikov// Tipologicheskie issledovanija po psihologii lichnosti. - Perm', 1967. - Vyp. 4. - S. 104-135.
Rozhok T.S. Stanovlenie professional'nogo masterstva i individual'nogo stilja dejatel'nosti uchitelja nachal'nyh klassov: avtoref. dis. … kand. psihol. nauk. - M., 2000. - 22 s.
Sambikina O.S. Individual'nyj stil' uchebnoj dejatel'nosti (na materiale longitjudnogo issledovanija shkol'nikov raznogo pola): avtoref. dis. … kand. psihol. nauk. - Perm', 1998.