Pedagogical conditions for implementation of the principle of information saturation of educational process VIA compensational technology
The paper considers the various components of educational process in terms of its informational nature. The successful solution of issues related to information analysis of organizational problems of educational process will ensure an effective integration of education in the constantly evolving information space. Thus, the study of the principle of information saturation of the educational process, its place in the learning principles and pedagogical conditions of its implementation are highly relevant. The proposed principle offers prospects of education improvement, its efficiency and quality enhancement. Theoretical and practical significance of the principle of information saturation of educational process is focused on development of both theoretical and practical foundations of pedagogy. One of the means for research conducting is an original method of quantitative information analysis of teaching materials. The author proposes a method of estimation of information capacity of textbooks. It is based on the classical approach to calculation of information quantity by Hartli-Shennon. It is noticed that the offered method opens a prospect for both comparison of various textbooks and creation of information-capacious textbooks for schools and higher schools. Detection, study and verification of pedagogical conditions for activity effectiveness of educational process are of great interest for any modern research, particularly in case when its goal is to modernize functioning of educational system and improve quality of educational process. The main pedagogical condition for effective implementation of the principle of information saturation of educational process is the necessity to develop and implement special educational technology that will enhance the quality of education and meet the requirements of modern educational paradigm in obtaining subject, meta- and personal educational outcomes. The results of experimental application of the compensational pedagogical technology under consideration demonstrate its effectiveness. The paper may be interesting for a wide range of the pedagogical community, and research results will find the application in teaching practice concerning the actual enquiry of the society.
Keywords
теоретические основы педагогики,
педагогический процесс,
информационная природа педагогического процесса,
дидактические принципы,
компенсационная технология,
theoretical foundations of pedagogy,
pedagogical process,
informational nature of educational process,
learning principles,
compensational educational technologyAuthors
Belov F.A. | Saratov State University named after N.G. Chernyshevsky, Lyceum of Applied Sciences Saratov, Russia | belovfa@mail.ru |
Всего: 1
References
ндреев В.И. Педагогика творческого саморазвития. Инновационный курс: в 2 кн. - Кн. 1. - Казань: Изд-во Казан. ун-та, 1996. - 567 с.
Демкин В.П., Можаева Г.В. Гуманитарное образование в информационном обществе // Открытое и дистанционное образование. - 2002. - № 3. - С. 32-38.
Железовский Б.Е., Белов Ф.А. Определение информативности учебного материала как метод семантико-прагматической теории информации // Научно-практический журнал «Приволжский научный вестник». - 2011. - № 1. - С. 71-76.
Белов Ф.А., Железовский Б.Е. Метод оценки информационной емкости учебников // В мире научных открытий. - 2011. - № 2(14). - С. 189-193.
Белов Ф.А. Исследование временных характеристик дидактического процесса // Новые технологии в образовании: Х Междунар. науч.-практ. конф. (27.01.2012). - М.: Спутник+, 2012. - С. 106-112.
Белов Ф.А. Информационный педагогический процесс // Психология. Социология. Педагогика. - 2012. - № 2(15). - С. 6-11.
Железовский Б.Е., Белов Ф.А. Теория учебника. Принцип информативности. - Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2012. -
132 с.
Железовский Б.Е., Белов Ф.А. Исследование конструкционной составляющей генерального фактора «учебный материал» // Исследования в области физики и методики её преподавания: сб. науч. ст. - Саратов: ООО Изд. центр «Наука», 2012. - С. 21-28.
Беспалько В.П. Теория учебника: Дидактический аспект. - М.: Педагогика, 1988. - 160 с.
Мааткеримов Н.О. Дидактические основы нормирования процесса обучения физике в средней и высшей школе: дис. … д-ра пед. наук. - Каракол, 2010. - 244 с.
Майер Р.В. Кибернетическая педагогика: Имитационное моделирование процесса обучения. - Глазов: ГГПИ, 2013. - 138 с.
Ипполитова Н., Стерхова Н. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // General and Professional Education. - 2012. - № 1. - P. 8-14.
Железовский Б.Е., Белов Ф.А., Епифанова М.А. Методологические основы компенсационной мультимедийной педагогической технологии обучения // Качество педагогического образования: методология, теория и практика: сб. науч. трудов Десятой Междунар. науч.-метод. заочной конф. - Саратов : Изд-во СРОО «Центр «Просвещение», 2014. - С. 104-110.
Белов Ф.А., Глущенко Н.В. Опыт внедрения компенсационной педагогической технологии в рамках региональной экспериментальной площадки в МОУ «Лицей прикладных наук» // «Научные перспективы XXI века. Достижения и перспективы нового столетия»: III Междунар. науч.-практ. конф. (г. Новосибирск, 15-16 августа 2014). - Новосибирск: Educatio, 2014. - С. 45-53.
Крук Б.И., Журавлева О.Б., Соломина Е.Г. Три аспекта создания электронных учебников // Открытое и дистанционное образование. - 2004. - № 4. - С. 45-56.
Шуваев Д.Н. Дидактические принципы как гарантия качества при разработке электронных учебных пособий // Открытое и дистанционное образование. - 2002. - № 4. - С. 67-68.
Andreev V.I. Pedagogika tvorcheskogo samorazvitija. Innovacionnyj kurs: v 2 kn. - Kn. 1. - Kazan’: Izd-vo Kazan. un-ta, 1996. - 567 s.
Demkin V.P., Mozhaeva G.V. Gumanitarnoe obrazovanie v informacionnom obshhestve // Otkrytoe i distancionnoe obrazovanie. - 2002. - № 3. - S. 32-38.
Zhelezovskij B.E., Belov F.A. Opredelenie informativnosti uchebnogo materiala kak metod semantiko-pragmaticheskoj teorii informacii // Nauchno-prakticheskij zhurnal «Privolzhskij nauchnyj vestnik». - 2011. - № 1. - S. 71-76.
Belov F.A., Zhelezovskij B.E. Metod ocenki informacionnoj emkosti uchebnikov // V mire nauchnyh otkrytij. - 2011. - № 2(14). - S. 189-193.
Belov F.A. Issledovanie vremennyh harakteristik didakticheskogo processa // Novye tehnologii v obrazovanii: Х Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (27.01.2012). - M.: Sputnik+, 2012. - S. 106-112.
Belov F.A. Informacionnyj pedagogicheskij process // Psihologija. Sociologija. Pedagogika. - 2012. - № 2(15). - S. 6-11.
Zhelezovskij B.E., Belov F.A. Teorija uchebnika. Princip informativnosti. - Saratov: Izd-vo Sarat. un-ta, 2012. - 132 s.
Zhelezovskij B.E., Belov F.A. Issledovanie konstrukcionnoj sostavljajushhej general’nogo faktora «uchebnyj material» // Issledovanija v oblasti fiziki i metodiki ejo prepodavanija: sb. nauch. st. - Saratov: OOO Izd. centr «Nauka», 2012. - S. 21-28.
Bespal’ko V.P. Teorija uchebnika: Didakticheskij aspekt. - M.: Pedagogika, 1988. - 160 s.
Maatkerimov N.O. Didakticheskie osnovy normirovanija processa obuchenija fizike v srednej i vysshej shkole: dis. … d-ra ped. nauk. - Karakol, 2010. - 244 s.
Majer R.V. Kiberneticheskaja pedagogika: Imitacionnoe modelirovanie processa obuchenija. - Glazov: GGPI, 2013. - 138 s.
Ippolitova N., Sterhova N. Analiz ponjatija «pedagogicheskie uslovija»: sushhnost’, klassifikacija // General and Professional Education. - 2012. - № 1. - P. 8-14.
Zhelezovskij B.E., Belov F.A., Epifanova M.A. Metodologicheskie osnovy kompensacionnoj mul’timedijnoj pedagogicheskoj tehnologii obuchenija // Kachestvo pedagogicheskogo obrazovanija: metodologija, teorija i praktika: sb. nauch. trudov Desjatoj Mezhdunar. nauch.-metod. zaochnoj konf. - Saratov : Izd-vo SROO «Centr «Prosveshhenie», 2014. - S. 104-110.
Belov F.A., Glushhenko N.V. Opyt vnedrenija kompensacionnoj pedagogicheskoj tehnologii v ramkah regional’noj jeksperimental’noj ploshhadki v MOU «Licej prikladnyh nauk» // «Nauchnye perspektivy XXI veka. Dostizhenija i perspektivy novogo stoletija»: III Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (g. Novosibirsk, 15-16 avgusta 2014). - Novosibirsk: Educatio, 2014. - S. 45-53.
Kruk B.I., Zhuravleva O.B., Solomina E.G. Tri aspekta sozdanija jelektronnyh uchebnikov // Otkrytoe i distancionnoe obrazovanie. - 2004. - № 4. - S. 45-56.
Shuvaev D.N. Didakticheskie principy kak garantija kachestva pri razrabotke jelektronnyh uchebnyh posobij // Otkrytoe i distancionnoe obrazovanie. - 2002. - № 4. - S. 67-68.