Some aspects of concept implementation of continuing technological education
This article considers a current pedagogical problem of adaptation to changes in the labor market of certain categories of citizens. It is shown that people of 45-50 having higher education are disinterested in profound knowledge in their field of study, significant experience in management of people taking active social position, standard pedagogical goals of training and refresher training courses, and frequently all listed above are unacceptable for them. This is particularly concern technical specialists, middle managers, living in small towns with population of 100 thousand people, company towns, towns and villages, significantly remote from megalopolises, where a system of continuing technological education is absent or there are only some of its elements. In such circumstances people do not have an opportunity for in-plant training, since there are no higher educational institutions, where they can be retrained in related professions demanded in the labor market, and there is no any specific range of communication (meetings, seminars, conferences) where knowledge, information and experience can be transferred. In such conditions further improving of their skills in the framework of the traditional technology becomes impractical, and retraining, for example, in work specializations, impossible for reasons concerning lower social status. In this paper we propose a new approach to retraining and advanced training of these categories of citizens: their mastering of all-purpose actions for application of existing technologies for producing and further realization of goods, jobs and services with new consumer properties, including: universal educational action for receiving “qualitative” and “quantitative” description of a “new product” with consumer properties desired; universal educational action for evaluation of capabilities of well-known technology for a “new product” production, the development of network technology map of its production with determination of weight of each technological operation composed of prime cost; universal educational action for practical manufacture of a model sample and its performance of “commodity” type; universal educational action for the organization of advertising campaigns (presentations) in the Internet, determination of the sales price of a “new product” unit, the organization of technical support system for our customers. It is shown that technological education in this case can be implemented via distance technologies. In this case the pedagogical process provides the variety of existing applied technologies and algorithms for their application, the universality of actions in the context of the pedagogical objective and the methods to achieve it. The paper presents the examples of successful application of the approach considered for producing products with new consumer properties - GPRS trackers used for high precision of the tillage of soil for cultivated crops, and for services - organization of ethnographic village for a tourist itinerary of day-off in Errtil’s district of Voronezh region.
Keywords
universal action,
distance education,
continuing technological education,
goal setting,
new consumer properties,
универсальные действия,
дистанционное образование,
целеполагание,
новые потребительские свойства,
непрерывное технологическое образованиеAuthors
Sleptsova M.V. | Voronezh State Pedagogical University | 79304014250@yandex.ru |
Всего: 1
References
Слепцова М.В. Педагогическая технология адаптации бывших сотрудников силовых структур к гражданскому обществу // Школа будущего. - 2014. - № 2. - С. 71-784.
Слепцова М.В. Теоретические основы и практика применения педагогической технологии адаптации бывших сотрудников силовых структур к гражданскому обществу // European Social Science Journal (Европейский журнал социальных наук). - 2014. - № 6, т. 1. - С. 148-155.
Кашкин С.Н. Разработка модели профессионально-ориентированного непрерывного технологического образования будущего специалиста: на примере электротехнического профиля: дис. … канд. пед. наук. - Воронеж, 2006. - 209 с.
Слепцова М.В. Универсальная модель педагогического процесса // Интернет-журнал «Мир науки». - 2014. - № 3(5) [Электронный ресурс]. - М.: Мир науки, 2014. - Режим доступа: http://mir-nauki.com/PDF/27PMN314.pdf, свободный. - Загл. с экрана. - Яз. рус., англ.
Слепцова М.В. Ситуационная модель педагогического процесса // «Вестник Орловского государственного университета. - 2014. - № 4(39). - С.149-153.
Слепцова М.В. Теоретические основы построения универсальной модели педагогического процесса // Интернет-журнал «Науковедение». - 2014. - № 6(25) [Электронный ресурс]. -М.:Науковедение, 2014. - Режим доступа: http://naukovedenie.ru/sbornik6/24PVN614.pdf, свободный. - Загл. с экрана. - Яз.рус., англ.
Квартальнов В.А. Теоретические основы становления и развития системы непрерывного профессионального образования в сфере туристической деятельности: дис. … д-ра пед. наук. - М., 2000. - 382 с.
Маркова Н.И. Подготовка руководителей турфирм к инновационной деятельности в системе дополнительного профессионального образования: дис. … канд. пед. наук. - М., 2007. - 132 с.
Слепцова М.В. Согласование экспертных мнений для математической модели учебного предмета «Технология» // Научное мнение. - 2014. - № 7. - С. 320-326.
Шестакова Е.С. Подготовка гидов экологического туризма в системе дополнительного профессионального образования: дис. … канд. пед. наук. - М., 2010. - 192 с.
Слепцова М.В. Применение экспертных систем в процессе обучения учащихся учебному предмету «Технология» // «Вестник Орловского государственного университета. - 2014. - № 2(37). - С.79-83.
Маркова С.М. Теоретические основы проектирования образовательных систем в условиях многоуровневого непрерывного профессионального образования: дис. … д-ра пед. наук. - СПб., 2002. - 489 с.
Матвеева Т.В. Теоретические и методологические основы инновационного обеспечения системы дополнительного профессионального образования: дис. … д-ра экон. наук. - СПб., 2008. - 422 с.
Мартыненков В.В. Проектирование профессионально-ориентированных обучающих комплексов в системе дополнительного профессионального образования: дис. … канд. пед. наук. - Калининград, 2012. - 204 с.
Щербакова О.Н. Социально-педагогические условия развития региональной многоуровневой системы непрерывного профессионального туристического образования: дис. … д-ра пед. наук. - М., 2007. - 609 с.
Охотникова Л.В. Организационно-экономические основы формирования региональных образовательных комплексов непрерывного профессионального образования: дис. … канд. экон. наук. - М., 2008. - 189 с.
Филатов С.А. Непрерывное профессиональное образование в контексте экономики, основанной на знаниях: дис. … д-ра экон. наук. - Новосибирск, 2005. - 369 с.
Любимова О.В. Концептуальные основания проектирования педагогических норм в системе непрерывного профессионального образования: дис. … д-ра пед. наук. - Ижевск, 2012. - 376 с.
Березина О.Л. Становление и развитие педагогических инноваций в современной региональной системе дополнительного профессионального образования: дис. … д-ра пед. наук. - Великий Новгород, 2012. - 396 с.
Ермоленко В.А. Теоретические основы проектирования содержания непрерывного профессионального образования: дис. … д-ра пед. наук. - Казань,1999. - 517 с.
Овечкин В.П. Проектирование содержания технологического образования: дис. … д-ра пед. наук. - Ижевск,2005. -
400 с.
Гавенко Н.В. Совершенствование системы непрерывного профессионального образования малого города: дис. … канд. пед. наук. - Новосибирск, 2004. - 201 с.
Шамрай Н.Н. Педагогические основы адаптации учащихся к условиям рынка труда в процессе технологического образования: дис. … д-ра пед. наук. - М., 2000. - 338 с.
Хрупин И.М. Мотивационный механизм развития предпринимательства в России: автореф. дис. … канд. экон. наук. - Волгоград: Волгоградский государственный технический университет, 2014. - 24 с.
Гайдученко Т.Н. Профессиональное образование как фактор формирования и развития социальной группы предпринимателей: автореф. дис. … канд. соц. наук. - Казань: Казанский государственный энергетический университет, 2003. - 25 с.
Никулаева М.И. Формирование навыков малого предпринимательства у учащихся учреждений профессионального образования: дис. … канд. пед. наук. - М., 2005. - 210 с.