Clusterization of directions of training at russian technical college in factorial space of entrance examenations
In this work one of the problems of modern Russian reforming of higher engineering education in the transition to an innovative model of economic development - the problem of improving the quality of education and assessment of higher education reforming in the Russian Federation is discussed. One of the basic indicators of the effectiveness assessment of university learning is an average score of USE (Unified State Exam), that is an entry criterion, one of the indicators of quality of recruitment (IQR). Taking Tomsk Polytechnic University (TPU) by the example, we have carried out a multivariate statistical analysis of entrants IQR in various directions of training (DT) at Russian higher educational institutions on basis of entrance examination results in 2013. The components of the statistical method of the study are correlation, factor, cluster and variance analyses. As an IQR, the following three groups of input indicators were used: rating calculated index USE TPU DT among other universities, indicators of student recruitment in TPU DT (admission plan for the state-funded places, competition, passing score, total score of the applicant, scores in mathematics, number of accepted students in each DT and indicators of the entrance test (scores in maths and number of participated in DT). The statistical analysis of 25 main DT for the most typical IQR revealed the following features: main DT have diverse (from multimodal to normal) distribution laws, they are generally small in number, are often characterized by low competition and involve a strong pair correlation. Four IQR groups were identified on the correlation basis, and with the help of the factor analysis the 4-factor IQR model was built, which explains the overall variability by the first three factors in 87.4%, and by the fourth - 96.3%. In this case, the new variables are interpreted as factors of federal quality, university quality, competition and quantity. In the framework of the factor space of IQR developed the tree-like DT clusterization was performed, which makes it possible to receive the appropriate number of clusters depending on choice of association distance. To evaluate the quality of DT cluster model selected we used criteria of both parametric and rank variance analyses. The 8-cluster qualitative model of technical DT TPU was proposed that allows us to distinguish DT groups which are uniform in overall factor indicators. Using a posteriori multiple comparison criterion, uniform groups of clusters are identified for each factor. In the framework of the model proposed the DT classification in the nominal scale of measurements was carried out. The results of the statistical analysis may be taken into account when making management decisions within the ongoing reform in higher education. The analyses made may be taken into account in choice decision for distribution of the admission quotas students in majors, as well as for adjustment of directions of activity to ensure a high quality set of entrants and the formation of equalization and adaptive courses for university students.
Keywords
indicators of recruitment,
directions of training,
multivariate statistical analysis,
вступительные испытания,
показатели качества набора,
направления подготовки,
многомерный статистический анализ,
entrance examinationsAuthors
Arefiev V.P. | Tomsk Polytechnic University | vpa@ido.tpu.ru |
Mikhalchuk A.A. | Tomsk Polytechnic University | aamih@tpu.ru |
Filipenko N.M. | Tomsk Polytechnic University | fnm@tpu.ru |
Novoseltseva D.A. | Tomsk Polytechnic University | dary_2503@mail.ru |
Всего: 4
References
Качество приема в вузы - 2013 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http:// http://www.hse.ru/ege/second_section2013 (дата обращения: 12.01.15).
Конкурс 2013 года [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://abiturient.tpu.ru/navigation/how/konkursyi-proshlyix-let/ (дата обращения: 12.01.15).
Халафян А.А. Statistica 6. Статистический анализ данных. - М.: ООО «Бином-Пресс», 2008. - 512 с.
Арефьев В.П. Кластеризация классических университетов на основе вступительных испытаний / В.П. Арефьев, А.А. Михальчук, Д.В.Болтовский, А.В. Петиченко // Открытое и дистанционное образование. - 2011. - № 3. - C. 20-31.
Образование в ТПУ: итоги 2012/13 учебного года / И.А. Абрашкина [и др.]; Национальный исследовательский Томский политехн. ун-т (ТПУ). - Томск: Изд-во ТПУ, 2013. - 318 с.
Вихарева О.Н., Сокольник И.В. Оценка качества услуг высшего профессионального образования: кластерный подход // Теория и практика общественного развития. - 2013. - № 5. - С. 249-252.
Яковлев В.Б. Применение кластерного анализа в региональной статистике российского образования // Вест. Московского городского пед. ун-та. Сер.: Информатика и информатизация образования. - 2014. - № 2 (28). - С. 65-70.
Корф В.П. Оценка конкурентоспособности ведущих российских университетов с использованием метода главных компонент // Бизнес-информатика. - 2014. - № 2 (28). - С. 63-71.
Ефимова И.Н., Маковейчук А.В. Анализ влияния роли рейтинговых позиций вуза на мотивацию абитуриентов при выборе места обучения: прикладной аспект // Вест. Пермского ун-та. Философия. Психология. Социология. - 2014. - № 1 (17). - С. 173-181.
Гавриленко А.В., Гавриленко Е.В., Наривончик С.Н. Современные тенденции приема абитуриентов в региональные технические вузы на примере Тверского государственного технического университета // Вест. Тверского гос. техн. ун-та. Сер.: Науки об обществе и гуманитарные науки. - 2014. - № 1. - С. 22-27.
Пыхтин А.И., Емельянов И.П. Концепция организации приема в вузы на основе проведения единого Всероссийского конкурса по направлениям подготовки и специальностям // Изв. Юго-Западного гос. ун-та. - 2013. - № 2 (47). - С. 086-088.
Федулин А.А., Минаев В.А. Распределение контрольных цифр приема студентов в контексте эффективности деятельности вузов // Высшее образование сегодня. - 2014. - № 2. - С. 25-28.
Показатели мониторинга деятельности федеральных государственных высших учебных заведений и их филиалов (24 декабря 2012 г.) [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://минобрнауки РФ/новости/2932 (дата обращения: 12.10.13).
Голованов П.А., Тупоносова Е.П. Анализ российского рейтинга вуза по среднему баллу ЕГЭ // Вест. Самарского гос. техн. ун-та. Сер.: Экономические науки. - 2014. - № 2 (12). - С. 80-85.
Подлесный С.А., Масальский Г.Б. Пути повышения качества подготовки инженеров в контексте мировых и отечественных тенденций // Журнал Сибирского федерального ун-та. Сер.: Техника и технологии. - 2014. - Т. 7, № 2. - С. 235-247.
Шаховская Л.С. Актуальные проблемы подготовки инженерных кадров в вузах: региональный аспект / Л.С. Шаховская, В.А. Пономарев, Е.Г. Гущина и др. // Изв. Волгоградского гос. техн. ун-та. - 2014. - Т. 18, № 4 (131). - С. 6-12.
Воронина Л.Н., Кеммет Е.В. Инженерное образование сегодня и завтра: социологический анализ // Вест. Сургутского гос. пед. ун-та. - 2014. - № 2 (29). - С. 106-112.
Симоньянц Р.П. Проблемы инженерного образования и их решение с участием промышленности // Наука и образование: электронное научно-техническое издание. - 2014. - № 3. - С. 394-419.
Акатьев В.А., Волкова Л.В. Инженерное образование в постиндустриальной России // Современные проблемы науки и образования. - 2014. - № 5. - С. 40.
Баронин С.А., Сюзев К.С. Основные проблемные ситуации высшего образования // Высшее образование в России. - 2013. - № 1. - С. 110-115.
Воронова Т.Г. Модернизация системы высшего образования: мониторинг эффективности вузов / Т.Г. Воронова, Д.Г. Матишов, В.Н. Попов, А.Е. Хинштейн // Вест. Воронежского гос. ун-та. Сер.: Проблемы высшего образования. - 2013. - № 2. - С. 16-20.
Вахитов Д.Р., Ковалькова Е.Ю., Нуртдинов Р.М. Проблемные аспекты реформирования высшего образования в Российской Федерации // Вест. Казанского техн. ун-та. - 2013. - Т. 16, № 2. - С. 270-275.