THE EXPERIENCE OF MOOC CREATION: AN OUTWARD GLANCE (METHODICAL AND MANAGEMENTAL ASPECTS) | Open and distance education. 2015. № 4(60).

THE EXPERIENCE OF MOOC CREATION: AN OUTWARD GLANCE (METHODICAL AND MANAGEMENTAL ASPECTS)

In this paper, we try to cover the field which in not the brand new one for European and American educational system but still incorporating to the Russian education: the field of making and applying massive open online courses (MOOC) in the context of a specific university - National Research Tomsk State University. At the moment MOOC can be referred to as the most talked about in the field on online education: teachers, researchers, and education officials analyze and study MOOC from different viewpoints. In particular, the issues under discussion touch the legitimacy of putting MOOC-education equal to the traditional one; the issues of quality of education which learners get of massive open online courses; the issues concerned with MOOCs integration into traditional academic activity of universities; juridical and economical aspects of these courses making are actual as well. As the object of study, finished MOOC can be interesting from different sides. The process of making MOOCs can be analyzed from different points of view: one of the possible options is the analysis of making massive online course from the point of view of a university which this educational product creation is based on, or the point of view of a lecturer who is the direct course author, who makes it and tracks it in the future. There is no doubt that, depending on which point of view we choose, there is a variable set of specifications we are interested in. In this paper, we try to examine the process of making MOOC “from within” - from the point of view of a lecturer in the context of a specific course - “Русский язык как инструмент успешной коммуникации”. The process of making course “Русский язык как инструмент успешной коммуникации” was, in many aspects, an experiment for TSU; the projects being held in this direction are still rather new for the university, the methodology of the realization process is still being polished; it was even more topical for the first courses made for the university. This reason was the cause for the approach suggested within the limits of this paper: we aim to discuss not only specific steps of MOOC creation but also to cover up hypothetical mistakes and risks following the process.

Download file
Counter downloads: 405

Keywords

массовые открытые онлайн-курсы, МООС (МООК), дистанционное образование, разработка и создание МООС (МООК), Massive open online course, MOOC (МООК), online education, MOOC creation, making MOOC

Authors

NameOrganizationE-mail
Agapova N.A.National Research Tomsk State UniversityNinaAgapowa@yandex.ru
Всего: 1

References

Бугайчук К. Массовые открытые дистанционные курсы: история, типология, перспективы // Высшее образование в России. - 2013. - № 3. - С. 148-155.
Бебнев А.Е. Массовые онлайн-курсы как новая инновационная тенденция образовательной сферы // Современные проблемы науки и образования. - 2013. - № 6. - С. 508-516.
Можаева Г.В. Массовые онлайн-курсы: новый вектор в развитии непрерывного образования // Открытое и дистанционное образование. - 2015. - № 2(58). - С. 56-65.
Нилова С.В. Массовые открытые онлайн-курсы в образовательном процессе университета // Образовательные технологии и общество. - 2014. - № 2, т. 17. - С. 555-568.
Бабанская О.М., Можаева Г.В., Баль В.Ю. Современные тенденции развития образования: опыт Томского государственного университета в создании МООС // Развитие единой образовательной информационной среды: сетевые образовательные ресурсы и программы: матер. XIII Междунар. науч.-практ. конф. - Томск: Изд-во Том. ун-та, 2014. - С. 24-27.
Mozhaeva G. ERPA International Congresses on Education 2015, ERPA Congresses 2015, 4-7 June 2015 Massive Open Online Courses: the new vector in classical university education // ERPA International Congresses on Education 2015, ERPA Congresses 2015, 4-7 June 2015. Procedia - Social and Behavioral Sciences. - 2015. - № ХХ.
Неленинский университет миллионов [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://expert.ru/expert/2014/28/neleninskij-universitet-millionov/ (дата обращения: 06.11.2015).
Институт дистанционного образования Национального исследовательского Томского государственного университета [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://ido.tsu.ru/ (дата обращения: 06.11.2015).
Русский язык как инструмент успешной коммуникации. Лекториум [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://www.lektorium.tv/mooc2/26297 (дата обращения: 06.11.2015).
Русский язык как инструмент успешной коммуникации. Coursera [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://www.coursera.org/learn/russian (дата обращения: 06.11.2015).
«Нам повезло наблюдать, как меняется русский язык» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://mnenia.ru/rubric/society/nam-povezlo-nablyudat-kak-menyaetsya-russkiy-yazyk/ (дата обращения: 06.11.2015).
Безумный день, или Женитьба брачащихся [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.gramota.ru/lenta/news/8_2442 (дата обращения: 06.11.2015).
Кронгауз М.А. Самоучитель Олбанского. - М.: АСТ, 2013. - 416 с.
История и теория медиа (History and theory of media). Coursera [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://class.coursera.org/media-001 (дата обращения: 06.11.2015).
Экономика для неэкономистов (Economics for non-economists). Coursera [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://class.coursera.org/ecnonec-001 (дата обращения: 06.11.2015).
Форум курса «Русский язык как инструмент успешной коммуникации. Лекториум» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://www.lektorium.tv/dialektizmy
 THE EXPERIENCE OF MOOC CREATION: AN OUTWARD GLANCE (METHODICAL AND MANAGEMENTAL ASPECTS) | Open and distance education. 2015. № 4(60).

THE EXPERIENCE OF MOOC CREATION: AN OUTWARD GLANCE (METHODICAL AND MANAGEMENTAL ASPECTS) | Open and distance education. 2015. № 4(60).

Download full-text version
Counter downloads: 2521