DESIGN AND REALIZATION OF INTERDISCIPLINARY NETWORK EDUCATIONAL PROGRAMS | Open and distance education. 2015. № 4(60).

DESIGN AND REALIZATION OF INTERDISCIPLINARY NETWORK EDUCATIONAL PROGRAMS

This paper describes the organization of the network form of international, interdisciplinary educational programs. The classification of joint educational programs and their typology is gave. The advantages of joint Double Degree educational programs is substantiated. Particular attention is given to the justification of the effectiveness of interdisciplinary educational programs and examined the distinctive features of their design. The substantiation of the relevance of network forms of cooperation between universities and their key role in improving the quality of education and training of highly qualified personnel. the benefits of network forms of realization of the international educational programs are Identified: the harmonization of curricula and courses, coordination of the training process, the coordination of assessment system, which are the main components of quality assurance in the corporate educational space, as well as in enhancing academic mobility of students and teachers. The special role of ICT and E-learning technologies in the improvement of network forms of realization of the international educational programs is noted. The example of the organization of networking Tomsk State University (TSU) with universities of Kazakhstan and the Netherlands is gave. The experience of the National Research Tomsk State University of Pavlodar State University named after S. Toraigyrov (PSU) for the development of joint double degree educational programs «Information processes and systems», which began in 2013 on the basis of the Physics Department of TSU and the Faculty of Physics, Mathematics and Information Technologies PGU is described. Joint double degree interdisciplinary master’s program of the National Research Tomsk State University and the University of Maastricht (the Netherlands) “Physical methods and information technologies in biomedicine” is considered. It is shown that the form of the interaction network of partner universities using distance learning technologies is the most effective in achieving a high quality of educational programs.

Download file
Counter downloads: 472

Keywords

интернационализация образования, двухдипломные магистерские программы, междисциплинарные образовательные программы, сетевое взаимодействие, дистанционные технологии, качество обучения, Internationalization of education, double degree master programs, interdisciplinary educational programs, networking, distance technology, the quality of education

Authors

NameOrganizationE-mail
Demkin V.P.Tomsk State Universitydemkin@ido.tsu.ru
Rudenko T.V.Tomsk State Universityrudenko@ido.tsu.ru
Nyavro V.F.Tomsk State Universityvfn@phys.tsu.ru
Всего: 3

References

Буркель Н., Творогова С., Шендерова С. Инновации и изменения в транснациональном образовании. Совместные программы между европейскими и российскими вузами: отчет. - 2014. - URL: http://www.fu-berlin.de/sites/moscow/media/eu-report-catalog/REPORT_JOINT-PROGRAMMES_RU.pdf?1413288134.
Рубин Ю.Б. Рынок образовательных услуг: от качества к конкурентоспособным бизнес-моделям: в 3 ч. - Ч. 1 // Высшее образование в России. - 2011. - № 3. - С. 23-39.
Соболева Э.Ю. Гарантии качества: европейские стандарты и российская практика // Качество образования. - 2012. - № 10. - С. 41-43.
Закон «Об образовании в Российской Федерации» от
29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ.
Артамонова Ю.Д., Демчук А.Л., Караваева Е.В. Совместные образовательные программы вузов: состояние, проблемы, перспективы. - М. : КДУ, 2011. - 56 с.
Краснова Г.А. Практическое руководство по созданию и сопровождению совместных образовательных программ / Г.А. Краснова, М.М. Малышева, Н.В. Сюлькова. - 3-е изд., испр. и доп. - М.: РУДН, 2014. - 105 с.
Разработка и реализация совместных образовательных программ: / О.И. Ребрин. - Екатеринбург: УрФУ, 2015; ООО «Издательский дом «Ажур», 2014. - 70 с.
Демкин В.П., Трубникова Т.В., Руденко Т.В. Норматив-но-правовое регулирование вопросов реализации совместных образовательных программ // Единая образовательная информационная среда: на пути к глобальному образованию: сб. матер. XII Междунар. науч.-практ. конф. (Омск, 26-27 сентября 2013 г.) - Омск: Изд-во Омского гос. ун-та, 2013. - С. 86-89.
Олейникова О.Н. Совместные программы высшего образования как фактор интернационализации и повышения эффективности программ // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. - 2014. - № 2. - С. 69-79. - URL: ttp://cyberleninka.ru/article
Матушкин Н.Н., Кузнецова Т.А., Пахомов С.И. О междисциплинарных образовательных программах в подготовке кадров высшей квалификации // Университетское управление: практика и анализ. - 2010. - № 4. - С. 55-58.
Певзнер М.Н., Шерайзина Р.М., Петряков П.А. Поиск инновационных стратегий проектирования междисциплинарных магистерских программ // Человек и образование. - 2013. - № 4 (37). - С.16-22. - URL: http://cyberleninka.ru/article
Джейн Найт. Ведут ли совместные образовательные программы и программы двойных дипломов к обесцениванию образования? // Международное высшее образование. - 2015. - № 5. - С. 10-14. - URL: http://ihe.hse.ru/data/2015/07/14/1085710748.
Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Синергетическая парадигма. Основные понятия в контексте истории культуры // Творческое наследие семьи Рерих в диалоге культур: философские аспекты осмысления: сб. науч. трудов. - Мн.: Технопринт, 2005. - С. 518-573. - URL: http://lib.icr.su/node/1247.
Тарасова М.А. Потенциальный эволюционизм синергетики в образовании // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. - 2014. - № 3. - С. 55-57.
Смирнов А.А., Носик А.С. Разработка образовательной программы на основе моделирования междисциплинарных логических связей // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. - 2010. - № 5. - С. 12-21. - URL: http://journals.kantiana.ru/upload/iblock
Developing Joint Masters for Europe. Results for EUA. Joint Master project. - 2002-2004.
Куклина Е.А. Пять «И» и сектор образовательных услуг экономики России: программы двойных дипломов как точки роста отечественных университетов//Образование. Экономика. Общество. - 2010. - № 6. - С. 5-13. - URL: http://noironline.ru/files/kos/docs/zhurnal-NOIR/zhurnal22.pdf
Демкин В.П., Джарасова Г.С., Испулов Н.А. и др. Сетевое взаимодействие вузов как фактор повышения качества образовательных программ // Открытое и дистанционное образование. - 2014. - № 4. - C. 40-44.
 DESIGN AND REALIZATION OF INTERDISCIPLINARY NETWORK EDUCATIONAL PROGRAMS | Open and distance education. 2015. № 4(60).

DESIGN AND REALIZATION OF INTERDISCIPLINARY NETWORK EDUCATIONAL PROGRAMS | Open and distance education. 2015. № 4(60).

Download full-text version
Counter downloads: 2521