Рromotion master programs in digital humanities as educational projects | Open and distance education. 2016. № 3(63).

Рromotion master programs in digital humanities as educational projects

In the context of high competition between universities, which appeared today in the Russian education is an issue about the need for mandatory application of marketing tools to attract the target audience. But educational programs have their own characteristics (intangible value; high dependence of the program on the quality of external factors - the market needs, the level of development of science and technology, etc.) That must be considered when building advertising strategy. Therefore the search for models of building a productive dialogue with the “consumers” of educational services is a challenge. This is especially true of new scientific fields like Digital humanities (digital humanities), which are at the very beginning of its development are not known to the general audience. It is therefore important not only to talk about the educational program (its location, the teaching staff, graduate employment prospects), but also the scientific sphere. With the need to solve these problems faced pilot Master Digital humanities, opened in Tomsk State University in 2015. As a solution, the project Digital humanities School has been proposed, kotoryyvklyuchal usual promotional tools (printed materials, posting information on the official website, conducting official groups in social networks), and non-traditional (a series of open lectures and master classes (including the use of remote sensing technologies), interactive exhibits (ScienceTimeTSU, I in TSU), competition Digital humanities Start projects Summer school Digital humanities). Experience of the project has allowed the hypothesis that educational projects are the most productive and affordable tool to promote new interdisciplinary master’s programs on the market today. His analysis, and hypothesis testing is devoted to this article. It seems that the results of the study may be another step in the development of advertising media system for the educational sphere. During the implementation of Digital humanities School project has been brought to the attention of more than 700 people to the problems of the digital humanities, 70 of them showed interest in Master’s Digital humanities, including 50 people have issued documents and passed the exams. This result allows us to judge the effectiveness of the behavior of promotional activities, as well as the productivity of the use of scientific and popular format for the promotion of educational services, in particular, Masters. The effect of educational activities (an increase of interest in the digital humanities, partnerships) is a strong and long-term, ensuring the development of not only the specific OP, and scientific field in general.

Download file
Counter downloads: 241

Keywords

магистерская программа, продвижение образовательных услуг, просветительский проект, Digital humanities, цифровая гуманитаристика, master’s program, the promotion of educational services, educational project, Digital humanities

Authors

NameOrganizationE-mail
Haminova A.A.Tomsk State Universityporohina@ido.tsu.ru
Rozhnova O.Ju.Tomsk State Universityporognova@mail.ru
Nikolaenkova N.A.Tomsk State Universitynikolaenkova@ido.tsu.ru
Всего: 3

References

Можаева Г.В., Хаминова А.А. Digital humanities: традиции и инновации в образовательных практиках // Открытое и дистанционное образование. - 2015. - № 3(59). - С. 21-27.
Официальный сайт проекта Digital humanities School [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://huminf.tsu.ru/dh_lab/?page_id=91&lang=ru (дата обращения: 25.08.2016).
Официальная группа проекта [Электронный ресурс]. - Режим доступа: https://vk.com/digitalscholltsu (дата обращения: 25.08.2016).
Сагинова О.В. Природа и характер образовательных услуг // Маркетинг. - 2005. - № 3. - С. 53-63.
Сагинова О.В. Маркетинг образовательных услуг // Маркетинг в России и за рубежом. - 2009. - № 11. - С. 6-9.
Шевченко Д.А. Мейнстрим и инновации в рекламе и связях с общественностью [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://shevchenko.rggu.ru/?p=844.
Панкрухин А.П. Маркетинг образовательных услуг // Маркетинг в России и за рубежом. - 2007. - № 8. - С. 16-24.
Завалько Н.А. Современные аспекты категории продвижения // Креативная экономика. - 2011. - № 5(53). - С. 40-45.
Андреева Ю.Ю. Интернет-маркетинг в вузах как инструмент в конкурентной борьбе за абитуриентов // Современные проблемы сервиса и туризма. - 2011. - № 2. - С. 58-66.
Фокс К. Маркетинг высшей школы: опыт США // Человеческий капитал и профессиональное образование. - 2013. - № 1(1). - С. 37-41.
Бакланова Е.М. Эффективный маркетинг образовательных услуг в социальных сетях // Вопросы современной науки и практики. - 2011. - № 3(34). - С. 111-115.
Воробьева А.М. Методы продвижения образовательных услуг с помощью образовательного портала // Вопросы современной науки и практики. - 2011. - № 3(34). - С. 96-102.
Шполянская И.Ю., Воробьева А.М. Модели и методы оптимизации структуры образовательных порталов вузов в системе интернет-маркетинга // Вестник РГЭУ (РИНХ). - 2012. - № 1(37). - С. 301-311.
Воробьева А.М. Модели продвижения образовательных услуг в системе интернет-маркетинга // Журнал СевКавГТИ. - 2012. - Вып. 12. - С. 57-62.
Стукалова А.А. Оценка эффективности продвижения образовательных программ в условиях высококонкурентного рынка // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». - 2015. - Т. 7, №3. - http://naukovedenie.ru/PDF/182EVN315.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ. DOI: 10.15862/182EVN315
Борисова С.Г. Оценка действенности маркетинговых решений в сфере образовательных услуг // Вестник НГУ. Сер. Социально-экономические науки. - 2009. - Т. 9, вып. 3. - С. 74-80.
Панкрухин А.П. Маркетинг образовательных услуг: дис. … д-ра экон. наук. - М., 1995. - 412 с.
Рябков О.А. Специфика продвижения образовательных услуг в условиях современной российской экономики // Управление экономическими системами. - 2012. - № 3.
Официальный сайт лаборатории гуманитарных проблем информатики [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://huminf.tsu.ru/dh_lab/?page_id=2&lang=ru (дата обращения: 25.08.2016).
Страница образовательных программ лаборатории гуманитарных проблем информатики [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://huminf.tsu.ru/dh_lab/?page_id=31&lang=ru (дата обращения: 25.08.2016).
 Рromotion master programs in digital humanities as educational projects | Open and distance education. 2016. № 3(63).

Рromotion master programs in digital humanities as educational projects | Open and distance education. 2016. № 3(63).

Download full-text version
Counter downloads: 1374