Theoretical background for creation of intellectual environment and educational conditions for its implementation | Open and distance education. 2016. № 3(63).

Theoretical background for creation of intellectual environment and educational conditions for its implementation

The article is devoted to a topical problem of development of intelligent educational environment with different levels for a competence paradigm implementation of education at secondary schools and higher educational institutions. The author identifies the key features of this environment. Firstly, the goal of the study is determined by the student. Secondly, the roles of all subjects in educational process are changed. The teacher becomes a “manager of educational process”, develops and organizes the educational process for students, ensures the goal achievement, as well as conducts a “correction” of the goal, if it conflicts with the public interest. Knowledge is provided by local and global database as required. Thirdly, learning environment becomes “virtual” and transfers into the information environment, where learning can be carried out twenty-four hours, without limits in time and place. The author shows when students lack for clearly set standards, role models, the experts can take their responsibilities, who are able to predict correctly the labor market needs and stimulate the students to achieving their educational goals due to personal example. The educational goal and ways for its achieving involve in this case a variety of pedagogical situations, each of which contains a learning task for solving of which it is required formation in the student of a certain level of cognitive, operation-and-guideline, motivational, ethical, social, and behavioral components of key and professional competences. The teachers develop pedagogical situations on base of practical experience of specialists and experts. In contrast to real situations described by experts, pedagogical situations are adapted for the age, mental and emotional development of students and reflect the interests of the state and society. Translation of educational environment into virtual (information) space and representation of learning process in the view of a chain starting from entry-level to the target teaching situation is possible only on base of proven in similar professional environments theory of fuzzy sets, due to which a mathematical model of the educational process can be created. Intellectualization of educational environment implies that the environment consists in a mechanism of adaptation of educational objectives of that level at which the task can be solved by the student himself/herself due to his/her own knowledge, practical experience, and also motivational, ethical, social, and behavioral component of key and professional competences. The considered method for organization of intellectual educational environment was tested and implemented practically within the period of 2010-2016 by the example of organization of educational process for training electrotechnical personnel Ltd. “Vektor-S” and Ltd. “Kompaniya Voronezhenergostroy” in secondary schools of Voronezh region in the frames of retraining and advanced training at Voronezh state pedagogical university.

Download file
Counter downloads: 268

Keywords

образовательная среда, естественный интеллект, модель образовательного процесса, педагогическая ситуация, цель образования, educational environment, natural intelligence, model of educational process, teaching situation, the goal of education

Authors

NameOrganizationE-mail
Sleptsov A.F.Limited liability company «Stroiproekt»alsl13@yandex.ru
Всего: 1

References

Байденко В. Компетенции в профессиональном образовании // Высшее образование в России. - 2004. - № 11. - С. 3-13.
Tynjala P. Toward a 3-P model of workplace learning: A literature review // Vacations and Learning. - 2013. - Vol. 6, № 1. - P. 11-36.
Гасанова Р.Р. Современная информационно-образо-вательная среда и принципиальные основания управления информационно-образовательной средой // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. - 2015. - Т. 2, № 10. - C. 98-100.
Григорьева М.В. Понятие «образовательная среда» и модели образовательных сред в современной отечественной педагогической психологии // Известия Саратовского университета. Новая серия. Акмеология образования. Психология развития. - 2010. - Т. 3, № 4. - С. 3-11.
Кудинов В.А. Основы проектирования интеллектуальных информационных обучающих сред // Вестник Московского городского педагогического университета. Информатика и информатизация образования. - 2007. - № 10. - С. 83-88.
Кудинов В.А. Применение технологий управления знаниями при разработке интеллектуальных обучающих сред // Вестник Московского городского педагогического университета. Информатика и информатизация образования. - 2008. - № 12. - С. 77-82.
Ларин С.Н., Соколов Н.А. Информационные потоки в образовательных средах как основа использования педагогического инструментария современных образовательных технологий // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. - 2015. - № 14(299). - С. 44-51.
Сергеев С.Ф. Проблема интеллектных симбионтов в техногенных образовательных средах // Образовательные технологии. - 2012. - № 3. - С. 36-50.
Слепцова М.В. Актуальные аспекты целеполагания при изучении учебного предмета «Технология» в общеобразовательной школе // Интернет-журнал «НАУКОВЕДЕНИЕ». - 2015. - № 1 (26). - С. 138. - Режим доступа: http://naukovedenie.ru/PDF/81PVN115.pdf (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз. рус., англ. DOI: 10.15862/81PVN115.
Компетентностный подход в образовательном процессе / А.Э. Федоров, С.Е. Метелев, А.А. Соловьев, Е.В. Шлякова. - Омск: Изд-во ООО «Омскбланкиздат», 2012. - 210 с.
Чванова М.С., Киселёва И.А., Молчанов А.А., Храмова М.В. Использование аппарата теории нечетких множеств при проектировании современных технологий дистанционного обучения // Образовательные технологии и общество. - 2013. - Т.16, № 2. - С. 447-468.
Лебедева А.А., Слепцов А.Ф. Особенности практической реализации ситуационной модели педагогического процесса в системе подготовки электротехнического персонала // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. - 2015. - № 50-51. - С. 22-28.
Слепцов А.Ф. К вопросу формализации описания педагогического процесса на отдельных этапах непрерывного технологического образования // Новая наука: Стратегии и векторы развития. - 2015. - № 5-1. - С. 65-68.
Слепцов А.Ф. Особенности педагогического проектирования в системе подготовки электротехнического персонала подрядных организаций // Новая наука: опыт, традиции, инновации. - 2015. - № 4-1. - С. 115-117.
Слепцова М.В. Педагогическая технология адаптации бывших сотрудников силовых структур к гражданскому обществу // Школа будущего. - 2014. - № 2. - С. 71-78.
Слепцова М.В. Ситуационная модель педагогического процесса // Вестник Орловского государственного университета. Новые гуманитарные исследования. - 2014. - № 4(39). - С. 149-152.
Слепцова М.В. Теоретические основы и практика применения педагогической технологии адаптации бывших сотрудников силовых структур к гражданскому обществу // European Social Science Journal. - 2014. - № 6-1 (45). - С. 148-154.
Слепцова М.В. Теоретические основы построения универсальной модели педагогического процесса // Интернет-журнал «Науковедение». - 2014. - № 6(25). - С. 24. - Режим доступа: http://naukovedenie.ru/PDF/24PVN614.pdf. (доступ свободный). Загл. с экрана. Яз.рус.,англ. DOI: 10.15862/24PVN614 (дата обращения: 18.05.2016 г.).
Слепцова М.В. Формализация педагогического процесса развития предпринимательских способностей учащихся сельских школ в рамках учебного предмета «Технология» // Теория и практика общественного развития. - 2014. - № 11. - С. 80-83.
 Theoretical background for creation of intellectual environment and educational conditions for its implementation | Open and distance education. 2016. № 3(63).

Theoretical background for creation of intellectual environment and educational conditions for its implementation | Open and distance education. 2016. № 3(63).

Download full-text version
Counter downloads: 1374