NORMATIVE, INSTRUMENTAL AND PEDAGOGIC CONDITIONS FOR STUDENTS’ SAFE WORK IN SOCIAL NETWORKING | Open and distance education. 2017. № 1(65). DOI: 10.17223/16095944/65/9

NORMATIVE, INSTRUMENTAL AND PEDAGOGIC CONDITIONS FOR STUDENTS’ SAFE WORK IN SOCIAL NETWORKING

Social networking sites nowadays are powerful means of organizing the collaboration, team work, distribution of information and promotion of ideas. The educational potential of social networking sites may be revealed through the following factors: transition from the passive consumption of the contents to its producing by means of the technologies of the communities, blogs, forums implemented in the services under consideration; mastering the new ways and rules of communication relevant to the virtual environment; development of the skills to search for information and use it when solving some particular tasks; development of the ability to get the information and knowledge independently; development of the ability to study not only at educational institutions but also in other places using the alternative sources of information regardless of time and place. Most of modern schoolchildren and students have accounts at least in one social networking service - the environment of social network is familiar and comfortable for them. However, researchers often mention the dangers that the participants, children in particular, of social network services may face. The following categories of dangers are found out: propagation of negative information (political extremism, national, religious, gender superiority and inequality, materials that display violence, etc.); manipulation of user’s mind and development of wrong sense guidelines; vulnerability of personal user’s data; copyright infringement; Internet addiction. The article represents a thorough description of such issues of using social networking services by students as the availability of negative information, illegal use of personal data of a profile, copyright infringement, distribution of false information. The possible ways to solve these problems at the normative, instrumental and pedagogic levels are determined. The normative level determines the requirements of the legislation of the Russian Federation to elaboration of a social networking service and organization of its use. Meanwhile, regarding the problems under consideration the legislative aspects of solution may be reflected in the local normative and legal documents of educational institutions: the charter, rules and regulations, privacy policy, regulations for safe use of the Internet etc. At the instrumental level the requirements to the functionality of the service that provides safe use of social networking websites by students are determined. The pedagogic level is represented by the models of teachers and students’ activities on social networking services.

Download file
Counter downloads: 259

Keywords

social networking sites, the Internet, социальные сети, безопасность учащихся, нормативное обеспечение, педагогическое обеспечение, Интернет, safety of students, normative support, pedagogic support

Authors

NameOrganizationE-mail
Ponomareva Yu.S.Volgograd State Socio-Pedagogical University29jialu@gmail.com
Всего: 1

References

Федеральный закон от 27.07.2006 № 149-ФЗ (ред. от 06.07.2016) «Об информации, информационных технологиях и о защите информации».
Солдатова Г., Зотова Е., Лебешева М., Шляпников В. Интернет: возможности, компетенции, безопасность: метод. пособие для работников системы общего образования. - Ч. 2: Практикум. - М.: Google, 2013. - 137 с.
Солдатова Г., Зотова Е., Лебешева М., Шляпников В. Интернет: возможности, компетенции, безопасность: метод. пособие для работников системы общего образования. - Ч. 1: Лекции. - М.: Google, 2013. - 137 с.
Федеральный закон от 27.07.2006 № 152-ФЗ (ред. от 21.07.2014) «О персональных данных» (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.09.2015).
Атлас новых профессий [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://atlas100.ru/ (дата обращения: 1.11.2016).
Завалишина О.В., Загуменных Н.А., Постоева Е.С. Интернет-аддикция - одна из актуальных проблем современности // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. - 2015. - № 105. - С. 226-235.
Спасенников В.В., Голубева Г.Ф. Психологические особенности управления онлайновыми социальными сетями с учётом обеспечения безопасности пользователей // Universum: психология и образование. - 2016. - № 5(23). - С. 5.
Федяй Д.С. Обращение детей и подростков к возможностям Интернета в контексте комплексной безопасности личности // Вестник Саратовского областного института развития образования. - 2015. - № 1. - С. 34-43.
Соловьев В.С. Криминогенный потенциал социальных сетей: методика оценки и меры нейтрализации. Первый этап: программа «Исследовательские проекты молодых ученых» / Саратовский Центр по исследованию проблем организованной преступности и коррупции. - Воронеж, 2013. - Режим доступа: http://sartraccc.ru/Explore/ soloviev1.docx (дата обращения: 10.10.16).
Чванова М.С., Храмова М.В., Лысков В.Ю. и др. Развитие социальных сетей и их интеграция в систему образования России // Образовательные технологии и общество. - 2014. - Т. 17, № 3. - С. 472-493.
Губанов Д.А., Новиков Д.А., Чхартишвили А.Г. Социальные сети: модели информационного влияния, управления и противоборства / под ред. Д.А. Новикова. - М.: Изд-во физ.-мат. лит-ры, 2010. - 228 с.
Слесарев Ю.В., Лосяков А.В. Проблемы правового регулирования размещения информации в социальных сетях // Балтийский гуманитарный журнал. - 2016. - Т. 5, № 2 (15). - С. 238-240.
Сорокина А.Б. Интернет в жизни современных детей и подростков: проблема и ресурс // Современная зарубежная психология. - 2015. - Т. 4, № 1. - С. 45-64.
Толоконникова А.В. Дети и Интернет: проблемы и гарантии информационной безопасности // Медиасков. - 2015. - № 2. - С. 22-39.
Лопатин Д.В., Анурьева М.С., Еремина Е.А. и др. Информационно-коммуникационные угрозы // Психолого-педагогический журнал «Гаудеамус». - 2013. - № 2(22). - С. 148-155.
Ефимов Е.Г. Формирование общественного мнения о проблемах детской безопасности в пространстве социальных сетей // Primo Aspectu. - 2016. - № 1(25). - С. 53-56.
Гафарова Е.А., Гафаров М.Ф. О необходимости педагогического сопровождения подростков в социальной сети «ВКонтакте» // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. - 2016. - № 8(65). - С. 19-23.
Самохина Н.В., Сергеев А.Н. Феномен социальных сетей в аспекте процессов информатизации образования // European social science journal. - 2015. - № 1(52). - С. 126-131.
Могилев А.В. Социальные сети - школа будущего! // Народное образование. - 2012. - № 6. - С. 170-175.
Патаракин Е.Д. Педагогический дизайн социальной сети Scratch // Образовательные технологии и общество. - 2013. - Т. 16, № 2. - C. 505-528 [Электронный ресурс]. - URL: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v16_i2/pdf/12.pdf (дата обращения: 27.10.2016).
Крошилин С.В., Вехова Е.Л. Поддержка электронного обучения в социальных сетях // Электронное обучение в непрерывном образовании. - 2016. - № 1 (3). - С. 1096-1105.
 NORMATIVE, INSTRUMENTAL AND PEDAGOGIC CONDITIONS FOR STUDENTS’ SAFE WORK IN SOCIAL NETWORKING | Open and distance education. 2017. № 1(65). DOI: 10.17223/16095944/65/9

NORMATIVE, INSTRUMENTAL AND PEDAGOGIC CONDITIONS FOR STUDENTS’ SAFE WORK IN SOCIAL NETWORKING | Open and distance education. 2017. № 1(65). DOI: 10.17223/16095944/65/9

Download full-text version
Counter downloads: 1195