Implementation of the ideas and principles of sustainable development in the Russian education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2014. № 4(28).

Implementation of the ideas and principles of sustainable development in the Russian education

The article is an attempt to describe the socio-philosophical and organizational aspects of the model of an educational system for sustainable development. Critical assessment of the existing education system is given it is shown that the modern education is aimed at a model of unsustainable development. Education and training at school is proposed as a platform for sustainable life styles in order to implement sustainable development strategies. It is proposed to transfer to a new system of education: education for sustainable development. The methods and concepts of environmental education are considered as appropriate to sustainable development paradigm. The methodological basis of this study is the dialectical method as the confrontation of traditional education system and the requirements of the transition to a sustainable model of education. Scientific methods are used, such as abstraction, idealization, comparison, modeling, analysis, synthesis, etc. The solution of the investigated problem is based on the statements and conclusions on the studied subjects contained in the writings of modern Russian and foreign authors, researchers and philosophers. It is concluded there is need and possibility to establish a system of education aimed at sustainable innovative development of a society. The conception of school (Eco-schools), and a system (model of environmental education, the introduction of a variety of disciplines, etc.), are proposed as well as gradual steps of transfer of the education to sustainable development.

Download file
Counter downloads: 330

Keywords

the Eurasian Union, information society, ideology, «sustainable» education, electronic technologies, eco-schools, modernization of education, sustainable development, globalization and education

Authors

NameOrganizationE-mail
Nemtsev Ivan A.Siberian Federal University (Zelenogorsk)social-go@rambler.ru
Всего: 1

References

Немов Р.С. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн. 4-е изд. М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. Кн.2: Психология образования. 608 с.
Maslow A. H. Motivation and Personality. New York: Harper & Row, 1954.
Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: Учебник для студ. вузов. 7-е изд., стереотип. М.: Издательский центр «Академия», 2003. 456 с.
Рябова Н., Новикова Т. Обучение демократии. В поисках гармонии. Образование для устойчивого развития. Экодом. Минск, 2007
Что такое Net.School? [Электронный ресурс]. URL: http://www.netschool.ru/prod_about.php (дата обращения 11.12.2013)
Немцев И.А. Перспективы информатизации общеобразовательного учреждения с использованием информационной системы netschool. Инфо-Стратегия 2013: Общество. Государство. Образование: Сборник материалов конференции. Самара, 2013. 424 с.
Maslow A. H. Motivation and Personality. New York: Harper & Row, 1954.
Немцев И.А. Школа развития личности. Молодежь и наука XXI века: Материалы XII Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. В 4 т. Красноярск, 17 мая 2011 г. / отв. за выпуск В.И. Пихути-на. Красноярск, 2011. Т. 1. 258 с.
Немцев И.А. Устойчивость территорий в Евразийском Союзе как реализация социальной компоненты устойчивого развития. Наука и образование: векторы развития: Материалы I Международной научно-практической конференции. 25 ноября 2013 г. / гл. ред. М.П. Нечаев. Чебоксары: Экспертно-методический центр, 2013. 884 с.
Основные положения стратегии устойчивого развития России / под ред. А.М. Шеле-хова. М., 2002. 161 с.
Стратегия ЕЭК ООН для образования в интересах устойчивого развития. 2005 г. [Электронный ресурс]. URL: http://www.iseu.by/m/12_100229_1_67497.pdf (дата обращения 13.06.2014)
Арнольд В.И. Новый обскурантизм и российское просвещение. М.: ФАЗИС, 2003. 60 с.
Вступительное и заключительное слово на общественных слушаниях «Закон о добровольности единого государственного экзамена. Какой человек нужен России?» [Электронный ресурс]. URL: http://www.smolin.ru/duma/audition/2008-03-05.htm (дата обращения 3.06.2014)
The Earth Charter [Электронный ресурс]. URL: http://www.earthcharterinaction.org/ con-tent/pages/Read-the-Charter.html (дата обращения 31.12.2013)
The Talloires Declaration. [Электронный ресурс]. URL: http://www.ulsf.org/ pro-grams_talloires_td.html (дата обращения 31.12.2013)
Урсул А.Д. Национальная идея и глобальные процессы: безопасность, устойчивое развитие, ноосферогенез // NB: Национальная безопасность. 2013. № 2
Словарь Лопатникова. [Электронный ресурс]. URL: http://slovar-lopatnikov.ru/slovar/ u/ustojchivoe-razvitie/ (дата обращения 31.12.2013)
Урсул А.Д. Устойчивое развитие: концептуальная модель // Национальные интересы. 2005. № 1.
Назарбаев Н.А. Ключи от кризиса // Российская газета. Центральный выпуск. 2009. 2 февр.
 Implementation of the ideas and principles of sustainable development in the Russian education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2014. № 4(28).

Implementation of the ideas and principles of sustainable development in the Russian education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2014. № 4(28).