Gender features of evangelical protestantism in nizhny Novgorod | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2017. № 37. DOI: 10.17223/1998863Х/37/12

Gender features of evangelical protestantism in nizhny Novgorod

The article analyzes gender features of the parishioners of Evangelical churches in Nizhny Novgorod ("Bible Center "Jesus Embassy", N=213 people, there is 43.2% of men and 56.8% of women), considers religious behavior, attitudes, value preferences and political preferences of women. In the socio-demographic portrait of a believer were identified following features: she is Russian married woman, from thirty to thirty-four years old with higher or secondary school education, has one child who joined the organization ten or more years ago, does not complain about health and in spite of this survives in the modern Russian socio-economic conditions. Evangelical Protestantism is an attractive alternative for young, educated Russian women. It suits the liberal ideology of the market, which has been propagandized in Russian society in last decades and affords a choice to improve life and realize their own opportunities. The predominance of women among the parishioners and presence of them among the many adherents shows that belonging to the movement does not encroach upon interests of women, and provides a high range of activities and changes their marital status. In the Russian socio-economic environment personal, family and community discipline of the Pentecostals allows women to survive and solve their personal problems. Promotion of stable relationships, desire to overcome family crises with the vigorous religious activity and mutual support in home groups attracts women and improve their self-esteem. Respondents build a social circle with specific outlook and reproduce a stereotypical behavior, which is common for the most women in society. Their context-independent strategy allows to find like-minded people in their religious environment and public continuum. This factor is decisive in the matter of indoctrination. The problematic and responsibility as essential characteristics of women of the Evangelical faith, shows that Pentecostalism is spreading around in their own ways. In modern Russian conditions it is possible strategy to increase the number of adepts.

Download file
Counter downloads: 183

Keywords

ценностные предпочтения, социальные характеристики, гендерные особенности, нижегородское пятидесятничест-во, евангелический протестантизм

Authors

NameOrganizationE-mail
Anikina Anna V.The Nizhny Novgorod State Agricultural Academyannavalentan@yandex.ru
Всего: 1

References

Грановская P.M. Психология веры. СПб.: Речь, 2004. 576 с.
Таранов П. Икона глазами протестанта сегодня. 21.10.2009. URL: http://www. protes-tant.ru/read/article/63615 (датаобращения: 14.12.2016 г.).
Якобсон Р. Что такое пост? // Газета Протестант. 16.12.2005. URL: http://www. ga-zetaprotestant.ru/2005/12/chto-takoe-post / (дата обращения: 04.12.2016).
Зырянов И. Отличие православного священника от протестантского пастора // К истине. Миссионерско-апологетический проект. URL: http://www.k-istine.ru/sects/neo50/ neo50_from_protestans_orthodoxy-2-01.htm (дата обращения: 14.12.2016).
Маслянка В. Пастор и отношение к нему // Газета Протестант. 03.03.2009. URL: http://www.gazetaprotestant.ru/2009/03/pastor-i-otnoshenie-k-nemu/ (дата обращения: 16.11.2016).
Мартин Д. Пятидесятничество: транснациональный волюнтаризм в глобальном религиозном хозяйстве // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2012. № 1(30). С. 249-279.
Каргина И.Г. Самоидентификация верующих: социальная мотивация // Социс. 2004. № 1. С. 45-53.
Каргина И.Г. «Фуззи» религиозность как следствие трансформаций современного христианства в модернизирующемся обществе // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2009. № 4. C. 89-96.
О разводах 25 лет назад и сегодня // ВЦИОМ. Пресс-выпуск № 2873 от 07.07.2015 г. // Электронный ресурс. URL: http://wciom.ru/index.php?id=236&uid=115312 (дата обращения: 03.05.2015).
Аникина А.В. Семья нижегородских пятидесятников: опыт социологического измерения // Семья: феноменология повседневности / под общ. ред. Е.С. Элбакян, Г.С. Широкаловой. Н. Новгород: НГСХА, 2016. 444 с.
Рязанова С.В., Михалева А.В. Феномен женской религиозности в постсоветском пространстве (региональный срез). Пермь, 2011. 255 с.
Лункин Р.Н. Российский протестантизм: евангельские христиане как новый социальный феномен // Современная Европа. 2014. № 3(59). C. 133-143.
Уровень образования мужчин и женщин // Женщины и мужчины России. Статистический сборник. М., Росстат, 2014. 217 с. Режим доступа: URL: http://www. gks.ru/bgd/regl/b14_50/Main.htm (дата обращения: 14.12.2016).
Ворожейкина Л.И. Религиозность: понятие и детерминанты // Философия социальных коммуникаций. 2013. № 1(22). С. 45-52.
Федеральная служба государственной статистики. Официальная статистика. Государство, общественные организации. Число религиозных организаций // Электронный ресурс. Режим доступа: URL:http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/state/# (датаобращения: 03.05.2015).
Пронина Т. С. Церкви Исход как социальное явление и часть пятидесятнического движения // Вестник ТГУ. 2013. Вып. 8(124). С. 289-299.
 Gender features of evangelical protestantism in nizhny Novgorod | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2017. № 37. DOI: 10.17223/1998863Х/37/12

Gender features of evangelical protestantism in nizhny Novgorod | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2017. № 37. DOI: 10.17223/1998863Х/37/12