Bioethical Measurement of Social Demand for Creative Education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 58. DOI: 10.17223/1998863X/58/26

Bioethical Measurement of Social Demand for Creative Education

From the standpoint of pedagogical bioethics, the communicative formats of various types of education were evaluated. It is concluded that the specificity of the relationship between the subjects of education, corresponding to the creative educational environment, measures the social responsibility of the very request for creative education and the understanding of the essence of creativity.

Download file
Counter downloads: 81

Keywords

pedagogical bioethics, bioethics models, communicative format

Authors

NameOrganizationE-mail
Gorbuleva Maria S.Tomsk State Pedagogical Universityblack_silver@bk.ru
Pervushina Nina A.Tomsk State Pedagogical Universitypervushina_na@mail.ru
Всего: 2

References

Veatch R.M. Models for ethical medicine in a revolutionary age // Hastings Center Report. 1972. P. 5-7.
Emanuel E.J., Emanuel L.L. Four models of the physician-patient relationship // Journal of the American Medical Association. 1992. Vol. 267 (16). P. 2221-2226.
Вархотов Т.А., Аласания К.Ю., Брызгалина Е.В., Гавриленко С.М., Рыжов А.Л., Шкомова Е.М. Технонаука и этос ученого: контуры этики биобанкинга глазами российского научного сообщества (по результатам опроса специалистов в области биомедицины и смежных видов деятельности) // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики 2018. № 4. С. 61-83. DOI: 10.23951/2312-7899-2018-4-61-83
Первушина Н.А. Педагогическая биоэтика: семиотический аспект // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 186-201. DOI: 10.23951/2312-7899-2018-4-186-201
Горбулёва М.С. Визуальная составляющая бионических технологий в протезировании // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. С. 92-109. DOI: 10.23951/2312-7899-2019-4-92-109
Мелик-Гайказян И.В. Диагностика моделей биоэтики // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. №. 45. С. 75-82. DOI: 10.17223/1998863Х/45/8
Melik-Gaykazyan I.V., Melik-Gaykazyan M.V., Mescheryakova T.V., Sokolova N.S. The Model of Bioethics as “Semiotic Attractors” for Diagnosing Innovative Strategies of Training Specialists for NBICS-Technologies Niche // SHS Web of Conferences. EDP Sciences. 2016. Vol. 28. P. 01069.
Melik-Gaykazyan I.V., Gorbuleva M.S., Vengerovsky A.I., Melik-Gaykazyan M.V. Semiotic diagnostics of social transformations // Proceedings of the 29th International Business Information Management Association Conference-Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020: From Regional Development Sustainability to Global Economic Growth. 2017. С. 435-439.
Rogotneva E.N., Melik-Haikazyan I., Goncharenko M. Bioethics: Negotiation of fundamental differences in Russian and US curricula // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 215. P. 26-31.
Joussellin C., Mailenova F.G., Popova O.V. Visualisation, subjectivite et maladie // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. C. 156-171. DOI: 10.23951/2312-7899-2019-4-156-171
Харрис Д. Моральная слепота - дар божественной машины / пер. Р.Р. Белялетдинова // ПРАЕНMА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. С. 244-253. DOl: 10.23951/2312-7899-2019-4-244-253
Белялетдинов Р.Р. Моральное биоулучшение и автономия: риск визуализации блага // ПРАЕНMА. Проблемы визуальной семиотики. 2019. № 4. С. 254-267. DOI: 10.23951/2312-7899-2019-4-254-267
Горбулёва М.С., Мелик-Гайказян И.В., Первушина Н.А. Инициативы педагогической биоэтики // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 6. С. 122-128. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-6-122-128
Брызгалина Е.В., Аласания К.Ю., Садовничий В.А., Миронов В.В., Гавриленко С.М., Вархотов Т.А., Шкомова Е.М., Набиулина Е.А. Социально-гуманитарная экспертиза функционирования национальных депозитариев биоматериалов // Вопросы философии. 2016. № 2. С. 8-21.
Тищенко П.Д., Юдин Б.Г. Звездный час философии // Вопросы философии. 2015. № 12. С. 198-203.
Zuk J., Benjamin C., Kenyon A., Gaab N. Behavioral and neural correlates of executive functioning in musicians and non-musicians // PloS one. 2014. Vol. 9, № 6. P. e99868.
Мелик-Гайказян И.В., Первушина Н.А., Смышляева Л.Г. Исследовательская программа педагогической биоэтики в условиях неопределенности социальных сценариев // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 448. С. 83-90. DOI: 10.17223/15617793/448/10
 Bioethical Measurement of Social Demand for Creative Education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 58. DOI: 10.17223/1998863X/58/26

Bioethical Measurement of Social Demand for Creative Education | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2020. № 58. DOI: 10.17223/1998863X/58/26

Download full-text version
Counter downloads: 1571