Outlines of a New Anthropological Education Project | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2021. № 60. DOI: 10.17223/1998863X/60/5

Outlines of a New Anthropological Education Project

The article investigates the problem of the philosophical and anthropological foundations of the new educational policy with an aim of determining the key foundations and prerequisites for the emergence of a new anthropological education project. The article attempts to deduce the image of a person that may lie behind the current discussions about the results and content of education that take place in the emerging educational policy. The central concept of the article is the anthropological project, which is considered as the basis of educational paradigms and formations. The connection between the anthropological project of education and didactics, which plays a key role in the practical implementation of the philosophical and anthropological foundations of a particular educational system, is investigated. The prerequisites for the formation of the modern anthropological project, which contain ideas about the “person of the future” to the idea of further development of the theory and philosophy of education, are considered. The basic research methods were: a content-genetic analysis of the main categories and principles of open education didactics; explication of its systemforming principles in accordance with the category “anthropological project of education”. In the course of the study, anthropological projects were analyzed as a context for the development of education. Two approaches were identified to describe the relationship between education and anthropological projects, which can be considered as the foundations of educational activity. The dual structure of anthropological projects is considered, which is expressed in the fact that the practical implementation of idealized images of a person can lead to the formation of ideologies focused on achieving opposite results laid down in these images. Based on the materials reflecting the essence of the discussion in modern educational policy, the possible prerequisites for a new anthropological project were analyzed. As a result of the study, the prerequisites for a new anthropological project were identified, which are associated with the study of a person's ability to live and act in the future, while the future is interpreted in different contexts. In the first case, the future is viewed as a problem of uncertainty, in which a person needs to be able to effectively navigate; in the second as a planetary crisis, in which a person needs to learn to survive by changing their attitude to the world (or even worlds) around them and revising the status of their own subjectivity.

Download file
Counter downloads: 65

Keywords

anthropological project, didactics, educational logic, philosophy of education, future of education, anthropocene

Authors

NameOrganizationE-mail
Glukhov Pavel P.Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration; Moscow City Pedagogical University; Novosibirsk State Technical Universitygluhovpav.pav@gmail.com
Popov Alexander A.Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration; Moscow City Pedagogical University; ION Ranhigs School of Anthropology of the Future; Novosibirsk State Technical Universityaktor@mail.ru
Averkov Mikhail S.Novosibirsk State Technical University; Krasnoyarsk regional resource center for working with gifted children; Krasnoyarsk Regional Youth Public Organization "Siberian House"mgolota@yandex.ru
Всего: 3

References

Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / отв. ред. и сост. П.В. Алексеев. М. : Школа-Пресс, 1995. 448 с.
Попов А.А. Открытое образование: философия и технологии. М. : URSS, 2016. 256 с.
Фуко М. Надзирать и наказывать. Рождение тюрьмы. М. : Ad Marginem, 2019. 416 с.
Фуко М. Герменевтика субъекта. Курс лекций, прочитанных в Колледже де Франс в 1981-1982 уч. году / пер. с фр. А.Г. Погоняйло. СПб. : Наука, 2007. 677 с.
Фуко М. История сексуальности. К. : Дух и литера : Грунт ; М. : Рефл-бук, 1998. 288 с.
Жижек С. Возвышенный Объект Идеологии. М. : Художественный журнал, 1999. 234 с.
Лордкипанидзе Д. Ян Амос Коменский : 2 изд., испр. М. : Педагогика, 1970. 268 с.
Брылина И.В. Формирование нового антропологического проекта современного образования в контексте неклассической философии // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2018. Т. 8, вып. 5. С. 143-157.
Ефимов В.С., Лаптева А.В. Высшее образование в России: вызовы XXI века // Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 4. С. 6-17.
Розин В.М. Рефлексия образов и сферы образования // Философия образования: этюды-исследования. Москва ; Воронеж, 2007. 52 с.
Бодрийар Ж. В тени молчаливого большинства // Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2000. 95 с.
Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс. М. : АСТ, 2002. 509 с.
Фромм Э. Революция надежды. Избавление от иллюзий. М. : Айрис-пресс, 2005. Т. 24. 352 с.
Кун Т. Структура научных революций. М. : АСТ : АСТ МОСКВА, 2009. 317 с.
Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. М. : Академия, 2001. 578 с.
Белл Д. Третья технологическая революция и ее возможные социально-экономические последствия. М. : АН СССР. ИНИОН, 1990. 8 с.
Кондратьев Н.Д. Основные проблемы экономической статики и динамики. М. : Наука, 1991. 219 с.
Перес К. Технологические революции и финансовый капитал. М. : Дело. 2011. 231 с.
Тоффлер Э. Шок будущего : пер. с англ. М. : ACT, 2002. 557 с.
В ожидании «девятого вала»: компетенции и модели образования для 21 века. URL: http://www.slideshare.net/edu2035/gefmoscow-edcrunch-preparing-for-the-tide (дата обращения: 26.01.2021).
Навыки будущего. Что нужно знать и уметь в новом сложном мире. URL: https://futuref.org/futureskills_ru (дата обращения: 26.01.2021).
Образование для сложного общества. URL: https://futuref.org/educationfutures_ru (дата обращения: 26.01.2021).
Будущее образования: глобальная повестка. URL: https://vbudushee.ru/upload/iblock/f47/ f47425d3a3eeae0b4d37ce157f622aea.pdf (дата обращения: 26.01.2021)
Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М.С. Добряковой, И.Д. Фрумина ; при участии К.А. Баранникова, Н. Зиила, Дж. Мосс, И.М. Реморенко, Я. Хаутамяки ; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М. : Изд. дом Высш. шк. экономики, 2020. 472 c.
Learning to become with the world: Education for future survival. URL: https://unesdoc. unesco.org/ark:/48223/pf0000374032?fbclid=IwAR0YU-sJserzEoHPvkRHkYAYO1Eq _ nyFjHmcH8 Em0n4KJx0BZib4hP5bk8A (дата обращения: 26.01.2021).
Латур Б. Пересборка социального: введение в акторно-сетевую теорию / пер. с англ. И. Полонской. 2016.
Латур Б. Политика природы. URL: https://magazines.gorky.media/nz/2006/2/politika-prirody.html (дата обращения: 26.01.2021).
 Outlines of a New Anthropological Education Project | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2021. № 60. DOI: 10.17223/1998863X/60/5

Outlines of a New Anthropological Education Project | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2021. № 60. DOI: 10.17223/1998863X/60/5

Download full-text version
Counter downloads: 984