Prison “registration” as a correlate of archaic initiation
One of the characteristics of the Russian cultural space is the existence of aggressive counterculture. The distinctive features of the prison subculture include such a phenomenon as prison “registration”, which is a procedure for accepting newcomers into the community of prisoners. Prison “registration” is an analogue of the initiation ritual, existing in many archaic cultures. The main stages of initiation are subject to a single algorithm: (1) a three-part temporal division of the ritual: preliminary, liminary and postliminary phases; (2) the plot line in the initiation scenario as a ritual death and resurrection in a new quality; (3) mythological reactualization, consisting in the transformation of the meaning of the existence of the individual in the new community; (4) participation of the initiator’s personality; (5) lustration of the neophyte. The ritual of prison “registration” is associated with the archetype of t Great Mother. The initiation rite can be divided into three stages: (1) separation, (2) transition, and (3) incorporation. The stigmatization of a neophyte consists of: (1) a verdict on the classification of the newcomer into a particular prison caste, (2) assignment to the newcomer of a prison nickname, (3) branding of the newcomer - applying a tattoo encoding the person’s position in the prison hierarchy. Prison initiation games and guessing prison riddles play a huge role in the “registration” ritual. The unified structure of the initiation procedure in the prison subculture and in archaic societies allows classifying prison “registration” as a phenomenon of cultural homoplasy. The reason for the similarity between the “registration” ritual and primitive initiation is the reduction of complex forms of social life. The author declares no conflicts of interests.
Keywords
prison castes,
prison subculture,
prison “registration”,
dedication,
initiationAuthors
Ponomarev Sergey B. | Branch of the Research Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia | docmedsb@mail.ru |
Всего: 1
References
Дубягина О.П., Дубягин Ю.П., Смирнов Г. Ф. Культ тату (криминальная и художественная татуировка). М. : Юриспруденция, 2003.
Мамардашвили М. Опыт физической метафизики. М. : Прогресс традиция, 2009.
Пономарев С.Б. Тюремная «прописка», буддийские коаны и законы формальной логики // Научный вестник Омской академии МВД России. 2023. № 2. С. 168-173.
Балдаев Д.С. Словарь блатного воровского жаргона. М. : Кампана, 1997.
Кон И.С. Любовь небесного цвета. М. : Продолжение жизни, 2001.
Дмитриев Ю.А., Казак Б.Б. Пенитенциарная психология. Ростов н/Д : Феникс, 2007.
Юнг К.Г. Символы матери и возрождения. М. : Совершенство, 1998.
Антонян Ю.М. Архетип и преступность. М. : Вече, 2009.
Колосов Д.В. Образ великой матери в мировой культуре (единично-бинарно-троично-четверичная проекция) // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2011. № 2. С. 128-140.
Письменный Е.В. Смысловые уровни мифологемы матери в контексте тюремно-воровской субкультуры // Челябинский гуманитарий. 2010. № 3 (12). С. 117-121.
Пономарев С.Б., Пономарев Д.С. Феномен культурной гомоплазии // Социально-гуманитарные знания. 2022. № 7. С. 12-17.
Фрезер Д.Д. Золотая ветвь. М. : Изд-во полит. лит., 1983.
Тернер В. Символ и ритуал. М. : Гл. ред. восточ. лит. изд-ва «Наука», 1983.
Элиаде М. Тайные общества. Обряды инициации и посвящения. СПб. : Универ. книга, 1999.
Випулис И. В. Архаические инициации и неофициальные посвящения в современности // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 5. С. 129-137.
Геннеп А. ван. Обряды перехода: Систематическое изучение обрядов. М. : Восточ. лит. РАН, 1999.
Тулегенов В.В. Криминальная субкультура и ее криминологическое значение : дис.. канд. юрид. наук. Ростов н/Д, 2003.
Пирожков В.Ф. Криминальная психология. М. : Ось-89, 2001.
Тищенко Н.В. Интерпретация тюремной субкультуры в отечественной художественной культуре. Саратов : Изд. центр «Наука», 2012.
Кузьмин С.И., Малетина Е.А. Классификация субкультурных отношений в криминальном сообществе // Вестник института: преступление, наказание, исправление. 2019. № 1. С. 21-28.
Старков О.В. Криминальная субкультура. М. : Волтерс Клувер, 2010.
Пономарев С.Б. Анализ триады «архетип-тотем-табу» в пенитенциарной субкультуре. Ижевск : Изд-во ИжГТУ им. М.Т. Калашникова, 2021.
Барабанов Н.П. Криминологический и психологический аспекты криминальной идеологии и образа жизни в криминальной субкультуре осужденных // Человек: преступление и наказание. 2017. № 2. С. 164-327.
Малинин В.Б., Пирожков В.Ф., Трапаидзе К.З. Психологическая работа с «обиженными» в местах лишения свободы // Здоровье и образование в XXI веке. 2019. № 3. С. 10-15.
Лысак И.В., Черкасова Ю.Ю. Тюремная субкультура в России. Таганрог : Изд-во ТРТУ, 2006.
Малинин В.Б., Измалков В.А. Социология культуры и субкультуры // Здоровье и образование в XXI веке. 2017. № 10. С. 389-392.
Кузьмин С.И. Становление и развитие криминальной субкультуры в России // Вестник института: преступление, наказание, исправление. 2018. № 3. С. 9-16.
Александров Ю.К. Очерки криминальной субкультуры. М. : Права человека, 2012.
Волкова В.В. Субкультура и контркультура в современном обществе // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2014. № 12. С. 25-30.
Беляев И.А., Беляева Н.А. Культура, субкультура, контркультура // Духовность и государственность. Оренбург : Филиал УрАГС в г. Оренбурге, 2002. С. 5-18.