A provoking for undergraduate to verbalization of scientific judgment in master thesis as a method of knowledge management
The authors practice some methods of knowledge management by undergraduates cognitive activity. The authors aim to strengthen two beginnings in the students: 1) structurally ordered thinking; 2) ego-oriented attitude of the student to the own Master thesis, i.e. perception of the thesis on an intersection of scientific cognition tradition and attempt of the student self-realization. The methods have "provocative" character: the aim of such management is decided under pretext of undergraduates adaptation to the standards of a professional behavior. For development structurally ordered thinking of the student the authors recommend the trained a plane of the report by results of researches and structure of Master thesis. It stimulates the student to reflex above the contents and methods of its researches. Similarly, the authors explain to the student genre features and structures of scientific judgment which is carried out on a defense in Master thesis. Besides the authors have developed 18 creative (problem) tasks appropriate to three cycles of seminars: 1) "Master thesis as a cultural sample"; 2) "Master thesis as fruits of my creative labor and a subject of self-criticism"; 3) "Master thesis as a driver of my withdrawal from a condition of ignorantia juvenilis". These tasks force the student to analyze a sense and level of own researches outcomes, looking on them through a prism of submissions about regularities of creativity and prognosises of natural sciences the next 20-50 years.
Keywords
образование,
когнитивный менеджмент,
магистерская диссертация,
рефлексия,
education,
knowledge management,
Master thesis,
reflectionAuthors
Anikin V.M. | Saratov State University | pznr@elefot.tsu.ru |
Poizner B.N. | Tomsk State University | pznr@elefot.tsu.ru |
Всего: 2
References
Аникин В.М. Альберт Эйнштейн и Питирим Сорокин: Из истории диссертационных защит // Изв. вузов. Прикладная нелинейная динамика. 2011. Т. 19, № 3. С. 62-79.
Аникин В.М., Измайлов И.В., Пойзнер Б.Н. Логическая тавтология как форма диссертационного положения // Инновационные процессы в современном педагогическом образовании и риски: Труды VIII Междунар. заочной науч.-метод. конф. Саратов: Наука, 2012. С. 23-24.
Аникин В.М., Пойзнер Б.Н. Как диссертанту аргументировать достоверность научных положений и результатов, выносимых на защиту // Изв. вузов. Физика. 2011. Т. 54, № 6. С. 105108.
Аникин В.М., Пойзнер Б.Н., Усанов Д.А. Схема поаспектной характеристики диссертации: правила, рекомендации, примеры // Изв. вузов. Прикладная нелинейная динамика. 2009. Т. 17, № 3. С. 137-150.
Аникин В.М., Усанов Д.А. Диссертация в зеркале автореферата: Метод. пособие Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2011. 104 с.
Безумные грани таланта: Энциклопедия патографий / Авт.-сост. А.В. Шувалов. М.: АСТ; Астрель; ОАО «Люкс», 2004. 1214 с.
Будущее науки в XXI веке: следующие пятьдесят лет / Под ред. Дж. Брокмана. М.: АСТ: АСТ МОСКВА, 2008. 255 с.
Гринин Л.Е. Эволюция феномена славы-известности: от первобытности до современности // Эволюция: Дискуссионные аспекты глобальных эволюционных процессов / Отв. ред. Л.Е. Гринин, И.В. Ильин, А.В. Коротаев, А.В. Марков. М.: ЛИБРОКОМ, 2011. С. 202-271.
Докинз Р. Бог как иллюзия. М.: КоЛибри, 2008. 560 с.
Измайлов И.В., Пойзнер Б.Н. Аксиоматическая схема исследования динамических систем: от критериев их растождествления к самоизменению Томск: STT, 2011. 570 с. Доступно также по адресу: books.google.com
Каку М. Физика будущего. М.: Альпина нон-фикшн, 2012. 544 с.
Налимов В.В. Облик науки. СПб.; М.: Центр гуманитарных инициатив; Изд-во МБА, 2010. 368 с.
Ортега-и-Гассет Х. Миссия университета. М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2010. 144 с.
Соснин Э.А., Пойзнер Б.Н. Из небытия в бытие: творчество как целенаправленная деятельность. Томск: STT, 2011. 520 c. [Электронный ресурс]. - URL: http://window. edu.ru/ window/library (дата обращения: 30.11.11).
Шувалов А.В. Женская гениальность: История болезни. М.: Альпина нон-фикшн, 2012. 228 с.