The ecological approach to the study of language, communication and cognition
This article studies different aspects and perspectives on ecological approach - a new interdisciplinary theoretical and methodological paradigm that is applied to the investigation of the systems' communicative and distributed cognitive processes. The main focus of this work is on ecolinguistic, ecosemiotic and biosemiotic studies with their heterono-mous, system-first, context-oriented approach to understanding of sign systems and informational processes. It is shown that biological and social, cognitive and communicative processes are evolutionary integrated, mutually regulating and developing. Because of this the studies of the origin and evolution of various means of communication and information transmission have to consider at list three system characteristics: biological (genetic, epigenetic, environmental), social (cultural habits, social context, culturally inherited means of communication) and individual (cognitive skills, personal interpretations). It is argued that in biological and social systems a theoretical distinction between organism and environment is reasonable for research purposes, but in reality it is conventional. Many communicative and cognitive processes take place on system level where environment is essential part that implements, accumulates, transmits and regulates particular biological and social activities. Therefore, researchers can study as a special object of their investigation "territorial dialects" that maintain, direct and reproduce biological and social structures and informational processes. In the article a term "circle of representation" is also coined to refer to a process of representation where elements represent and are represented by the system, since in the framework of ecological approach the distinction between context and language is as well arbitrary as opposition of environment and organism. For instance, it is stated that not context reveals the meanings of particular, "opposed" to them signs (words), but context and signs are one system where the general process (or knowledge) reveals and determines the existence and content of the particular processes and is mutually revealed by them, like road signs reveal rules and are revealed by them as their concrete re-presentatives embodied into environment. Thus, ecological approach, by studying system "affordance" and "scaffolding" of cognitive and communicative processes and their role for the transmission and reproduction of biological and social systems, reveals their ontological nature and objective foundations of their existence and development.
Keywords
экосемиотика,
эколингвистика,
знаковые системы,
память,
культурное наследование,
ecosemiotics,
ecolinguistics,
sign systems,
memory,
cultural inheritanceAuthors
Sukhoverkhov A.V. | Kuban State Agrarian University | ksau2009@gmail.com |
Всего: 1
References
Полухин А.А. Современное языкознание и экологическое мышление // Опыты-2008: Сборник научных работ преподавателей и студентов факультета филологии / сост. Н.М. Димитрова. СПб.: РИО ГПА, 2009. С. 65-73.
Hodges B.H., Fowler C.A. New affordances for language: Distributed, dynamical, and dialogi-cal resources. Ecological Psychology, 2010. Vol. 22. P. 239-254.
van Lier L. The ecology and semiotics of language learning: A sociocultural perspective. Boston: Springer, 2004.
Gibson J.J. The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin, 1979.
Sanders J.T. An Ecological Approach to Cognitive Science. [Электронный ресурс]. - URL: http://ejap.louisiana.edu/EJAP/1996.spring/sanders.1996.spring.html_(дата обращения: 4.11.2013).
Gibson E.J., Pick A.D. An Ecological Approach to Perceptual Learning and Development. New York: Oxford University Press, 2000.
Полухин А.А. Современное языкознание и экологическое мышление // Опыты-2008: Сборник научных работ преподавателей и студентов факультета филологии / сост. Н.М. Димитрова. СПб.: РИО ГПА, 2009. С. 65-73.
Пылаева Е.М. Эколингвистика как новое направление в языкознании XXI века // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2011. № 5. С. 106-113.
Уманская Д.В. К проблеме взаимосвязи лингвистического и биологического разнообразия // Эколингвистика: теория, проблемы, методы. Межвузовский сборник научных трудов / под ред. А.М. Молодкина. Саратов: Научная книга, 2003. С. 13-16.
Fill A., Mtihlhausler P. (eds). The ecolinguistics reader: Language, ecology and environment. London: Continuum, 2001.
Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979.
GriffithsP.E., StotzK. How the mind grows: A developmental perspective on the biology of cognition. Synthese, 2000. Vol. 122(1-2). P. 29-51.
Суховерхов А. В. Прагматический поворот в изучении конвенциональных знаковых систем // Социо-культурные основания науки. Краснодар: КубГАУ, 2010. С. 180-185.
GriffithsP.E., Gray R.D. Discussion: Three ways to misunderstand developmental systems theory. Biology and Philosophy, 2005. Vol. 20. P. 417-425.
Коротяев А.И., Бабичев С.А. Роль генетической и умственной систем информации в возникновении и развитии жизни на Земле, Нальчик: Эльбрус, 2009.
Christiansen M.H., ChaterN., Reali F. The biological and cultural foundations of language. Communicative & Integrative Biology, 2009. Vol. 2(3). P. 221-222.
Millikan R.G. Natural Information, Intentional Signs and Animal Communication. In: Steg-mann, U. (ed.) Animal Communication Theory: Information and Influence. Cambridge University Press (forthcoming).
Sukhoverkhov A.V. Natural signs and the origin of language // Biosemiotics. 2012. Vol. 5. P. 153-159.
Maran T. Towards an Integrated Methodology of Ecosemiotics: The Concept of Nature-Text // Sign Systems Studies, 2007. Vol. 35(1/2). P. 269-293.
Гадамер Х.-Г. Истина и метод: Основы филос. герменевтики: пер. с нем. / общ. ред. и вступ. ст. Б.Н. Бессонова. М.: Прогресс, 1988.
Барт Р. Миф сегодня // Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М.: Издательская группа Прогресс, Универс, 1994.
Леви-Брюль Л. Сверхъестественное в первобытном мышлении. М.: Педагогика-Пресс, 1994.
Васильев С.А. Философский анализ гипотезы лингвистической относительности. Киев, 1974.
Whorf B.L. Language, thought, and reality: Selected writings of Benjamin Lee Whorf. J.B. Carroll (Ed.), Cambridge, Mass: MIT Press, 1956.
Владимирова Э.Д. Круг проблем экологической семиотики и биосемиотическая традиция // Язык, коммуникация и социальная среда. Воронеж: ВГУ, 2004. Вып. 3. С. 27-37.
Наумов Н.П. Биологические (сигнальные) поля и их значение в жизни млекопитающих // Вест. АН СССР, 1975. №2. С. 55-62.
Мозговой И.П., Розенберг Г.С. Сигнальное биологическое поле млекопитающих: теория и практика полевых исследований. Самара: Изд-во «Самарский университет», 1992.
Суховерхов А.В. Общая теория биологической и социальной памяти: семиотический и процессуальный подходы. Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета (Научный журнал КубГАУ). Краснодар: КубГАУ, 2011
Резникова Ж.И., Пантелеева С.Н. «Культура у животных»: факторы наследственности // Наука в России. 2011. № 6, С. 26-34. [Электронный ресурс]. - URL: http:// www.reznikova.net/ nr11.pdf (дата обращения: 4.11.2013).
Whiten A., Spiter A., Horne V., Bonnie K., Lambeth S., Schapiro S., de Waal F. Transmission of multiple traditions within and between chimpanzee groups // Current Biology, 2007. Vol. 5. 17(12). P. 1038-1043.
Kawai M. Newly acquired precultural behavior of the natural troop of Japanese monkeys on Koshima Island // Primates. 1965. Vol. 6. P. 1-30.
Slater P.J. B. The cultural transmission of bird song // Trends in Ecology & Evolution. 1986. Vol. 1. P. 94-97.
van der Post D.J., Hogeweg P. Cultural inheritance and diversification of diet in variable environments // Animal Behaviour. 2009. Vol. 78. P. 155-166.
Розов М.А. Социум как волна (Основы концепции социальных эстафет) // Феномен социальных эстафет: Сборник статей. Смоленск, 2004. С. 5-35.
McElreath R. The coevolution of genes, innovation and culture in human evolution // Mind the gap: tracing the origins of human universals (Kappeler P.M., Silk J.B (eds)). Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag, 2010. P. 451-474.
Петров М.К. Язык, знак, культура. М.: Наука,1991.
Суховерхов А.В. Роль репрезентации в образовании, социальной памяти и процессах воспроизведения социальных систем // Философия и культура образования в контексте времени. Краснодар, 2011. С. 96-103.