Devitalization as a society’s epiphenomenon of mass culture | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2014. № 4(28).

Devitalization as a society’s epiphenomenon of mass culture

Overgrowth of mass culture institutions in the everyday life of the society became one of the main consequences of post-Soviet countries that experienced a period of fundamental socio-cultural changes. Most modern Russian authors consider mass culture as a certain social and cultural phenomenon, with its characteristic only for the development trends. One important trend is the interdependence of mass culture on its carrier and the consumer - the mass. Anyway, but the mass culture was found guilty of that “mass-man” becomes a relay-unit that aggravates the experience of identity crisis, loneliness, loss of vitality and activity, that is all that constitutes “devitalization”. The answer to the question: "Which place does devitalization occupy in the structure of mass culture, along with its other philosophical and hedonistic aspects?” has been presented in this article. In the context of the disclosure of the essence of the claimed concept, the author refers to the legacy of Jose Ortega y Gasset, Spanish philosopher, who introduced the concept of the above philosophical discourse. Ortega meaningfully identified semantics with the spread of “mass” in the social space, clearly outlined the epiphe-nomenon of devitalization as a defined range of social pathologies carrying devastating consequences for society. Cultural regression, forgetfulness of the history, solitude, spread of apathy and indifference virus with regard to social life, increasing of aggression and violence - it was all those components that were hiding under the term of ”devitalization” and simultaneously opened its structure and process. Another reason for the cancer proliferation of devitalization can be considered a loss of vital energy source, which acts as a set of elements: dialogic, empathy, ability to support and transfer of life, social, ethnic and cultural traditions.

Download file
Counter downloads: 311

Keywords

life energy, identity, mass, mass culture, devitalization, жизненная энергия, идентичность, масса, массовая культура, девитализация

Authors

NameOrganizationE-mail
Donie Natalia E.National Pedagogical Dragomanov University (Kiev)doniyne@ukr.net
Всего: 1

References

Линковал В.А. «Псевдо» в культурц PR тша як «шбитолопя» людського буття // Про-блеми сощально! роботи: фiлософiя, психолопя, соцюлопя: збiрник / Чершг. держ. технол. унт. Чершпв: Чершг. держ. технол. ун-т. 2013. № 1 (2). С. 38-41.
Артемьев А. Кризис европейской культуры рубежа XIX-XX вв. как детерминанта «нового искусства» в культурологической доктрине Х. Ортеги-и-Гассета // Грамота. 2012. № 2 (16): в 2 ч. Ч. I. C. 24-28.
Ортега-и-Гассет Х. Бесхребетная Испания // Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс : сб. / [пер. с исп.]. М.: ООО «Изд-во АСТ», 2002. С. 269-370.
Ortega y Gasset J. Espana invertebrada // Ortega y Gasset J. Obras completes. Madrid: Revista de oxidente, 1966. T. 3. P. 37-128.
Шестаков В.П. Мифология ХХ века: критика теории и практики буржуазной «массовой культуры». М.: Искусство, 1988. 224 с.: ил. [24] л. ил.
Костина А.В. Массовая культура как феномен постиндустриального общества. М.: УРСС, 2005. 350 с.
Хмелевская Е.Н. Иррациональное в массовой культуре современной России: аспекты исследования : автореф. дис.. канд. филос. наук : 24.00.01 «Теория и история культуры». Ростов н/Дону, 2010. 20 с.
Плотников А.В. Особенности формирования массовой культуры современного российского общества: автореф. дис.. канд. культур.: 24.00.01 «Теория и история культуры». Ростов н/Д, 2006. 30 с.
Суворов Н.Н. Элитарное и массовое сознание в культуре постмодернизма. СПб.: СПбГУКИ, 2004. 371 с.
Лебедева В.Г. Истоки и становление массовой культуры в России (1860-1940): авто-реф. дис.. д-ра культур: 24.00.01 «Теория и история культуры». СПб., 2008. 52 с.
Костина А.В. Соотношение и взаимодействие традиционной, элитарной и массовой культур в социальном пространстве современности: автореф. дис.. д-ра культур.: 24.00.01 «Теория и история культуры». М., 2009. 38 с.
Соколов Е.Г. Аналитика масскульта. СПб.: СП филос. общ-во, 2001. 280 с.
Шапинская Е. Массовая культура XX века: очерк теорий // Полигнозис. 2000. № 2(10). С. 77-96.
Биричевская О.Ю. Природа и социальные функции массовой культуры: автореф. дис.. д-ра филос. наук: спец. 09.00.11 «Социальная философия». СПб., 2006. 30 с.
Разлогов К.Э. Глобальная и/или массовая? // Общественные науки и современность. 2003. № 2. С. 143-156.
Массовая культура и массовое искусство. «За» и «против» / [автор. кол.: К.З. Акопян, А.В. Захаров, С.Я. Кагарлицкая и др.]; руков. проекта - Н.И. Киященко]. М.: Гуманитарий, 2003. 512 с.
Российская массовая культура конца XX века: [материалы круглого стола; 4 декабря 2001 г. Санкт-Петербург]. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2001. 226 с. (Серия «Symposium». Вып. 15).
Рейтблат А.И. От Бовы к Бальмонту и другие работы по истории социологии русской литературы. М.: Новое литературное обозрения, 2009. 448 с.
Зоркая Н.М. На рубеже столетий. У истоков массового искусства в России 1900-1910 годов. М.: Наука, 1976. 304 с.
 Devitalization as a society’s epiphenomenon of mass culture | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2014. № 4(28).

Devitalization as a society’s epiphenomenon of mass culture | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2014. № 4(28).