Competence in the russian language as a condition of adaptation of students from tajikistan at the universities of Tomsk | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2015. № 1(29).

Competence in the russian language as a condition of adaptation of students from tajikistan at the universities of Tomsk

Competence in the Russian language is one of the main conditions of adaptation of students from Tajikistan studying at the universities of Tomsk. In the twenty-five years since the breakup of the Soviet Union, there have been significant changes in the country's language policy that have affected the state of bilingualism in independent Tajikistan. The article analyses the current level of competence in the Russian language of students from Tajikistan who study in Tomsk (Russia) using detailed individual interviews with Tajik students, representatives of the Tajik diaspora in Tomsk, and teachers at Tomsk and Moscow universities. Attention is given to the individual, social, and institutional conditions that contribute to successful or impeded Russian language acquisition.. The interview materials preserve the lexical and grammatical features of the speech of the respondents and the features of their Russian pronunciation. Competence in the language is considered in the context of the ability of an individual to decode the cultural codes of the receiving community. It is suggested that both a desire to solve the problem and a certain imitation are the objectives of discourse about Russian language acquisition by educational immigrants from near-abroad countries. The paper focuses on the methods of the sending and receiving communities for successful Russian language acquisition by students from Tajikistan as a condition of their successful adaptation to the culture of the receiving community, and the potential use of these methods in various spheres of the national economy of both countries and in international projects. The work of E. Giddens, M. Bennett, and J. Weaver are used as the methodological approach to the research.

Download file
Counter downloads: 287

Keywords

студенты, русский язык, образовательная миграция, Таджикистан, томские университеты, таджикская диаспора, принимающее сообщество, имитация, students, Russian language, educational migration, Tajikistan, Tomsk universities, Tajik diaspora, receiving community, imitation

Authors

NameOrganizationE-mail
Pogodaev Nikolay P.Tomsk State Universitynik-pogodaev@yandex.ru
Всего: 1

References

Bennett M. J. A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity // International Journal of Intercultural Relations. 1986. Vol. 10.
Thompson John B. Ideology and modern culture: Critical social theory in the era of mass communication. Stanford: Stanford Univ. Press, 1990.
Weaver G.R. Understanding and Coping with Cross-Cultural Adjustment Stress // Education for the Intercultural Experience / ed. by R.M. Paige. U.S.A.: Intercultural Press, 1993. P. 131-161.
Бородай С. Ю. Современное понимание проблемы лингвистической относительности: работы по пространственной концептуализации // Вопросы языкознания. 2013. № 4. С. 11-54.
Брутян Г. А. ГипотезаСепира-Уорфа. Ереван, 1968.
Гидденс Э. Устроение общества. Очерк теории структурации. М., 2005.
Глухое В., Ковшиков В. Психолингвистика. Теория речевой деятельности. М., 2001. URL: http://www.libok.net/writer/14641/kniga/100145/kovshikov_v_a/psiholingvistika_teoriya_rechevoy_d eyatelnosti/read/34 (Датаобращения: 1.10.2014).
Грушевицкая Т.Г., Попов В.Л., Садохин А.П. Основы межкультурной коммуникации: учебник для вузов / под ред. А.П. Садохина. М.: Юнити-Дана, 2002.
Дмитриев Г.Д. Многокультурное образование. М.: Народное образование, 1999.
Закирова Т.В. Феномен симулякра как проявление социальной имитации // Вестник Оренбургского государственного университета. 2014. № 1 (168).
Закон Республики Таджикистан «О языке» от 22 июля 1989 года № 150. URL: http://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30496905 (Датаобращения: 10.10.2014 ).
Закон Республики Таджикистан «О Государственном языке Республики Таджикистан» от 5 октября 2009 года №553. URL: http://base.spinform.ru/show_doc.fwx?rgn=29442 (Дата обращения: 10.10.2014).
Интервью ППСТ-2 - Архив автора
Интервью ППСР-4 - Архив автора
Интервью СТТ-2 - Архив автора
Интервью СТТ-3 - Архивавтора
Интервью СТТ-5 - Архивавтора
Интервью СТТ-9 - Архивавтора
ИнтервьюТДТ-4 - Архивавтора
Интервью ТДТ-6 - Архив автора
Конституция Республики Таджикистан. URL: http://www.president.tj/ru/taxonomy/ term/5/112 (Датаобращения: 10.10.2014).
Кронгауз М.А. Семантика. М.: ИЦ «Академия», 2005.
Модель освоения чужой культуры М. Беннетта // Садохин А.П. Введение в межкультурную коммуникацию. М. 2010. URL: http://www.irbis.vegu.ru/repos/11430/HTML/18.htm (Дата обращения: 15.10.2014).
Пассов Е.И. Коммуникативное иноязычное образование (Концепция развития индивидуальности в диалоге культур). Липецк, 1998.
Словарь. Электронный источник: URL: http://psihotesti.ru/gloss/tag/pismennaya_rech/ (Датаобращения: 1.12.2014).
Тишков В.А. Толерантность и согласие // Материалы Международной конференции «Толерантность, взаимопонимание и согласие». Якутск, июнь 1997. М.: Ин-т этнологии и антропологии РАН, 1997.
Уорф Б.Л. Отношение норм поведения и мышления к языку // Новое в лингвистике. М., 1960. Вып. 1. URL: http://www.philology.ru/linguistics1/whorf-60.htm (Дата обращения: 1.10.2014).
Шалюгина Т.А. Имитация в современном российском обществе: сущность, субъекты воздействия, социальное пространство проявления: автореф. дис.. д-ра филос. наук. Ростов н/Д., 2012.
 Competence in the russian language as a condition of adaptation of students from tajikistan at the universities of Tomsk | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2015. № 1(29).

Competence in the russian language as a condition of adaptation of students from tajikistan at the universities of Tomsk | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2015. № 1(29).

Download full-text version
Counter downloads: 2645