The impact of so-called "new" media on the process of political identification | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2015. № 3 (31).

The impact of so-called "new" media on the process of political identification

The influence of new media on political relations, processes and institutions are growing in the contemporary society. A proof of it could be a number of empirical cases of participation of these media in political events of recent years. Political identification in contemporary society is also under the influence of these media. They are giving users an access to tremendous volume of information about political attitudes, views, events and processes. Moreover activity of different political forces could be seen in these media. The article shows the lack of clarity in the issue of how an access to political information influences on the speed of political identification. New media are able to strengthen links inside existing political identities. The article states that new media is an environment where new leaders could appear. Emergence of such leaders could be caused by activity in frameworks of the project in new media. In order to unite significant numbers of users of these media such a leader needs to set an agenda. In that case identity will be problem-subject character. The article state also that users of new media play an important role in in processes dealing with political identification. Sometimes it is done unconsciously by sharing information or opinion about some political event.

Download file
Counter downloads: 322

Keywords

information and communication technology, Internet, political identity, the "new" mass media, political identification, Интернет, информационно-коммуникационные технологии, политическая идентичность, политическая идентификация, «новые» средства массовой информации

Authors

NameOrganizationE-mail
Baluev Dmitriy G.Lobachevsky State University of Nizhni Novgoroddbalu@yandex.ru
Kaminchenko Dmitriy I.Lobachevsky State University of Nizhni Novgorodert1fg2@rambler.ru
Всего: 2

References

Маклюэн М., Фиоре К. Война и мир в глобальной деревне: пер. с англ. И. Летберга. М.: ACT: Астрель, 2012. 219 с.
Павликова М.М. Парадоксы информационного общества // К мобильному обществу: утопии и реальность / под ред. Я.Н. Засурского. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2009. С. 90-98.
Трансформация гражданской идентичности в полиэтничном городе: институциональные механизмы и институциональные практики / Барбашин М.Ю., Барков Ф.А., Васьков М.А., Гвинтовкин А.Н., Крамарова Е.Н., Сериков А.В. Ростов н/Д: Издательство Южного федерального университета, 2012. 240 с.
Меньшиков В.В. Властный аспект политической идентификации // Человек. Сообщество. Управление. 2006. № 4. С. 10-17.
Поцелуев С.П. Символические средства политической идентичности. К анализу постсоветских случаев // Трансформация идентификационных структур в современной России: Сборник статей, трудов / под ред. Т.Г. Стефаненко. М.: Московский общественный научный фонд, 2001. Серия «Научные доклады». № 130. С. 106-159.
Каминченко Д.И. Понимание «новых» СМИ: от технологий Веб 2.0 к политическому значению // Вестник Пермского университета. Серия: Политология. 2013. № 4. С. 127-135.
Володенков С.В. Информационно-коммуникационная революция и её влияние на современный политический процесс // Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 2011. Т. 7, № 4. С. 159-167.
Мальцееа А.Д. Инновации в политике: внедрение IT-технологий в процесс управления // Политическая экспертиза: ПОЛИТЭКС. 2011. Т. 7, № 4. C. 210-215.
Kirkpatrick D. The Facebbok Effect: The Real Inside Story of Mark Zuckerberg and the World's Fastest Growing Company. Virgin Books, 2011. 384 p.
Shirky C. Cognitive Surplus: Creativity and Generosity in a Connected Age. Penguin Books Ltd, 2011. 247 p.
Балуев Д.Г. Политическая роль социальных медиа как поле научного исследования // Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society). 2013. Т. 16, № 2. С. 604-616.
 The impact of so-called

The impact of so-called "new" media on the process of political identification | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2015. № 3 (31).

Download full-text version
Counter downloads: 1218