Comparative analysis of «new» and social media in the context of socio-political and historical factors | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 1(33).

Comparative analysis of «new» and social media in the context of socio-political and historical factors

There is rapidly growing impact of new information and communication technologies in the modern society. Different social spheres are felt it's impact. Serious changes have occurred in the sphere of distribution of mass information and in the field of public communication in general under the influence of these technologies. In recent years there have been attempts to give a new designation for the media, which would be taken into account occurring changes in them under the influence of modern ICT. One of such designations is the term "new media". Besides that researchers often use another definitions (for example "social media") with respect to the same phenomena that are implied by "new media". There is an attempt to clarify relatively "new media" and social media in this article. The authors apply the comparative analysis method in order to make it. They use as the main the following criteria: historical, functional, evaluative and socio-political. The introduction into scientific circulation of the notion of "new media" was caused by the rapid computerization and internetization of modern society. The emergence of "new media" is most probably happened in the end of the XX century while social media has long history. The appearance of social media is not connected exclusively with the emergence and spread of the Internet. The authors make a conclusion that the main and original purposes of "new media" and social media differ from one another. If the main purpose of "new media" is immediately information dissemination, the original goal of social media is social communication. The authors mark that apart from social communication and connectivity "new media" facilitate to personal autonomy from society. In the meantime modern social media focused foremost on social communication.

Download file
Counter downloads: 229

Keywords

социальные СМИ, «новые СМИ», коммуникация, понятие, интерактивность, social media, «new media», communication, notion, interactivity

Authors

NameOrganizationE-mail
Baluev Dmitriy G.Lobachevsky State Universitydbalu@yandex.ru
Kaminchenko Dmitriy I.Lobachevsky State Universityert1fg2@rambler.ru
Всего: 2

References

Brussee R., Hekman E. Social media are highly accessible media. [Электронный ресурс]. URL: http://crossmedialab.nl/files/Social Media are highly accessble media.pdf (accessed: 20.05.13)
Уразова С.Л. Конвергенция как фактор жизнеспособности масс-медиа в цифровой среде. Теоретический аспект // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2011. № 5 (1). С. 287-293.
Грабельников А.А. Особенности конвергентной журналистики // Вестник Университета Российской академии образования. 2013. № 3. С. 79-83.
Петрова Е.И. Интернет-СМИ и социальные сети: этапы конвергенции // Коммуникативные исследования. 2014. № 2. С. 128-133.
Костыгова Ю.В. Сетевые или печатные СМИ: Конвергенция или антагонизм? // Информационное общество. 2001. № 1. С. 38-40.
Вартанова Е.Л. К чему ведет конвергенция СМИ? // Информационное общество. 1999. № 5. С. 11-14.
Nations D. What is social media? [Электронный ресурс]. URL: http://webtrends.about.com/od/web20/a7social-media.htm (accessed: 20.05.13)
Hong K. What is social media? [Электронный ресурс]. URL: http://www.seniornet.org/index.php?option=com content&view=article&id=713:what (accessed: 20.05.13)
Балуев Д.Г., Каминченко Д.И. «Новые» средства массовой информации как феномен современного общества: проблемы теоретического осмысления // Информационное общество. 2014. № 1. С. 31-37.
Балуев Д.Г. Политическая роль социальных медиа как поле научного исследования // Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society). 2013. Т. 16, № 2. С. 604-616.
Socha B., Eber-Schmid B. What is new media. [Электронный ресурс]. URL: http://newmedia.org/what-is-new-media.html (accessed: 20.05.13).
Об информации, информационных технологиях и о защите информации. Федеральный Закон № 149-ФЗ: принят Государственной Думой 8 июля 2006 года: одобрен Советом Федерации 14 июля 2006 года. Доступ из справочно-правовой системы «КонсультантПлюс» [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/ (дата обращения: 28.01.15).
О средствах массовой информации (Закон о СМИ). Закон РФ от 29.12.1991 № 2124-1. Доступ из справочно-правовой системы «КонсультантПлюс» [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/ (дата обращения: 28.01.15).
Фомичева И.Д. СМИ среди средств массовой коммуникации // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2012. № 1. С. 60-72.
 Comparative analysis of «new» and social media in the context of socio-political and historical factors | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 1(33).

Comparative analysis of «new» and social media in the context of socio-political and historical factors | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 1(33).

Download full-text version
Counter downloads: 1983