Fashion: the play of social meanings as the cynical strategy of consumption | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 2(34).

Fashion: the play of social meanings as the cynical strategy of consumption

The article presents the prospect of a new methodology of philosophical studies of fashion and fashionable subject. Application ideas of modern social theory, psychoanalysis and semiotics perspective on the subject of fashion and fashion statements aims diskursovization and categorization of fashion experiences, speaking independent methodological a priori possible ontology fashion consciousness. Outlined methods theming and methodological basis of the analysis of this type of consciousness through actualization of ideas about the structure of mental cynical, substantiates the horizon of sense and significance in shaping the discourse. In the center of discussion placed the subject of the speech, the desire and consumption. The question of the genesis of the structures subordinated to discussion of the problem of subjectivity of fashion identity. On the example of a phenomenon of fashion it is shown how the order of social codes and communications is articulated in individuals in the form of their own mentality and structure of their vital world.

Download file
Counter downloads: 234

Keywords

общество, субъект, знак, семиотика, мода, потребление, психоанализ, цинизм, fashion, semiotics, sign, subject, sociality, consumption, psychoanalysis, cynicism

Authors

NameOrganizationE-mail
Petrenko Valeria V.Tomsk State Universityvptomsk@mail.ru
Всего: 1

References

Kristeva Ju. Semiotique. Recherches pour une semanalyse. Ed. du Seuil. Paris, 1969.
Слотердайк П. Критика цинического разума /пер. с нем. А.В. Перцева. Екатеринбург, 2009. 584 с.
Липовецки Ж. Эра пустоты. Эссе о современном индивидуализме / пер. с фр. В.В. Кузнецова. СПб., 2001. 331 с.
Липовецки Ж. Империя эфемерного. Мода и ее судьба в современном обществе / пер. с фр. Ю. Розенберг. М., 2012. 336 с.
Haineault D., Roy J.-Y. L'inconscient qu'on affiche. Aubier. Paris, 1992.
Лакан Ж.Четыре основные понятия психоанализа (Семинары: Книга XI(1964)) / пер. с фр. А. Черноглазова. М., 2004. 304 с.
Греймас А.Ж., Фонтаний Ж. Семиотика страстей: От состояния вещей к состоянию души / пер. с фр. И.Г. Меркуловой. М., 2010. 336 с.
Гадамер Х.Г. Истина и метод: Основы философской герменевтики / пер. с нем. М., 1988. 704 с.
Батлер Дж. Психика власти: теории субъекции / пер. с англ. 3. Баблояна. СПб., 2002. 168 с.
DumouchelP., Dupuy J.-P. L'enfer de choses. Rene Girard et la logique de l'economie. Ed. du Seuil, Paris, 1979.
Bourdieu P., Delsaut Y. Le couturier et sa griffe // Actes de la recherche en sciences socials. 1975. 1.
Baudrillard J. Le systeme des objets. Bibliotheque Mediation. Paris, 1978.
Bourdieu P. La distinction. Critique sociale du jugement. Ed. De Minuit. Paris, 1979.
Бодрийяр Ж. Соблазн / пер. с фр. А. Гараджи. М., 2000. 318 с.
Baudrillard J. La societe de consummation. S.G.P.P., Paris. 2008.
Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть / пер. с фр. и вступ. ст. С.Н. Зенкина. М., 2000. 387 с.
Барт Р. Система Моды. Статьи по семиотике культуры /пер. с фр.; вступ. ст. и сост. С.Н. Зенкина. М., 2003. 512 с.
 Fashion: the play of social meanings as the cynical strategy of consumption | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 2(34).

Fashion: the play of social meanings as the cynical strategy of consumption | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 2(34).

Download full-text version
Counter downloads: 2605