The search of Russian national branding idea under the logic of a multipolar global world forming | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 3 (35). DOI: 10.17223/1998863X/35/15

The search of Russian national branding idea under the logic of a multipolar global world forming

During last two years there was a raw of interrelated actions in foreign policy like the Ukrainian crisis, strengthening of confrontation between Russia and the West. The tendency to the political isolation of Russia and political fragmentation of the Slavic world has actualized the importance of national branding policy for Russia as the Slavic leader. The article is devoted to an analysis of methodological fundamentals of national brand strategy forming on the identity base. National brand consists of an identity (base), an image (visual embodiment) and a position (communicative positioning model). A communicative branding model should have a basis as a central theme, which has a significant value for the citizens and for the international actors. The search and highlight of the central idea are depending on the most competitive national competences. We think that the Russian national brand identity is defined by the key idea of the strong defensible state. Defense industry traditionally is of considerable importance for Russian society as an guarantee of national safety and one of the most innovative in the Russian industry. So it can be object field for national branding strategy forming. This strategy means an effective using of innovative instruments for the scientific technological advantage reaching and obligatory communication model working-out for the support of innovations in the defense industry. As a result branding communication may become a national unity basis and an effective state positioning. It is very important in the circumstances of global geopolitical instability and armed conflicts close to the Russian Federation state boundaries. Besides an international perception of Russia as the strong state, the Slavic world leader should help a gradual harmonization of the Ukraine political crisis, a normalization of political relations between the Slavic nations and a forming of the united Slavic core at the head of Russia for the developing of the conception of multi-polar world in contrast to unipolar one.

Download file
Counter downloads: 54

Keywords

multipolar world, territorial marketing, state positioning, national idea, brand identity, national branding, государственное позиционирование, инновационное государство, инновационный дискурс, национальный брендинг

Authors

NameOrganizationE-mail
Danilova Elena A.Tomsk state universityelena.a.danilova@yandex.ru
Всего: 1

References

Peter Van Ham. Social power in international politics. New York: Routledge, 2010. 272 p.
Долинский А.В. Эволюция теоретических оснований публичной дипломатии // Вестник МГИМО-Университета. 2011. № 2. С. 275-280.
Nye J. Soft Power: The Means To Success In World Politics. N.Y.: Public Affairs, 2004. 208 p.
Melissen J. The New Public Diplomacy Soft Power in International Relations. PALGRAVE MACMILLAN, 2005. 221 p.
Василенко Н.А. Имидж России: концепция национального брендинга // Проблемный анализ и государственно-управленческое проектирование. 2012. Т. 5, № 4(24). С. 66-78.
Скиперских А.В. Инновационный дискурс российской политики // PolitBook. 2014. № 1. С. 166-171.
Красин Ю.А. Инновационное развитие и политическая система России // Полития. 2010. № 3-4 (58-59). С. 66-74.
Марк М., Пирсон К. Герой и бунтарь. Создание бренда с помощью архетипов. СПб.: Питер, 2005. 336 с.
Политика. Инновации. Технологии / Г.И. Авцинова, Т.Б. Атаев, Е.С. Ахрамеева, Л.И. Гордеев, О.Е. Гришин, Л. Донай, О.Е. Микитенко, О.А. Нестерчук, А.К. Сковиков, А.Э. Рудакова; под общ. ред. О.Е. Гришина, Г.И. Авциновой, Л.И. Гордеева. М.: НИИ общественных и политических наук, 2014. 204 с.
Юнг К.Г. и др. Человек и его символы / пер. Сиренко И.Н.; Сиренко С.Н.; Сиренко Н.А. М.: Медков С.Б., «Серебряные нити», 2006. 352 с.
Акулич М.В. Брендинг, культура нации и ее имидж // Маркетинг в России и за рубежом. 2010. № 6. С. 110-115.
Юдин П.Е. Политика брендинга территории и культурное наследие // Теория и практика общественного развития. 2014. № 12. С. 109-111.
Сергеев В.М. Инновации как политическая проблема // Полития. 2008. № 1 (48). С. 114-125.
Пономарева Е.Г., Никифорова А.Э. Инновация как научная и политическая проблема // Свободная мысль. 2011. № 1 (1620). С. 29-44.
Степанянц М.Т. Социокультурные основания модернизации Индии. Полис. 2012. № 1. С. 26-42.
Василенко И. Имиджевая стратегия России в контексте мирового опыта // Власть. 2013. № 7. С. 24-28.
Аузан А. Национальные ценности и модернизация. М.: ОГИ, Полит.ру, 2010. 192 с.
Загоскин Д.В., Ширко К.Н. Капитализация культурного пространства регионов России: к постановке проблемы // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2011. № 1. С. 63-70.
Другова Е.А., Шевченко Л.В. Социогуманитарная повестка инновационного развития (по материалам XIV Томского инновационного форума INN0VUS-2011) // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2012. № 1 (17). С. 186-200.
Баженова Е.Ю. Бренд территории: содержание, модели формирования, практика конструирования в российских регионах // Terra economicus. 2013. Т. 11, № 3. Ч. 2. С. 120-125.
Цепелев А.Ю. Социально-территориальная идентификация и брендинг региона // Власть. 2013. № 6. С. 143-146.
Тумакоеа К. Региональная идентичность и брендинг как социально-управленческий ресурс // Власть. 2010. № 3. С. 70-73.
АакерД. Создание сильных брендов. М.: Издательский Дом Гребенникова, 2003. 440 с.
Анхольт С., Хильдрет Д. Бренд Америка: мать всех брендов // Саймон Анхольт, Джереми Хильдрет. М.: ООО «Издательство «Добрая книга», 2010. 232 с. С. 14.
Огилви Д. Огилви о рекламе. М.: Манн, Иванов и Фербер; Эксмо, 2013. 240 c.
Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы. СПб.: Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2005. 382 с.
Ogilvy D. Confessions of an Advertising Man. New York: Atheneum, 1963. 172 p.
ВаженинаИ.С. О сущности бренда территории // Экономика региона. 2011. № 3. С. 18-23.
Нагорняк Т.Л. Брендинг территории как вектор политики [Электронный ресурс] // Информационный гуманитарный портал «Знание. Понимание. Умение» [сайт]. 2013. № 4. URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2013/4/Nagornyak Place-Branding/ (дата обращения: 26.04.2015)
Никифорова Г.Ю., Мазуренко А.В. Брендинг и публичная дипломатия как факторы устойчивого развития территории в условиях глобализации // Проблемы современной экономики. 2013. № 2 (46). С. 187-189.
 The search of Russian national branding idea under the logic of a multipolar global world forming | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 3 (35). DOI: 10.17223/1998863X/35/15

The search of Russian national branding idea under the logic of a multipolar global world forming | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 3 (35). DOI: 10.17223/1998863X/35/15

Download full-text version
Counter downloads: 359