On the spirit of words: hermeneutics as a way of Japanese Weltanschauung | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 4(36). DOI: 10.17223/1998863X/36/19

On the spirit of words: hermeneutics as a way of Japanese Weltanschauung

The article deals with the Japanese philosophical concept of kotodama, and its role in comprehensive of reality. Starting with analysis of both koto and tama, which are parts of kotodama compound, I describe the place of tama conception in spiritual structure of Ancient Japan cosmos, comparing it with well known conception of kami. As a result, we understand that kotodama is a spirit of word, which can be taken out through the process of kotoage, which is clarified as well. Finally, observing the collocations of word kotodama in the Man'yoshu songs, I conclude that this conception is mentioned only in "geographical" context, but in "personal" one, and I can assume that on the early stage of its history Japan was impersonal oriented culture. Looking through a number of kotodama theories by different thinkers, I feature kotodama's central place is Japanese understanding of reality and its sociolingustical relation. During the analysis of the second part of compound - koto - I explicate the idea of ontologi-cal nondistinction that lies behind differences between subjective name and objective thing, and between sense and reference. To support this assumption some examples of proverbs, usage of kotodama conception and makurakotoba in Man'yoshu are provided. Basing on the idea of the true essence of things, which exists in their empirical givenness and in language, and truth is a fundamental principle, which enables a word to become a deed, I continue with the thesis on the philosophical hermeneutics which took the central part in interpretation not only of any text, but of speech as well. To summarize the review of kotodama concept, can I say that this lack of distinction between words and actions leads to linguistic transparency of being? Can we understand the language as a metaphysical act, thanks to which is possible persistent formation of being-in-the-world and our presence in it? We tend to believe that the emancipation from the ontological distinction of words and actions, expressed by koto, says that the language of Japanese philosophy does not know such formidable obstacles, which stood in front of the philosophical language, formed under the influence of the grammatical structures of the Greek and Latin languages and their ontological implications and superstitions. Such difference has a direct impact on the interpretation and understanding. The possibility of interpretation not only a verb as an action, but a noun and any word at all, fundamentally changes the process of understanding. I conclude that Japanese way of understanding is not a comprehension of judgment, but a philosophical hermeneutics - the unity of the said and intended, because "they call upon each other, and the meaning occurs in this roll..."

Download file
Counter downloads: 215

Keywords

Koto-dama, Philosophy of Language, Interpretation, Japanese Philosophy, Hermeneutics, котодама, философия языка, японская философия, интерпретация, герменевтика

Authors

NameOrganizationE-mail
Matveenko Valentin A.Far Eastern Federal Universityvalentin.matveenko@gmail.com
Всего: 1

References

ГадамерХ.-Г. Язык метафизики // Пути Хайдеггера: исследования позднего творчества. Минск: Пропилеи, 2007. 240 с.
0.мори Сё.дзо:. Котодама рон. Котоба то «моно-кото» Г^ t fi^ Jm-t (t® - С i) J [Эссе о душе языка: вещи и слова] // Омори Сёдзо тёсакусю: ^^Ш^ШМ^Ш) J [Собрание сочинений Омори Сёдзо]. Токио: Иванами сётэн, 1998.
Хайдеггер М. Из диалога между японцем и спрашивающим // Время и бытие: Статьи и выступления. М.: Республика, 1993. 447 с.
Бетти Э. Герменевтика как общая методология наук о духе. М.: Канон, 2011. 144 с.
Гадамер Х.-Г. Истина и метод. М.: Прогресс, 1988. 704 с.
Маньё:сю:. Дзэн якутю: гэмбун цуки ^^ffi^^^J (Маньёсю. Оригинал и комментарии). Токио: Ко:данся, 1978.
Man'yoshu. The Oxford Corpus of Old Japanese [online]. Available at: < http://vsarpj.orinst.ox.ac.uk/corpus/ojcorpus.htmltfMYS > [Accessed 6/02/16].
Маньёсю (собрание мириад листьев). М.: Наука, 1971-1972. Т. 1-3.
Кожевников В.В. Еще один взгляд на «Маньёсю» // Известия Восточного института. 2002. №5. С. 34-48.
Ермакова Л.М. «Душа слова», «сердце» и «имена вещей» в раннеяпонской словесности // Эстетика бытия и эстетика текста в культурах средневекового Востока. М.: Восточная литература, 1995. 288 с.
Матвеенко В.А. Структура понятия истины в смысловом контексте японской культуры // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и наДальнем Востоке. 2015. № 4. С. 119-127.
Уэда Сидзутэру. Котоба то симписюги (Язык и мистицизм) // Уэда Сидзутэру сю: Г^Щ^Ю^] (Антология Уэды Сидзутэру). Токио: Иванами сётэн, 2001-2003. Р. 288-303.
Кимура Бин. Дзикан то дзико Г^^^ § Ej (Время и самость) // Кимура бин тёсаку-сю: (Кимура Бин. Избранное). Токио: Ко:бундо, 1982. Р. 129-268.
Хиромацу Ватару. Кототэки сэкайканэ но дзэнсё: (Осознавая мир через кото). Токио: Чикума Сёбо, 2007.
Хиромацу Ватару. Сэкай но кё:до: сюкантэки сондзай ко:дзо: ГЩ^Ю^^^ЩЙ^Й'ВЖ] (Онтологическая структура всеобщей субъективности мира). Токио: Ко:данся гакудзюцу бунко, 1991.
Вацудзи Тэцуро. Дзоку нихон сэйсинси кэнкю: (Исследование японской интеллектуальной традиции) // Вацудзи тэцуро дзэнсю: Tfp^^gp^^j (Полное собрание сочинений Вацудзи Тэцуро). Токио: Иванами сётэн, 1931. Р. 273-551.
Fisher J.L., and Teigo Yoshida. "The Nature of Speech According to Japanese Proverbs." // The Journal of American Folklore. 1968. Vol. 81, no. 319. P. 34-43.
Дзицуё: котовадза сё:дзитэн ГШД^ t^S'b^Aj (Краткий практический словарь японских поговорок). Токио: Нагаокасётэн, 1995.
Накорчевский А.А. Синто. СПб.: Азбука-классика, 2003. 448 с.
Miller R.A. The "Spirit" of the Japanese Language // The Journal of Japanese Studies. 1977. Vol. 3, no. 2. P. 251-298.
Фихте И.Г. Речи к немецкой нации. СПб.: Наука, 2009. 352 с.
Григорьева Т.П. Японская художественная традиция. М.: Наука, 1979. 368 с.
Мещеряков A.H. Боги, святилища, обряды Японии: энциклопедия Синто. 2010. 310 с.
Heisig J.W., Kasulis T.P. andMaraldo J.C. Japanese Philosophie: a Sourcebook. Honolulu: Univercity of Hawai'i Press, 2011.
Ермакова Л.М. Культы и верования в раннем периоде японской культуры // Синто: путь японских богов. СПб.: Гиперион, 2002. Т. 1. 704 с.
 On the spirit of words: hermeneutics as a way of Japanese Weltanschauung | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 4(36). DOI: 10.17223/1998863X/36/19

On the spirit of words: hermeneutics as a way of Japanese Weltanschauung | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 4(36). DOI: 10.17223/1998863X/36/19

Download full-text version
Counter downloads: 2612