The role of social networks in the educational migration (on the example of China) | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 4(36). DOI: 10.17223/1998863X/36/31

The role of social networks in the educational migration (on the example of China)

The paper is deal with the study of social networks in the educational migration of migrants from China and prospects of its future development. As a result of sociological research (used methods: the composition of the matrix of social relations and interviews), the author finds out the basic ways of formation of social networks of migrants in the university, explores its inner and outer structure and reveals mechanisms of interaction between members of the network with the Russian-speaking students and teachers. The article also presents the main problems faced by educational migrants from China at the educational process. Finally, there is a list of recommendations for a more effective integration of migrants into the educational environment of the Russian university.

Download file
Counter downloads: 181

Keywords

образовательная миграция, учебная миграция, социальные сети, мигранты из Китая, educational migration, social network, Chineze migration

Authors

NameOrganizationE-mail
Samofalova Elena I.Tomsk State Universityelena.sm83@gmail.com
Всего: 1

References

Rohrlich B.F., Martin J.N. Host country and re-entry adjustment of student sojourners // International Journal of Cultural relations. 1991, № 15(2). P. 163-182.
Dolfin S., Genicot G. What Do Networks Do? The Role of Networks on Migration and "Coyote" Use / March 2006. 34 p. [Электронный ресурс]. URL: http://faculty.georgetown.edu/gg58/ Coy-ote.pdf (дата обращения 02.07.2016).
Gibbons, S., Silva, O. & Weinhardt. F. (2015) Everybody needs good neighbours? The Economic Journal. 123. pp. 831-874. DOI: 10.1111/ecoj.12025.
Lin N.Social capital: a theory of social structure and action // Structural Analysis in the Social Sciences Series; ed. by M. Granovetter. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press, 2001, 276 p.
Cederberg M. Migrant networks and beyond: Exploring the value of the notion of social capital for making sense of ethnic inequalities // Acta Socilogica. Vol. 55. 2012, № 1. P. 59-72:
Chua G. Mothers from China face harsh rules in Singapore 2003. [Электронный ресурс]. URL: http://www.thibkcentre.org/article.cfm?ArticleID=2210 (датаобращения: 02.09.2016).
Центр новостей ООН: В 2015 году число мигрантов достигло 244 миллиона [Электронный ресурс]. URL: http://www.un.org/russian/ news/story.asp?NewsID=25229#.V8ls9vmLSUk (дата обращения: 02.09.2016).
Barnes J.A. Class and communities in Norwegian parish // Human relations. 1954. № 7. P. 39-58.
Bodycott P., Lai A. The influence and implications of Chinese culture in the decision to undertake cross-border higher education // Journal of Studies in international education. 2012. № 16 (3). P. 252-270.
Флешлер О.И., КомогорцеваВ.Г. Культурное взаимодействие и культурный шок. [Электронный ресурс]. URL: http://www.rusnauka.com/25_DN_2008/Psihologia/29110.doc.htm (дата обращения: 02.09.2016).
Рязанцев С.В. Китайская миграция в Россию: тенденции и стратегии регулирования // Россия в БРИКС. [Электронный ресурс]. URL: http://www.brics.mid.ru/brics.nsf/ WEBforumBric/72E2FE67858A3B65C3257859005A82AD (дата обращения: 19.09.2016).
Полосина Е.В. «Корейская волна» в стратегии национального брендинга Южной Кореи // Межкультурные взаимодействия в условиях глобализации: опыт России и Кореи / отв. ред. Р.К. Тангалычева, И.А. Коргун. 2012. С. 435-442.
Китайские, вьетнамские, монгольские образовательные мигранты / под ред. Е.Ю. Ко-шелевой. Томск: Изд-во Том. политехи. ун-та, 2013. 420 с.
Пащенко Г., Фен И., Сян О. Отношение родителей и детей в Китае. [Электронный ресурс]. URL http://migha.ru/sistema-obrazovaniya-v-kitae-stranica-6.html (дата обращения: 02.07.2015).
Клименко Е.В. Этнические различия и толерантность: к проблеме разработки социально-культурных программ формирования межэтнической толерантности // Вестник СПбГУКИ. 2012. № 3. С. 46-50.
Калмыков П.Н. Современная китайская диаспора. Россия в структуре международной китайской миграции: автореф. дис.. канд. ист. наук. М. 2013. 30 с.
Грановеттер М. Сила слабых связей / пер. с англ. З.В Котельникова // Экономическая социология. 2009. Т. 10, № 4. С. 31-51.
Градосельская Г.В. Сетевые измерения в социологии: учеб. пособие / под ред. Г.С. Ба-тыгина. М.: Издательский дом «Новый учебник», 2004. 248 с
Арефьев А.Л. Иностранные студенты в российских вузах. М.: Центр социологических исследований, 2012. 227 с.
Арефъев А.Л. Китайские студенты в России // Высшее образование в России. 2010. № 10. С. 54-66.
Анохина Е.С. Китайские диаспоры США и Канады и «новая» китайская миграция // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 355. С. 51-54.
 The role of social networks in the educational migration (on the example of China) | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 4(36). DOI: 10.17223/1998863X/36/31

The role of social networks in the educational migration (on the example of China) | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2016. № 4(36). DOI: 10.17223/1998863X/36/31

Download full-text version
Counter downloads: 2612