Creative thinking: the main directions of research
In the introduction part of the article the author gives a proof of the topicality issue, defines the goal and formulates the problem of the research. In the main part of the article the author identifies the ontological and epistemological basis of the study of creative thinking at the present stage of development of scientific knowledge. The most of the fundamental works in the field of thinking form a certain unity of logical and psychological ideas about thinking. From the point of view of modern research, several groups of directions can be identified that are oriented both to the study of theoretical thinking and to the achievement of a practical result and its close interrelation with experiment. The first group of directions is aimed at studying the ontological foundations of creative thinking. This is understanding of thinking in the context of the act of communication and in the context of activities. The second group of directions is focused on the identification and analysis of epistemological foundations of creative thinking. The main questions of this group are the specifics of the mechanisms of the functioning of creative thinking and the work of creative intuition, the ways of developing and training creative thinking, the conditions that help to realize the creative potential of the individual, the features of creative thinking when creating artificial intelligence systems. The basic terms of this group are creativity, intuition, imagination, intellect, artificial intelligence. Studies in the first direction are focused on studying a certain set of personal characteristics, abilities that determine the development of non-standard thinking in a particular area. Aiming at studying the general methodological issues of creativity and creative thinking is the basis for identifying the second direction. Studies of creative thinking in science form the basis of the third direction. At the end of the article the author summarizes and concludes.
Keywords
intellect,
imagination,
intuition,
epistemology of creative thinking,
thinking in the context of activity,
thinking in the context of the act of communication,
language,
experience,
creative thinking,
thinking,
интеллект,
воображение,
интуиция,
эпистемология креативного мышления,
мышление в контексте деятельности,
мышление в контексте акта коммуникации,
опыт,
язык,
креативное мышление,
мышлениеAuthors
Borovinskaya Daria N. | Surgut State Pedagogical University | sweetharddk@mail.ru |
Всего: 1
References
Алексеев А.Ю. Проблема творчества в исследованиях искусственного интеллекта // Эпистемология креативности / отв. ред. Е.Н. Князева. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2013. С. 374-413.
Майданов А.С. Методология научного творчества. М.: Издательство ЛКИ, 2008. 512 с.
Гаврилина Е.А. Инженерное творчество: опыт эпистемологического анализа // Эпистемология креативности / отв. ред. Е.Н. Князева. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2013. С. 362-373.
Joe Y.F. Lau An introduction to critical thinking and creativity: think more, think better. Wiley, cop. 2011. 262 p.
Майданов А.С. Динамика творческого процесса в научном познании // Философия творчества. Ежегодник. М., 2016. Вып. 2.
Suchman J.R., Demos G.D., Torrance E.P. Creative Thinking and Conceptual Growth // Creativity Its Educational Implications. John Wiley and Sons, Inc. New York, 1967. 336 р.
Смирнова Н.М., Демченко Л.М. Трансцендентальная ориентация когнитивного анализа творчества // Эпистемология креативности / отв. ред. Е.Н. Князева. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2013. С. 104-129.
Vinacke W.E. The Psychology of Thinking. New York: McGraw-Hill, 1952.
Ивин А.А. «.. И гений, парадоксов друг..» // Эпистемология креативности / отв. ред. Е.Н. Князева. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2013. С. 48-81.
Князева Е.Н. Природа креативности в зеркале креативности природы // Эпистемология креативности / отв. ред. Е.Н. Князева. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2013. С. 10-47.
Шульга Е.Н. Философия креативности: важнейшие вехи изучения творчества // Философия творчества. Ежегодник. М., 2016. Вып. 2.
Mednick S.A. The associative basis of the creative process // Psychological Review. 1962. Vol. 9. Р. 220-232.
Брушлинский А.В. Психология субъекта. СПб.: Алетея, 2003
Пономарёв Я.А. Перспективы развития психологии творчества // Психология творчества: школа Я.А. Пономарёва / под ред. Д.В. Ушакова. М.: Институт психологии РАН, 2006. С. 145-276.
Martindale C. Personality, situation and creativity // J. Glover, R. Ronning, G. Reynolds (Eds). Handbook of Creativity. N.Y.: Plenum. 1989. P. 211-232.
Sternberg R.J. Wisdom, intelligence and creativity synthesized. New York: Cambridge University Press. 2003.
Sternberg, R.J. The nature of creativity // Creativity Research Journal. 2006. V. 18, № 1. P. 87-98.
Guilford J.P. A Psychometric Approach to Creativity, Mimeographed, University of Southern California, Mar., 1962.
Майданов А.С. Методология научного творчества. М.: Издательство ЛКИ, 2008. 512 с.
Щедроеицкий Г.П., Ладенко И.С. О некоторых принципах генетического исследования мышления [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.fondgp.rU/gp/biblio/rus/4
Транскоммуникация: преобразование жизненных миров человека / под ред. В.И. Кабрина. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2011. 400 с.
Кабрин В.И. Креативность, духовность и личностный рост в ноэтической и транскоммуникативной перспективе // Сибирский психологический журнал. 1999. № 10. С. 83-86.
Кабрин В.И. Коммуникативный мир и транскоммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы, исследования. М.: Смысл, 2005. 247 с.
Щедроеицкий Г.П. «Языковое мышление» и его анализ // Вопросы языкознания. 1957. № 1. С. 56-68.
Щедровицкий Г.П., Якобсон С.Г. Заметки к определению понятий «мышление» и «понимание» [Электронный ресурс], Режим доступа: http://www.fondgp.ru/gp/biblio/rus/67
Рубинштейн С.Л. К вопросу о языке, речи и мышлении // Вопросы языкознания. 1957. № 2. С. 42-49.