The university: from the Gutenberg galaxy to the Zuckerberg galaxy | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 42. DOI: 10.17223/1998863Х/42/15

The university: from the Gutenberg galaxy to the Zuckerberg galaxy

The article examines how the educational activities of the university changes in the conditions of changing the type of culture. The Enlightenment culture cultivates the right idea (about the world, the purpose of a person, etc.) which gets its expression in the printed text, the Gutenberg galaxy. The Humboldt-type university corresponds to this culture, it crowned the system of education built on the principles of a class-and-lesson structure, where the "class/course/academic degree" indicated the level of education, and the "lesson/department/faculty" indicated the content of the transferred knowledge. The Humboldt university coped well with its functions as long as culture remained a culture of representation (the essence of truth, ideal and necessity), but it began to malfunction when the type of culture changed. Modern culture is a mosaic culture; it is a culture of dialogue in which each voice proclaims its truth; it is a culture of new rationality, including the chance (aleatory culture); it is a culture of affirming the value of the individual principle and the significance of the action a recentiori (depending on a situation). Modern culture is the culture of presence rather than representation; a symbol of its acts is not a printed book, but a book of persons - Facebook, the Zuckerberg galaxy. The Zuck-erberg galaxy and the information society demonstrate the diversity and personal meaning of information. The distinction between meaning and sense, thought and knowledge was exposed, and thus the university faced the need to change its pedagogical orientation - to teach the ability to work with diverse information, to teach to think, not to teach knowledge, to teach to understand (the logic of sense), not to teach thinking. Modern culture based on the network logic of the information society needs a different type of university. The educational space of the modern university is divided into two parts: (1) the traditional lecture hall space, and (2) the network information space. The logic of the action of the modern university should be determined by familiarizing students to the event of thought, to the logic of sense and to the experience of freedom.

Download file
Counter downloads: 143

Keywords

культура Просвещения, культура представления, культура присутствия, галактика Гутенберга, галактика Цукерберга, информационное общество, логика смысла, событие мысли, Enlightenment culture, presentation culture, presence culture, Gutenberg galaxy, Zuckerberg galaxy, information society, type of university, logic of sense, event of thought

Authors

NameOrganizationE-mail
Konev Vladimir A.Samara State Universityvakonev37@mail.ru
Всего: 1

References

Маклюэн М. Галактика Гутенберга / пер. с англ. А. Юдина. Киев : Ника-центр, 2003. 431 с.
Кант И. Спор факультетов / пер. с нем. Ц.Г. Арзаканяна, И.Д. Копцева, М.И. Левиной; отв. ред. Л.А. Калинников. Калининград: Изд-во КГУ, 2002. 286 с.
Классический университет в неклассическое время : Труды Томского государственного университета. Серия культурологическая. 2008. Т. 269. 200 с.
Ридингс Б. Университет в руинах / пер. с англ. А. Корбута. М. : Изд. дом Гос. университета - Высшая школа экономики, 2010. 304 с.
Бахтин М.М. К философии поступка / публ. и вступ. заметка С.Г. Бочарова ; примеч. С.С. Аверинцева // Философия и социология науки и техники : ежегодник 1984-1985. М., 1986. С. 80-161.
Гумбрехт Х.У. Производство присутствия: чего не может передать значение. М. : Новое лит. обозрение, 2006. 184 с.
Интервью М. Косински [Электронный ресурс]. URL: http://tass.ru/opinions/inter-views/38855 (дата обращения 01.10.2017).
Смирнов А.В. Событие и вещи. М. : ООО «Садра», Изд. Дом ЯСК, 2017. 232 с.
Делёз Ж. Логика смысла / пер. с фр. Я.И. Свирского. Москва : Раритет ; Екатеринбург : Деловая книга, 1998. 480 с.
Смирнов А.В. Логика смысла: Теория и ее приложение к анализу классической арабской философии и культуры. М. : Языки славянской культуры, 2001. 504 с.
Конев В.А. Две концепции логики смысла: Жиль Делёз и Андрей Смирнов. Ч. 1, 2 // Вопросы философии. 2016. № 11. С. 37-47; 2017. № 8. С. 80-88.
Петрова Г.И. Ностальгия по классике университета: возможность оправдания и реальность перспективы // Классический университет в неклассическое время : Труды Томского государственного университета. Серия культурологическая. 2008. Т. 269. С. 20-23.
Ницше Ф. Сумерки идолов, или Как философствуют молотом // Соч. : в 2 т. Т. 2 / пер. с нем.; сост., ред. и автор примеч. К.А. Свасьян. М., 1990. 829 с.
 The university: from the Gutenberg galaxy to the Zuckerberg galaxy | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 42. DOI: 10.17223/1998863Х/42/15

The university: from the Gutenberg galaxy to the Zuckerberg galaxy | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 42. DOI: 10.17223/1998863Х/42/15

Download full-text version
Counter downloads: 1575