Intercultural and interlingual communication as a new reality in the context of globalization
The globalisation processes of the modern world problematise coexistence in a multicultural space. An important role in this situation belongs to the language, regarded as a unique tool for effective interaction between representatives within different linguistic societies. The authors consider in-tercultural communication as a problem of the new reality in the communication era, which claims the need for an adequate interpretation of the ways of intercultural communication. This article reveals the peculiarities of different types of intercultural interaction and its impact on the success of interpersonal communication, discloses the complex interrelation between the factors of the intercultural communication process and the significant role of language in knowing one's own and "alien" culture. The identification of this specificity facilitates the determination of the linguistic and philosophical foundations with regard to the problem of intercultural communication barriers through a foreign language. "Due to culture" differences lead to the type of communication, in which communicants belonging to various sociocultural communities apply special linguistic and sociocultural knowledge and discursive strategies. The conceptualisation of notions correlated with the research area requires the distinction between "cross-cultural", "intercultural" and "foreign-language intercultural" communication. Consideration of the language as a means of cognising the world allows concluding that the success of inter-cultural communication is associated with a wide range of special knowledge, skills, abilities and personal qualities necessary to overcome some inevitable barriers in communication. The difference is between intercultural communication at the global and regional levels, when a global or a regional language as lingua franca serves the means of interpersonal interaction. The authors reveal not only the importance of the ability of effective interaction of communicants and their mutual influence, but also the correlation with the success of foreign-language intercultural communication based on the multiplication of competencies designed to adequately interpret the manifestations of sociocultural and linguistic peculiarities. Against the backdrop of the escalating processes of globalisation, a favourable solution to the problem of overcoming intercultural communication barriers in the context of the reorganisation of the education system is the acquisition of a cognitive plurilingual competence that encourages mutual knowledge of linguistic cultures.
Keywords
межкультурная и межъязыковая коммуникация,
иностранный язык,
глобализация,
intercultural and interlingual communication,
foreign language,
globalisationAuthors
Obdalova Olga A. | Tomsk Scientific Center Siberian Branch Russian Academy of Sciences | O.Obdalova@mail.ru |
Odegova Olga V. | Tomsk State University | olga-odegova@yandex.ru |
Всего: 2
References
Мерманн Э. Коммуникация и коммуникабельность : практические рекомендации для открытой коммуникации : пер. с нем. Харьков : Гуманитарный центр, 2007. 295 с.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Исследование роли контекста в интерпретации социокультурно-маркированного дискурса на основе дискурсивно-когнитивного подхода // Вестник Томского государственного университета. 2016. № 413. С. 38-45. DOI: 10.17223/15617793/413/6.
Одегова О.В. Трансформация языковой картины мира под воздействием фактора линг-вокультурной глобализации // Moderni vymozenosti vedy-2013 : materialy IX mezinarodni vedecko -prakticka konference «Modernivymozenosti vedy-2013». 2013. С. 73-77.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Дискурс как единица коммуникативного и речемыслительного процесса в коммуникации представителей разных лингвокультур // Язык и культура. 2017. № 37. C. 205-228. DOI: 10.17223/19996195/37/14.
Шульгина Е.М. Организация метакогнитивных процессов при обучении иноязычному дискурсу // Язык и культура. 2017. № 39. C. 298-324. DOI: 10.17223/19996195/39/21.
Садохин А.П. Теория и практика межкультурной коммуникации : учеб. пособие для вузов. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2004. 271 с.
БахтинМ.М. Тетралогия. М. : Лабиринт, 1998. 607 с.
ГудковД.Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. М. : Гнозис, 2003. 288 с.
Леонтович О.А. Введение в межкультурную коммуникацию : учеб. пособие. М. : Гно-зис, 2007. 368 с.
Минакова Л.Ю. Влияние ситуативного контекста на адекватность понимания аутентичной речи при обучении иноязычному дискурсу // Язык и культура. 2016. № 1 (33). C. 160170.
Соболева А.В. Межкультурное общение как особый вид межличностного взаимодействия и комплексная цель иноязычного образования в вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 62 (24). С. 182-185.
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю. Взаимосвязь когнитивных и коммуникативных аспектов при обучении иноязычному дискурсу // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7-1 (25). С. 148-153.
Смокотин В.М., Гураль С.К. Взаимоотношения языка и культуры и этнокультурная идентичность в процессе становления языка всемирного общения // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2015. № 32. С. 210-219.
Петрова Г.И., Гураль С.К. Классический университет: традиционные ценности и современные языковые бренды // Язык и культура. 2015. № 4 (32). C. 73-82.
Одегова О.В. Глобализация языка и культуры: специфика и место в системе глобальных процессов современности / науч. ред. Г.И. Петрова. Томск : Изд. Дом ТГУ, 2017. 168 с.
Хабермас Ю. Техника и наука как идеология / пер. с нем. под ред. О.В. Кильдюшева. М. : Праксис, 2007. 201 с.
Odegova O.V., Zabulionite K.A.-I. Linguacultural Globalization: Objective Tendencies and the Perspective Issue // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. № 154. P. 475-481.
Hall E.T. The Power of Hidden Dimensions // Bennet M.J. (ed). Basic concepts of cultural communication. Intercultural Press-Inc, 1998. P. 25-78.
Одегова О.В., Забулионите К.А.-И. Глобальный английский как новая социокультурная реальность глобализирующегося мира в контексте современного образования // Философия коммуникации: университетское образование в социокультурной динамике информационного общества : сб. конф. / под ред. С.В. Клягина, О.Д. Шипуновой. СПб., 2015. С. 40-45.
Тарасов Е. Ф. Языковое сознание // Вопросы психолингвистики. 2004. № 2. С. 34-47.
Витгенштейн Л. Философские работы / пер. с нем. М.С. Козловой. М. : Гнозис, 1994. Ч. 1. 452 с.
Попова Т.Г. Национально-культурная семантика и когнитивно-социокультурные аспекты (на материале английского, немецкого и русского языков). М. : Нар. учитель, 2003. 146 с.
Гумбольдт В. Язык и философия культуры. М. : Прогресс, 1985. 451 с.
Тарасов Е.Ф. К построению теории межкультурного общения // Языковое сознание : формирование и функционирование. М., 1998. С. 30-34.
Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию. М. : Прогресс, 1984. 400 с.
Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии : пер. с англ. / под ред. А.Е. Кибрика. М. : Прогресс : Универс, 1993. 656 с.
Уфимцева Н.В. Этнопсихолингвистика: вчера и сегодня // Вопросы психолингвистики. 2006. № 4. С. 92-100.
Гришаева Л.И., Цурикова Л.В. Анализ проблем межкультурной коммуникации на материале текстов модифицированного этнографического интервью // Studies about languages. 2008. № 12. P. 66-76.
Соболева А. В., Обдалова О.А. Когнитивная готовность к межкультурному общению как необходимый компонент межкультурной компетенции // Язык и культура. 2015. № 1 (29). C. 146-155.
Obdalova O.A., MinakovaL.Yu., TikhonovaE.V., SobolevaA.V. Insights into Receptive Processing of Authentic Foreign Discourse by EFL Learners Linguistic and Cultural Studies: Traditions and Innovations Proceedings of the XVIIth International Conference on Linguistic and Cultural Studies (LKTI 2017). Tomsk, 2017. October 11-13 / A. Filchenko, Zh. Anikina (eds.). Tomsk, 2017. P. 231-242.
Тарева Е.Г. Коммуникативный подход в поисках лингводидактических инноваций // Педагогическое образование и наука. 2014. № 5. С. 98-103.
Оберемко О.Г. Диалог культур в обучении иностранному языку студентов лингвистического вуза // Вестник НГЛУ. 2014. Вып. 26. С. 101-114.
Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб. : Союз, 2001. 352 с.
Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация : учеб. пособие. М. : Слово, 2006. 624 с.
Гришаева Е.Б. Мультикультурализм и языковая политика в Австралии. Красноярск : КрасГУ, 2005. 217 с.