Regional differences in financial practices and attitudes of modern Russian students (on the materials of an applied sociological research) | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 44. DOI: 10.17223/1998863Х/44/16

Regional differences in financial practices and attitudes of modern Russian students (on the materials of an applied sociological research)

One of the important conditions for an effective implementation of the Federal Project "Assistance in Raising the Level of Financial Literacy of the Population and Developing Financial Education in the Russian Federation" is the targeting of its programmes. Federal events are held in more than 40 regions of Russia; in 9 regions the regional programmes have been approved. The lack of data that would make it possible to characterise the financial literacy of the population in most regions of the Russian Federation is a serious obstacle to the impact of the project and its efficiency assessment. The problem of the authors' research is the question of the effectiveness of activities carried out without considering the existing differentiation of Russian regions in terms of socio-economic development. The research hypothesis consists in the following: there are regional differences in the financial practices and attitudes of the population. To test the hypothesis an inter-regional comparative study was implemented. The geography of the research is represented by three major cities: Volgograd, Omsk and Tyumen. The cities are differentiated according to two criteria: the income level of the population and the availability of regional programmes to improve the financial literacy of the population. The object of the research is the financial literacy of full-time students of higher education. The subject of the research is their financial attitude and practices. Students are not chosen randomly. They are the target group of the Federal Project and, therefore, the question of targeting programmes is also of great importance. In the data obtained as a result of the study, regional differences in the financial practices and attitudes of students were recorded. Volgograd students are more responsible in accounting for current expenses and incomes, more circumspectly in relation to loans. Students of Omsk are less responsible in planning their budget, less often they realise the importance of savings. The authors emphasise that the income level in these regions differs slightly, but the financial culture is different. The incomes of Tyumen residents are 1.5 times higher than in Volgograd and Omsk, while students indicate longer horizons for personal finance planning and are more likely to approve loans. The revealed peculiarities of financial behaviour and financial culture make it possible to substantiate the thesis that planning and implementing the activities of the project "Assistance in Raising the Level of Financial Literacy of the Population and Developing Financial Education in the Russian Federation" at the level of a particular region should ensure targeting. It is necessary to have a clear idea of the level of the financial literacy of the population of this region. Monitoring sociological research will allow: 1) to plan events correctly; 2) to assess their effectiveness; 3) to provide "feedback", i.e., provide information necessary to adjust and improve the effectiveness of these activities.

Download file
Counter downloads: 191

Keywords

финансовая грамотность, финансовое поведение, финансовые установки, студенты, регион, financial literacy, financial behavior, financial intension, students, region

Authors

NameOrganizationE-mail
Dulina Nadezhda V.Volgograd State Universitynv-dulina@yandex.ru
Moiseeva Darya V.Volgograd State Technical UniversityMoiseeva-D@yandex.ru
Всего: 2

References

Содействие повышению уровня финансовой грамотности населения и развитию финансового образования в Российской Федерации [Электронный ресурс] : проект Минфина России. URL: http://вашифинансы.рф/upload/docs/project-presentation-2017.pdf (дата обращения: 23.11.2017).
Зубаревич Н.В. Социальное развитие регионов России : проблемы и тенденции переходного периода. М. : Ленанд, 2016.
Россия регионов: в каком социальном пространстве мы живем? [Электронный ресурс] / под ред. Н.В. Зубаревич. М. : Поматур, 2005. URL: http://www.socpol.ru/publications/book.shtml (дата обращения: 23.11.2017).
Лапин Н.И. Атлас модернизации России и ее регионов: социоэкономические и социокультурные тенденции и проблемы. М. : Весь Мир, 2016.
Агеева С.Д., Мишура А.В. Региональная неравномерность развития банковских институтов// Регион: экономика и социология. 2016. № 1 (89). С. 34-61.
Бахтизин А.Р., Бухвальд Е.М., Кольчугина А.В. Ранжирование субъектов Российской Федерации по потенциалу и темпам социально-экономического развития // Регион: экономика и социология. 2016. № 2 (90). С. 3-22.
Буфетова А.Н. Тенденции концентрации экономической активности и неравномерность пространственного развития России // Регион: экономика и социология. 2016. № 2 (90). С. 23-41.
Результаты базового исследования уровня финансовой грамотности россиян : исследование, выполненное Консорциум компаний ЗАО «Демоскоп» и ЗАО «Прогностические решения» [Электронный ресурс]. URL: http://www.opec.ru/data/2014/10/28/1233966216/ВГ-ОК-%2023_10_2014.pdf (дата обращения: 01.09.2015).
Исследование измерения уровня финансовой грамотности [Электронный ресурс] : отчет. URL: https://www.minfin.ru/ru/om/fingram/directions/evaluation/# (дата обращения: 15.09.2017).
Кройтор С., Ображей О., Подвальская В. Финансовая грамотность населения Республики Беларусь: факты и выводы [Электронный ресурс]. URL: http://fingramota.by/files/2016/ 5/17/635991043252830344.pdf (дата обращения 23.11.2017).
Fornero E., Monticone C. Financial literacy and pension plan participation in Italy // Journal of Pension Economics and Finance. 2011. Vol. 10, № 4. P. 547-564.
Jorgensen B., Foster D., Jensen J., Vieira E. Financial Attitudes and Responsible Spending Behavior of Emerging Adults: Does Geographic Location Matter? // Journal of Family and Economic Issues. 2017. Vol. 38, is. 1. P. 70-83.
Panos G.A., Klapper L. Financial Literacy and Retirement Planning: The Russian Case. Policy Research Working Paper 5827 [Electronic resource]. URL: https://open-knowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/3591/WPS5827.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 15.09.2017).
Bumcrot C.D., Lin J., Lusardi A. The Geography of Financial Literacy [Electronic resource]. URL: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/working_papers/2011/RAND_WR893.pdf (accessed: 23.11.2017).
Исследование измерения уровня финансовой грамотности [Электронный ресурс] : отчет. URL: https://www.minfin.ru/ru/om/fingram/directions/evaluation/# (дата обращения: 15.09.2017).
Финансовая грамотность и финансовое поведение жителей Калининградской области. 2014 г. [Электронный ресурс] / Калининградская социологическая служба. URL: http://minfin.gov39.ru/program/soc_research/ (дата обращения: 23.11.2017).
Оценка уровня финансовой грамотности жителей Архангельской области [Электронный ресурс] / ГАУ «Центр изучения общественного мнения». URL: http://fingramota.onedu.ru/materials/section.php?SECTI0N_ID=104 (дата обращения: 16.02.2015).
Белехова Г.В. Оценка финансовой грамотности населения и пути ее повышения // Проблемы развития территории. 2012. № 4. С. 96-109.
Вебер М. Избранные произведения : пер. с нем. / сост., общ. ред. и послесл. Ю.Н. Давыдова; предисл. П.П. Гайденко. М. : Прогресс, 1990. 808 с.
Сорокин П.А. Человек. Цивилизация. Общество : пер. с англ. / общ. ред., сост. и пре-дисл. А.Ю. Согомонов. М. : Политиздат, 1992. 543 с.
Ахиезер А.С. Россия: критика исторического опыта (социокультурный словарь). М. : Новый хронограф, 2008. 934 с.
Лапин Н.И. Актуальные теоретико-методологические аспекты исследований российской модернизации // Социологические исследования. 2015. № 1. С. 5-10.
Лапин Н.И. Социокультурный подход и социетально-функциональные структуры // Социологические исследования. 2000. № 7. С. 3-12.
Лапин Н.И. Пути России: социокультурные трансформации / Российская акад. наук, Ин-т философии. М., 2000. 191 с.
Волков В.В. О концепции практик в социальных науках // Социологические исследования. 1997. № 6. C. 9-23.
Радаев В.В., Шкаратан О.И. Социальная стратификация. М. : Аспект Пресс, 1996. 318 с.
Регионы России. Основные социально-экономические показатели городов. 2016 г. [Электронный ресурс]. URL: http://www.gks.ru/bgd/regl/b16_14t/Main.htm (дата обращения: 23.11.2017).
Регионы России. Социально-экономические показатели. 2016 г. [Электронный ресурс]. URL: http://www.gks.ru/bgd/regl/b16_14p/Main.htm (дата обращения: 23.11.2017).
КонстантиновскийД.Л., Вознесенская Е.Д., Чередниченко Г.А. Молодежь России на рубеже XX-XXI веков: образование, труд, социальное самочувствие. М. : ЦСП и М, 2014. 548 с.
Мансуров В.А., ЧернышМ.Ф. Социальная справедливость: теоретический и эмпирический аспекты // Студенчество России о социальном неравенстве и социальной справедливости : сб. науч. статей / под общ. ред. Ю.Р. Вишневского. Москва : Российское общество социологов ; Екатеринбург : Изд-во УМЦ УПИ, 2016. С. 9-96.
Дулина Н.В., Моисеева Д.В. Финансовая грамотность и повседневные финансовые практики населения Волгоградской области (на материалах социологического исследования «Волгоградский омнибус») // Философия социальных коммуникаций. 2014. № 3. C. 70-78.
Моисеева Д.В. Финансовая грамотность населения: экономико-социологический анализ : дис.. канд. социол. наук. Волгоград, 2017. 203 с.
 Regional differences in financial practices and attitudes of modern Russian students (on the materials of an applied sociological research) | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 44. DOI: 10.17223/1998863Х/44/16

Regional differences in financial practices and attitudes of modern Russian students (on the materials of an applied sociological research) | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 44. DOI: 10.17223/1998863Х/44/16

Download full-text version
Counter downloads: 3725