New Russian Asians: student migration from Tajikistan to Russia as a basis of a cross-border society | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 44. DOI: 10.17223/1998863Х/44/18

New Russian Asians: student migration from Tajikistan to Russia as a basis of a cross-border society

The economic and demographic situation in Russia and the countries of Central Asia as well as the interaction between these states throughout the last twenty-five years support a number of trends in labour and student migration that have gained sufficient stability. They affect not only the source and receiving societies but also create new social phenomena such as the formation of a cross-border society. This paper aims to analyse the temporal and topological traits of the cultural and symbolic capital of the Tajik youth that study at Russian universities, as well as the possibility for Tajikistan to provide world-class higher education in the English language for future professionals. The author provides a detailed study of the governmental initiatives of both countries that intend to resolve the contradiction between the falling quality of education in Tajikistan and the increasing requirements for entering Russian universities. Since a large number of the Tajik youth aspire to enter Russian universities, teachers from Russia are now invited to work in secondary schools in Tajikistan. In the paper, the author focuses on the situation when after graduation from Russian universities, a part of the Tajik youth stays in Russia, thus helping construct a society of the "new Russian Asians" - active participants in various aspects of life in both Russia and Tajikistan. The methodological basis of this paper is formed by the works of Pierre Bourdieu; the empirical data was collected in the course of individual in-depth interviews with students of Tajik origin and heads of national Tajik diasporas in Siberian cities.

Download file
Counter downloads: 161

Keywords

трансграничное общество, образовательная миграция, Россия, Таджикистан, новые русские азиаты, культурный капитал, символический капитал, cross-border society, student migration, Russia, Tajikistan, new Russian Asians, cultural capital, symbolic capital

Authors

NameOrganizationE-mail
Pogodaev Nikolai P.Tomsk State Universitynick-pogodaev@yandex.ru
Всего: 1

References

Бредников О., Ткач О. Дом для номады // Laboratorium. 2010. № 3. С. 72-95.
Бурдьё П. Практический смысл / пер. с фр.: А.Т. Бикбов, К.Д. Вознесенская, С.Н. Зен-кин, Н.А. Шматко; отв. ред. пер. и послесл. Н.А. Шматко. СПб. : Алетейя, 2001. 562 c.
Бурдьё П. Социология социального пространства : пер. с франц. / отв. ред. перевода Н.А. Шматко. М. : Ин-т экспериментальной социологии ; СПб. : Алетейя, 2007. 288 с.
Визит президента РФ В. Путина в Республику Таджикистан (подборка статей) [Электронный ресурс] // Центральноазиатский портал. URL: http://www.ca-portal.ru/article:33395 (дата обращения: 15.11.2017).
Вишневский А.Г. Время демографических перемен : избр. ст. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2015. 517 с.
Гайсина Л. Зачем в Таджикистан приехали российские учителя [Электронный ресурс]. URL: http://www.ca-portal.ru/article:37565 (дата обращения: 15.11.2017).
Джерелиевский Б. Русские учителя потеснят в Азии религиозных экстремистов [Электронный ресурс] // Колокол России. URL: http://kolokolrussia.ru/russkiy-mir/russkie-uchitelya-potesnyat-v-azii-religioznh-ekstremistov#&hcq=nSkY4Cq (дата обращения: 15.11.2017).
Из России с учебниками. Валентина Матвиенко встретилась с учителями, которые отправляются работать в Таджикистан [Электронный ресурс] // Российская газета 28.08.2017. URL: https://rg.ru/2017/08/28/rossijskie-uchitelia-otpraviatsia-v-tadzhikistan-rabotat-v-shkolah.html (дата обращения: 20.10.2017.)
Кто едет обучать таджикских детей: знакомство с учителями из регионов РФ [Электронный ресурс]. URL: http://sptnkne.ws/fWP8 Обращение 15.11.2017. (дата обращения 25.10.2017); В Таджикистан приехали первые учителя из России. Они будут зарабатывать по 74 тысячи рублей [Электронный ресурс]. URL: https://www.currenttime.tv/a/28705292.html (дата обращения 15.10.2017); Учителя из РФ поедут преподавать в Таджикистан [Электронный ресурс]. URL: https://www.molbulak.ru/news/tadzhikistan/uchitelya-iz-rf-poedut-prepodavat-v-tadzhi-kistan/ (дата обращения: 15.11.2017).
Министерство образования и науки Российской Федерации. Департамент стратегии, анализа и прогноза [Электронный ресурс]. URL: http://минобрнауки.рф/министерство/ста-тистика/информация-2014 (дата обращения: 3.01.2016); Министерство образования и науки Российской Федерации. Департамент стратегии, анализа и прогноза [Электронный ресурс]. URL: http://минобрнауки.рф/министерство/статистика/информация-2015 (дата обращения: 16.01.2016).
Онлайн тест по русскому языку как иностранному (ТРКИ) [Электронный ресурс]. URL: https://mgu-russian.com/ru/learn/test-online/ (дата обращения: 23.10.2017).
ПОВТ-2 - Архив автора.
Принц Ага-Хан IV встретился с главой МИД России Сергеем Лавровым [Электронный ресурс]. URL: http://ru.sputnik-tj.com/russia/20170420/1022111837/aga-khan-IV-vstretilsya-s-sergeyem-lavrovym.html (дата обращения 20.11.2017).
Россия увеличила количество квот для таджикских студентов // Информационное агентство Регнум 7 февраля 2017 г. [Электронный ресурс]. URL: https://regnum.ru/news/2236010.html (дата обращения: 10.11.2017).
СПКУ-1 - Архив автора.
СТТ-6 - Архив автора.
СТТ-10 - Архив автора.
СТТ-15 - Архив автора.
СТТ-16 - Архив автора.
ТДКр-1 - Архив автора.
ТДТ-6 - Архив автора.
Томский губернатор и генконсул Таджикистана обсудили сотрудничество региона с республикой [Электронный ресурс]. URL: https://www.tomsk.gov.ru/news/front/view/id/23432 (дата обращения: 25.11.2017.)
 New Russian Asians: student migration from Tajikistan to Russia as a basis of a cross-border society | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 44. DOI: 10.17223/1998863Х/44/18

New Russian Asians: student migration from Tajikistan to Russia as a basis of a cross-border society | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2018. № 44. DOI: 10.17223/1998863Х/44/18

Download full-text version
Counter downloads: 3725