Conceptual and Methodological Foundations of the Political-Psychological Analysis of Political Values
The article presents the conceptual and methodological foundations of the political-psychological analysis of political values developed by the author. Their necessity is due to the complexity of the phenomenon under study, its dual social and psychological nature and multiplicity of manifestations in political practice, on the one hand, and due to the lack of an integrated approach to its study in modern science and the availability of theoretical and instrumental potential of political psychology, on the other. The author proceeds from the understanding of political values as semantic determinants in the sphere of politics, offers a conceptual analysis of the concept of “political value” and an original definition revealing the psychological nature of the phenomenon under study. The concept justifies that political values have the following features: they are few in number, hierarchically ordered and systematically organized, they manifest at the level of mass and individual consciousness. They are resistant to changes in the socio-political context, are symbolic in nature, are associated with the needs and attitudes of people and regulate their political behavior. Political values are expressed in abstract categories, the semantic content of which is revealed in political representations. Political values in society change in the process of sociocultural crises caused by political and socio-economic transformations. The methodology of the study of political values, which develops the conceptual provisions of the author's approach and determines the possibilities for the operationalization of theoretical positions for an empirical study, is based on the provisions of cognitive psychology and the theory of social cognition. Methodological principles presented at different levels of the methodology (general scientific, specific scientific and methodological) are normative in nature and are prescriptions for research activities, both in the field of theoretical developments and in the field of empirical studies of the problem of values. The generalization of the methodological tools developed in the framework of various sociological and psychological approaches allows identifying the most effective diagnostic techniques. The complex of the political-psychological methods is formed on the basis of two basic research strategies - contact diagnostics, allowing to study a person in direct interaction with him or her, and distant assessment, involving the identification of psychological characteristics of a person at a distance through the study of the products of his or her activity. The concept and methodology formulated by the author form a new segment of political and psychological knowledge - the psychology of political values. Diagnostic tools and interpretative schemes developed on its basis allow filling in the existing methodological lacuna and open up new methodological possibilities for further empirical studies of political values in Russian society.
Keywords
политические ценности,
политическая психология,
концепция,
методология,
политические идеологии,
национально-государственная идентичность,
политическое сознание,
политическое поведение,
проективные методы,
дистантная оценка,
political values,
political psychology,
concept,
methodology,
political ideologies,
national-state identity,
political consciousness,
political behavior,
projective methods,
distant assessmentAuthors
Selezneva Antonina V. | Lomonosov Moscow State University | ntonina@mail.ru |
Всего: 1
References
Щербинина Н.Г. Ценности и политика // Микрополитика. Субъективные аспекты политического процесса в России : к 250-летию МГУ им. М.В. Ломоносова. М. : Современные тетради, 2004. С. 17-19.
Сурина И.А. Ценности. Ценностные ориентации. Ценностное пространство : вопросы теории и методологии. М. : Ин-т молодежи, 1999. 184 с.
Дюркгейм Э. Ценности и «реальные» суждения // Социологические исследования. 1991. № 2. С. 106-114.
Tomas W., Znanecki F. The Polish peasant in Europe and America. Boston : Gorham Press, 1918. 460 р.
Парсонс Т. О социальных системах. М. : Академический проект, 2002. 832 с.
Van Deth J.W., Scarbrough E. The impact of values. New York : Oxford University Press, 1995. 294 р.
Российское общество и вызовы времени / под ред. М.К. Горшкова, В.В. Петухова М. : Весь Мир, 2017. Кн. 5. 424 с.
Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2000. 204 с.
Леонтьев Д.А. Ценностные представления в индивидуальном и групповом сознании // Психологическое обозрение. 2009. № 1. С. 13-25.
Шварц Ш., Бутенко Т.П., Седова Д.С., Липатова А.С. Уточненная теория базовых индивидуальных ценностей: применение в России // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2012. Т. 9, № 1. С. 43-70.
Пушкарева Г.В. Homo politicus: человек политический. М. : АРГАМАК-МЕДИА, 2014. 336 с.
Федосова И.В. Проблема ценностных ориентаций в научной литературе // Ценности и смыслы. 2009. № 2. С. 75-92.
Шестопал Е. Образы власти в эпоху перемен (психологическая трансформация общества в постсоветской России // Четверть века после СССР: люди, общество, реформы / сост. П. Дуткевич, Р. Саква, В.И. Куликов ; под ред. Е.Б. Шестопал, А.Ю. Шутова, В.И. Якунина. М. : Изд-во Моск. ун-та, 2015. С. 291-329.
Тихомандрицкая О.А., Дубовская Е.М. Особенности социально-психологического изучения ценностей как элементов когнитивной и мотивационно-потребностной сферы // Мир психологии. 1999. № 3. С. 80-90.
Bem D.J. Beliefs, attitudes, and human affairs. Belmont, CA : Brooks / Cole, 1970. 134 р.
Karwat M. Political values as ideas of social needs // International Political Science Review. 1982. Vol. 3, № 2. Р. 198-204.
Feldman S. Values, ideology, and structure of political attitudes // Oxford Handbook of Political Psychology / ed. by N. Huddy, D.O. Sears, R. Jervis. Oxford, 2003. Р. 477-508.
Горшков М.К. Двадцать лет, которые потрясли Россию. Реформы в оценках общественного мнения // Четверть века после СССР: люди, общество, реформы / сост. П. Дуткевич, Р. Саква, В.И. Куликов ; под ред. Е.Б. Шестопал, А.Ю. Шутова, В.И. Якунина. М. : Изд-о Моск. ун-та, 2015. С. 142-199.
Евгеньева Т.В., Титов В.В. Формирование национально-государственной идентичности российской молодежи // Полис. Политические исследования. 2010. № 4. С. 122-134.
Pross H. Hierarchy of political values and their communication // International Political Science Review. 1982. Т. 3, № 2. Р. 205-211.
Степанищенко О.В. Политические ценности в общей системе ценностных ориентаций // Вестник МГОУ. Сер. История и политические науки. 2011. № 3. С. 234-240.
Емельянова Т.П. Конструирование социальных представлений в условиях трансформации российского общества. М., 2006. 400 с.
Жуков Ю.М. Ценности как детерминанты принятия решения. Социально-психологический подход к проблеме // Проблемы социализации: история и современность. М. : МПСУ МОДЭК ; Воронеж, 2013. С. 255-276.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М. : Политиздат, 1975. 304 с.
Капустин Б.Г. Либеральное сознание в России // Общественные науки и современность. 1994. № 3. С. 69-76.
Бродовская Е.В., Батанина И.А. Категории «ценности» и «ценностные ориентации» в дискурсе политологического сообщества: к истории вопроса // Среднерусский вестник общественных наук. 2013. № 3. С. 110-123.
Кармадонов О.А. Социология символа. М. : Academia, 2004. 352 с.
Скочилова В.Г. Символические конструкты политической идеологии в ценностном измерении // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2012. № 3. С. 93-102.
Дубов И.Г. Социально-психологические аспекты активности. М. ; СПб. : Нестор-История, 2012. 536 с.
Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное понятие: опыт многомерной реконструкции // Вопросы философии. 1996. № 4. С. 15-26.
Селезнева А.В. Ценностные основания политических идеологий: политикопсихологический анализ // Политическая наука. 2017. Спец. вып. С. 365-384.
Малкин Е., Сучков Е. Основы избирательных технологий и партийного строительства. М. : Русская панорама, 2003. 480 с.
Комлева Н.А. Идеологическая граница как предел идеологического пространства: сущность, специфика и технология защиты // Пространство и время. 2010. № 1. С. 21-26.
Каспэ С.И. Политическая нация и ценностный выбор: общие положения, российский случай // Полития. 2009. № 2. С. 5-26.
Шестопал Е.Б. Политическая психология. М. : ИНФРА-М, 2002. 448 с.
Труфанова Е.О., ЯковлеваА.Ф. Проблема субъекта в междисциплинарной перспективе // Вестник Российской академии наук. 2017. Т. 87, № 11. С. 1042-1047.
March J., Olsen J. Rediscovering Institutions: The Organizational Basis of Politics. New York ; London, 1989. 227 p.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. Л. : Изд-во ЛГУ, 1968. 339 с.
Андреева Г.М. Психология социального познания. М. : Аспект Пресс, 1997. 239 с.
Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология научного исследования. М. : Либроком, 2010. 280 с.
Светоносова Т.А. Методика лингвистического исследования ценностей в политическом дискурсе // Политическая лингвистика. 2006. № 18. С. 99-106.
Гаврилова М.В. Когнитивная модель идеологии КПРФ // Политическая лингвистика. 2011. № 3 (37). С. 25-31.
Inglehart R. Culture shift in advanced industrial society. Princeton, NS : Princeton University Press, 1990. 484 р.
Андреенкова А.В. Постматериалистические / материалистические ценности в России // Социологические исследования. 1994. № 11. С. 73-81.
Башкирова Е.И. Трансформация ценностей российского общества // Политические исследования. 2000. № 6. С. 51-65.
Яницкий М.С. Модификация методики Р. Инглхарта для изучения ценностной структуры массового сознания // Сибирская психология сегодня : сб. науч. тр. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2002. С. 189-195.
Rokeach M. The nature of human values. New York : Free Press, 1973. 438 р.
Круглов Б.С. Определение уровня сформированности ценностных ориентаций по методике Б.С. Круглова // Я, ты, мы в зеркале познания. Москва ; Воронеж, 1995. 96 с.
Сопов В.Ф., Карпушина Л.В. Морфологический тест жизненных ценностей // Прикладная психология. 2001. № 4. С. 9-30.
Леонтьев Д.А. Методика изучения ценностных ориентаций. М. : Смысл, 1992. 17 с.
Schwartz S.H., Melech G., Lehmann A., Burgess S., Harris M., Owens V. Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement // Journal of Cross Cultural Psychology. 2001. Vol. 32. Р. 519-542.
Вардомацкий А.П. Аксио-биографическая методика // Социологические исследования. 1991. № 7. С. 80-84.
Ядов В.А. Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности. М. : Добросвет, 2003. 596 с.
Селезнева А.В. Методология исследования политических представлений и ценностей // Вестник Московского университета. Сер. 12. Политические науки. 2011. № 2. С. 42-53.
Анастази А., Урбина С. Психологическое тестирование. СПб. : Питер, 2007. 688 с.
Мельникова О.Т. Фокус-группы в маркетинговом исследовании: методология и техники качественных исследований в социальной психологии. М. : Академия, 2003. 272 с.
Романова Е.С. Графические методы в проективной психологии. СПБ. : Речь, 2001. 416 с.
Леви С. Рисунок человека как проективный тест // Проективная психология. М. : Психотерапия, 2010. С. 224-247.
Ракитянский Н.М. Психологическое портретирование в политологической практике. М. : Интерпресс, 2008. 178 с.
Winter D.G., Stewart A.J. Content analysis as a technique for assessing political leaders // Psychological examination of political leaders / ed. by M. Hermann. New York, 1977. Р. 28-62.
Современная элита России: политико-психологический анализ / под ред. Е.Б. Шестопал, А.В. Селезневой. М. : АРГАМАК-МЕДИА, 2015. 448 с.
Яковлева А.Ф. Научная деятельность: проблемы трансформации (этические и социальные аспекты) // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2017. Т. 40, № 4. С. 144-152.