Errors in the Interpretation of the "Occasion / Event" Concept in Pedagogical Research | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2019. № 50. DOI: 10.17223/1998863X/50/7

Errors in the Interpretation of the "Occasion / Event" Concept in Pedagogical Research

In the days of the "post" - post-industrial society, postmodern culture, post-non-classical science -a constructive research position coincides with the "everyone-is-right" point of view. This optimism of modern epistemology is restricted only by the limits of applicability of the theories, concepts and teachings the researcher chooses to the solving of the problem. It will be an error to ignore or violate the limits of applicability. The consequence of the error will be the lack of proving and of evidence in answers to questions posed in studies. In recent years, in the publications of Russian researchers, the notion of an "educational event" has appeared; it denotes a kind of an innovation proposed for introduction into the educational practice: from the teaching and rearing of children to the educating of adults. In the article, the trajectory of introducing the concept of "educational event" is retrospectively traced. It is established that there is an equivocation in the use of the different interpretations of the concept "occasion/event", which are homonymous in the Russian language. The consequence of this equivocation is a mixture of interpretations of the "occasion / event" concept presented in Martin Heidegger's and Alfred North Whitehead's metaphysics and in Mikhail Bakhtin's philosophical conclusions. As a result, there is a mixture of interpretations of the "occasion" given by Whitehead and interpretations of the "event" in the psychology of child development. In turn, in different directions of developmental psychology, the concept "event", given by Heidegger and Bakhtin as, respectively, the event-ritual and the event-dialogue, received their own interpretations. The article successively examines the limits of applicability of the "occasion", the event-ritual and the event-dialogue in pedagogical practice. The limits of applicability are constituted by the unpredictability of the "occasion" consequences and by the purpose of the event-dialogue for individualised rearing and education. It has been established that supporters of "educational events" follow the tradition of the organization of the event-ritual that limits the novelty of their suggestions. Thereby, there are the following errors: (1) ignoring the limits of applicability and extrapolations of these interpretations of the concept "occasion/event"; (2) unpredictability of the consequences of the majority of "educational events", which indicates the existence of the problem of evidence and proving in Russian pedagogical research.

Download file
Counter downloads: 120

Keywords

«образовательное событие», событие-происшествие, границы применимости, доказательность, "educational event", occasion, limits of applicability, evidence

Authors

NameOrganizationE-mail
Melik-Gaykazyan Irina V.Tomsk State Pedagogical Universitymelik-irina@yandex.ru
Всего: 1

References

Тищенко П.Д. На гранях жизни и смерти: философские исследования оснований биоэтики. СПб. : М1ръ, 2011. 328 с.
Первушина Н.А. Педагогическая биоэтика: семиотический аспект // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 186-201.
Мелик-Гайказян И.В. «Событие-в-действительности» и «событие-в-реальности» // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2009. № 3 (7). С. 54-76.
Прохорова М.П., Ваганова О.И. Проектирование и реализация образовательного события в профессиональной подготовке будущих менеджеров // Вестник Мининского университета. 2019. Т. 7, № 1. URL: https:// vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/925 (дата обращения: 02.04.2019).
Лобанов В.В. Образовательное событие как педагогическая категория // Образование и наука. 2015. № 1 (1) С. 36-42.
Виноградова Л.А., Нилова Т.М., ШейкоН.Г. Культурно-досуговая деятельность дошкольников как образовательное событие // Детский сад: теория и практика. 2016. № 12. С. 6-13.
Щитцова Т.В. Событие в философии Бахтина. Минск : И.П. Логвинов, 2002. 300 с.
Переход к Открытому образовательному пространству. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2005. Ч. 1. 484 с.
Слободчиков В.И. Психологические проблемы становления внутреннего мира человека // Вопросы психологии. 1986. № 6. С. 14-22.
Эльконин Б.Д. Введение в психологию развития (в традиции культурно-исторической теории Л.С. Выготского). М. : Тривола, 1994. 168 с.
Тумашева О.В. Методическая подготовка будущего учителя: погружение в профессиональную реальность // Высшее образование в России. 2017. № 12. С. 63-70
Тамбовцева Т.А. Урок литературы как интерактивное образовательное событие // Современные образовательные технологии в мировом учебно-воспитательном пространстве. 2017. № 12. С. 121-125.
Артюхина А.И. Перспективы событийного образования в городской среде // Sotsiologhiya Goroda. 2018. № 3. С. 94-103.
Уайтхед А.Н. Процесс и реальность // Избранные работы по философии : пер. с англ. / сост. И.Т. Касавин / М. : Прогресс, 1990. С. 272-303.
Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. М. : Педагогика, 1989. 554 с.
Бахтин М.М. К философии поступка // Философия и социология науки и техники : ежегодник. 1984-1985. М. : Наука, 1986. С.80-160.
Аверинцев С.С. Бахтин, смех, христианская культура // М.М. Бахтин как философ. М. : Наука, 1992. С. 7-19.
Третьякова Т.Е. Визуальное событие как образовательная инновация // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 1. С. 134-156.
Касавин И.Т., Тухватулина Л.А. Образование как «продолжение политики другими средствами»: Дж. Ст. Милль и У. Хьюэлл об идее университета // ПРАЕНМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 148-168.
 Errors in the Interpretation of the

Errors in the Interpretation of the "Occasion / Event" Concept in Pedagogical Research | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2019. № 50. DOI: 10.17223/1998863X/50/7

Download full-text version
Counter downloads: 2438