Methodological Analysis of Educational Migration in Social Philosophy in the Domestic Thought
The article deals with the main aspects of the methodological analysis of the educational migration phenomenon in the social philosophy. The main components of the phenomenon, the key aspects of the ontological conceptual apparatus and the history of educational migration studies in the domestic thought are revealed. Educational migration is a rather specific research field. Nowadays, there is no special definition of the phenomenon in social philosophy. On the one hand, educational migration is directly correlated with the need of a sociocultural adaptation in a foreign educational environment, of the rethinking of individual and social being in the context of a new social experience, as well as with the need to act and express one's own aspirations in another language, in fact, to create another personality or form new specific social communities, such as various versions of national communities, ghettos, enclaves, or Chinatowns. On the other hand, a person is a social creature; therefore, his/her individual ideas about an educational reality can be in a cognitive, social and psychological dissonance with the existing state of affairs. According to the general socio-philosophical paradigm of educational migration, all actions in this area are characterized by the concept of "cross-border (transnational) education" adopted in society. A philosophical analysis of educational migration needs to take into account several key points that can more clearly define its epistemological aspect. Among them are the objective-subjective nature of the main phenomenon, the motives and forms of migration, its historical terms, as well as the philosophical view of the researcher. For a deeper understanding of the nature of educational migration and especially its intensification, it is also necessary to explain the general prerequisites of migration processes, which can be divided into two types: ontological and epistemological. There are several basic theoretical approaches to the study of migration processes, e.g., the culturological concept, the theory of assimilation, the ethno-sociological theory, the theory of social change and the institutional approach. Due to its functions, educational migration allows popularizing national science for the world community, expanding intercultural cooperation between educational environments of different countries, as well as providing a migrant with a socio-cultural complex of conditions for the harmonious development of a personality. From the conceptual point of view, the concept of cross-border education allows setting the ontological, epistemological and cul-turological aspects of human existence into a single system.
Keywords
социальная философия,
история изучения образовательной миграции,
методология анализа,
образовательная миграция,
учебная миграция,
social philosophy,
educational migration,
methodological analysisAuthors
Samofalova Elena I. | Tomsk State University | elena.sm83@gmail.com |
Всего: 1
References
Юдина Т.Н. О социологическом анализе миграционных процессов // Социс. 2002. № 10. С. 102-108.
Петров В.Н.Социальные функции миграций населения в российском обществе: некоторые проблемы теоретико-методологического анализа региональных различий // Ломоносовские чтения. 2002. Т. 2. URL: http://lib.socio.msu.ru/l/library?e=d-000-00---0lomon--00-0-0- 0prompt-10---4...0-11- 1-ru-50-20-help-00031-001-1-0windowsZz-1251-00&cl=CL1&d=HASH 24e2b873166c0400e23bdb.15&gc= 1 (дата обращения: 01.06.2019).
Дрокин М.С. Социально-философский анализ феномена миграции : дис.. канд. филос. наук. М., 2011. 121 с. URL: http://www.dslib.net/soc-filosofia/socialno-filosofskij-analiz-fenomena-migracii.html (дата обращения: 06.05.2019).
Преображенская Н.М. Миграция в условиях глобализации: социально-философские аспекты : дис.. канд. филос. наук. М., 2011. 190 с.
Метелев И. С. Феномен миграции (методология анализа и жизненный смысл). Омск : Изд. Омск. ин-та (филиала) РГТЭУ, 2010. 115 с.
Ludemann E., Schwerdt G. Migration background and educational tracking. Springer-Verlag 2012. 27 p. URL: http://download.springer.com/static/pdf/318/art%253A10. 1007%252Fs00148-012-0414-Z.pdf?auth66=1386478054_ed44037922f476943bab2e3685a4eccf&ext=. pdf (accessed: 17.05.2019).
Дыжин С.Е. Социально-философский анализ проблемы национального самосознания мигранта // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12, ч. 2. С. 82-85.
Смирнов С.А. Антропология перехода. URL: http://www.antropolog.ru/doc/persons/smir-nov/smirnov2 (дата обращения: 15.05.2019).
Centre for Multicultural youth Issues. Information sheet № 11 - Refugee and CLD Young people: definition. Carlton, Victoria, 2005.
Переведенцев В.И. Методы изучения миграции населения. М. : Наука, 1975. 231 с.
Glick Schiller N., Basch L., Szanton Blanc C. Transnationalism: a new analytic framework for understanding migration // Toward a Transnational Perspective on Migration / N. Glick Schiller, C. Basch (eds.). New York : New York Academy of Sciences, 1992. P. 1-24.
World Migration Report 2017. International Organization for Migration. P. 5.
Выхованец О. Миграция. Развитие. Характеристики. Проблемы. URL: http://antropotok. archipelag.ru/text/a302.htm (дата обращения: 13.03.2019).
Varshney D., Lata S. Female migration, Education and Occupational Development: a Geo-spatial Analysis of Asian countries // Environment and Urbanization Asia. 2014. Vol. 5 (185). 33 p.
Belot M., Ederveen S. Cultural barriers in migration between OESD countries // J. Popul Econ. 2012. № 25. P. 1077-1105.
Patten E. Statistical portrait of the foreign-born population in the United States. Washington, DC : Pew Hispanic Centre, 2012.
Философия и миграция. URL: https://www.deutschland.de/ru/topic/politika/filosofia-i-migracia (дата обращения: 30.05.2019).
Piper N. Migration and social development / United Nations Research Institute for Social Development, Social Policy and Development Programme. Paper № 39, April 2009. 34 p.
Алисов Н.В., Хорев Б.С. Экономическая и социальная география мира (общий обзор) : учебник. М. : Гардарики, 2003. 704 с.
Староверов В.И. Социально-демографические проблемы деревни. М. : Наука, 1975.
Курман М.В. Актуальные вопросы демографии. М. : Статистика, 1976. 220 с.
Кауфман А.А. Переселения и колонизация. СПб., 1905. 443 с. (Библиотека «Общественной пользы»).
Рыбаковский Л.Л. Миграция населения. Три стадии миграционного процесса (очерки теории и методов исследования). М. : Наука, 2001. 114 с.
Шекихачева Н.И. Теоретико-методологические основы изучения вынужденной миграции как социального процесса // Материалы ХХХ^ научно-технической конференции по результатам работы профессорско-преподавательского состава, аспирантов и студентов за 2004 год. Ставрополь, 2005 // Северо-Кавказский государственный технический университет. URL: http://www.ncstu.ru (дата обращения: 15.05.2019).
Самофалова Е.И. Образовательная миграция: проблемное поле и основные характеристики. URL: http://scipeople.ru/publication/69692/ (дата обращения: 30.04.2019).
Ечевская О.Г. Академическая мобильность и образовательные миграции в Сибири: проблемы и перспективы // Экономика. Вопросы школьного экономического образования. 2012. № 3. С. 3-10.
Хомра А.У. Миграция населения: вопросы теории, методики исследования. Киев : Нау-кова думка, 1979. 148 с.
Шереги Ф.Э., Дмитриев М.Н., Арефьев А.Л. Россия на мировом рынке образовательных услуг. URL: http://www.demoscope.ru/weekly/2003/097/analit03.php (дата обращения: 10.05.2019).