Students with Disabilities as Agents in the Field of Higher Education: The Role of Social Capital
The article discusses the different types of capital of students with disabilities as agents in the field of higher education and analyzes the role of social capital in the transformation of practices in this field. The analysis is carried out on the basis of qualitative interviews conducted in five universities in Kazan, Novosibirsk, Samara, Saratov, Tomsk with students with motor, hearing, visual disabilities and with university professors with experience in admissions committees. A student with a disability enters a university as a pre-existing, given field. Universities can be conservative, inhibit change and impede students' attempts to engage and participate in decision-making in higher education policies. Barriers to education can arise among students because of the impossibility or their inability to voice their position. The types of capital students with disabilities have are formed by social networks, laid by the school and the family, determined by the level of training and the economic status. Even students from wealthy families have difficulties acquiring cultural capital, since they must overcome their habitus of disability in themselves and in the perception of others. In the process of accumulating social capital, they change the structure of interactions and the nature of social ties, as well as self-esteem, thereby acquiring a qualitatively new cultural capital. Higher education becomes a resource of social and cultural capital not only for students with disabilities, but also for all field agents. Friendship, student interactions, everyday communication of students with professors and staff lead to the habitualization of the characteristics of students with disabilities. The actions of these and other field agents, their individual practices will simultaneously reproduce and to some extent transform the field.
Keywords
доступность,
высшее образование,
инвалидность,
поле,
социальный капитал,
access,
higher education,
disability,
field,
social capitalAuthors
Iarskaia-Smirnova Elena R. | Higher School of Economics | elena.iarskaia@gmail.com. eiarskaia@hse.ru |
Yarskaya-Smirnova Valentina N. | Yuri Gagarin State Technical University of Saratov | jarskaja@mail.ru |
Zaitsev Dmitry V. | Yuri Gagarin State Technical University of Saratov | dvzsaratov@mail.ru |
Всего: 3
References
Salmi J. All around the world - Higher education equity policies across the globe // Lumina Foundation. 2018. URL: https://worldaccesshe.com/wp-content/uploads/2018/11/All-around-the-world-Higher-education-equity-policies-across-the-globe-.pdf (accessed: 07.09.2019).
Ярская-Смирнова Е., Романов П. Проблема доступности высшего образования для инвалидов // Социологические исследования. 2005. № 10. С. 48-56.
О внесении изменений в пункт 3 Правил размещения на официальном сайте образовательной организации в информационно-телекоммуникационной сети «Интернет» и обновления информации об образовательной организации : Постановление Правительства РФ от 17.05.2017 № 575. URL: http://www.consultant.ru/document/ (дата обращения: 02.09.2019).
Богомолова Т., Коржук С. Высшее образование для людей с инвалидностью в России: на пути к инклюзивному формату // Мир экономики и управления. 2018. № 18 (4). С. 254-268.
Зайцев Д., Ярская В. Социальная политика современной России: социологический анализ тенденций инклюзии / под ред. В.Н. Ярской. Саратов : СГТУ, 2010.
Высшее образование: статистика // Минобрнауки. 2019. URL: https://minobrnau-ki.gov.ru/ru/activity/statan/stat/highed (дата обращения: 10.09.2019).
Курбангалеева Е., Веретенников Д. Доступность высшего профессионального образования инвалидам и лицам с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) // Психологическая наука и образование. 2017. № 22. С. 169-180.
Hartblay C. Good Ramps, Bad Ramps: Centralized Design Standards and Disability Access in Urban Russian Infrastructure // American Ethnologist. 2017. № 44. Р. 9-22.
Кузнецова И., Ясавеев И. «Казань недоступная»: отсутствие безбарьерной среды, вызовы общественности и реакция властей // Социальные работники как проводники перемен / под ред. Е.Р. Ярской-Смирновой, Н.В. Сорокиной. М. : Вариант, ЦСПГИ, 2012. Р. 151-165.
HRW: Вездесущие преграды. Отсутствие доступности для людей с инвалидностью в России. 2013. URL: https://www.hrw.org/ru/report/2013/09/11/256465 (дата обращения: 03.09.2019).
Общественный народный фронт. Доступная среда, 2019. URL: https://onf.ru/ca-tegory/social_sprav/dostupnaya-sreda/ (дата обращения: 28.08.2019).
Комплексный всероссийский мониторинг доступности высшего профессионального образования для инвалидов и лиц с ОВЗ // АНО «НИЦ „Особое мнение"». Исследования. Аналитика. Экспертиза. 2017. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/presentations/95/Kurbangaleeva.pdf (дата обращения: 19.05.2019).
Бут Т., Эйнскоу М. Показатели инклюзии : практ. пособие / под ред. М. Воган; пер. с англ. И. Аникеев; науч. ред. Н. Борисова; под общ. ред. М. Перфильевой. М. : Перспектива, 2007. 124 с.
Lang L. Responsibility and participation in transition to university - voices of young people with disabilities // Scandinavian Journal of Disability Research. 2017. № 17 (2). Р. 130-143.
Бурдье П. Формы капитала // Экономическая социология. 2002. № 5. С. 60-75.
Lane L. Am I being heard? The 'voice of students with disability in higher education: a literature review / Pedagogisk utveckling och interaktivt larande (pil) // Goteborgs Universitet Hog-skolepedagogisk skriftserie. 2017. № 1. URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/52566/2/gu-pea_2077 52566 2.pdf (accessed: 09.09.2019).
ЗбировскаяЕ., Тарасенко Е. Опыт российских университетов: создание инклюзивной образовательной среды для студентов-инвалидов и студентов с ограниченными возможностями здоровья // Вестник РГГУ. Серия Психология. Педагогика. Образование. 2016. № 4. С. 33-41.
Disability as Diversity in Higher Education: Policies and Practices to Enhance Student Success / E. Kim, K. Aquino, eds. New York : Routledge, 2017. URL: http://dsq-sds.org/artic-le/view/6129/4881
Riddell S., Weedon E. Disabled students in higher education: Discourses of disability and the negotiation of identity // International Journal of Educational Research. 2014. № 63. Р. 38-46.
Byrne B. Dis-Equality: Exploring the Juxtaposition of Disability and Equality // Social Inclusion. 2018. № 6. Р. 9-17.
Бурдье П. Практический смысл. СПб. : Алетейя, 2001.