The Strategy of the Russian National Brand Formation in the Aspect of the Innovation Potential of the Defense Industry Complex of the Russian Federation | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2019. № 51. DOI: 10.17223/1998863X/51/18

The Strategy of the Russian National Brand Formation in the Aspect of the Innovation Potential of the Defense Industry Complex of the Russian Federation

The article is devoted to the study of the conceptual and technological foundations of the development of a national branding strategy based on the innovative competencies of the defense industry complex. It has been determined that the strategy of national branding in the domestic policy is correlated with the task of increasing public confidence in the institutions of government and reducing transaction costs in the process of political management. It is noted that in the foreign policy aspect, the design of the national branding strategy in the context of the rapidly changing global world order is connected with the need to respond to the global challenges Russia is facing in the modern world. It is revealed that effective national branding includes significant competitive competences of the state through the development of key sectors of national industry, culture, art, education. Innovations in the composition of the Russian economy and politics contributes to the fullness of the national brand. The implementation of the innovation policy by innovative enterprises and universities as key subjects of national branding and the diffusion of innovations in the social and political spheres contribute to the formation of the national brand. The article shows that the innovation activity of the military-industrial complex can be a subject field in the design of the national branding strategy. Innovative enterprises, universities and research institutions of the military-industrial complex, assuming their effective activity and its communicative representation, form territorial brands. The "innovation belts", which are formed with the participation of innovative subjects of the defense industry ensuring the security of the state, promote territorial and national branding. The communication strategy is aimed at supporting the innovation policy in the military-industrial complex and its representation in relation to target groups. It is concluded that, ultimately, effective national branding is aimed at strengthening the global competitiveness of the state, its international political influence and domestic political stability.

Download file
Counter downloads: 138

Keywords

глобальная конкурентоспособность, национальный брендинг, брендинг отраслевых инноваций, инновационная политика, оборонно-промышленный комплекс РФ, global competitiveness, national branding, industry innovation branding, innovation policy, defense industry of the Russian Federation

Authors

NameOrganizationE-mail
Danilova Elena A.Tomsk State UniversityElena.a.danilova@yandex.ru
Всего: 1

References

Россия - священная наша держава // ВЦИОМ. 2019. Вып. № 3965. URL: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=9709 №3981 (дата обращения: 22.07.2019).
Россия - великая держава // ВЦИОМ. 2018. Вып. № 3664. URL: https://wciom.ru/in-dex.php?id=236&uid=9106 (дата обращения: 22.07.2019).
Армия и общество : мониторинг // ВЦИОМ. 2017. Вып. № 3547. URL: https://wciom.ru/ index.php?id=236&uid=116619 (дата обращения: 22.07.2019).
Данилова Е.А., Теплова И.Г. Управление инновационной деятельностью предприятий ОПК как механизм государственного позиционирования Российской Федерации (на примере ОАО ФНПЦ «Алтай») // Власть. 2015. № 3. С. 42-47.
Данилова Е.А., Бабкина О.В. Модель имиджевого позиционирования российского инновационного вуза (на примере Национального исследовательского Томского государственного университета) // Власть. 2015. № 7. С. 14-23.
Данилова Е.А., Теплова И.Г. Кластерный подход в развитии российского ОПК как инструмент национального брендинга (на примере оборонного кластера г. Бийска) // Власть. 2016. № 4. С. 35-45.
Данилова Е.А. Сравнительный анализ международного брендинга вооруженных сил и российский национальный брендинг инноваций в оборонно-промышленном комплексе как ответ на глобальные вызовы современности // Власть. 2017. № 7. С. 92-107.
Вручение медалей «Герой Труда Российской Федерации». 30 апреля 2016 года // Президент РФ. URL: http://special.kremlin.ru/events/president/news/51830 (дата обращения: 20.02.2018).
Послание Президента РФ Федеральному собранию 1 марта 2018 г. // Президент РФ. URL: http://www.kremlin.ru/events/president/news/56957 (дата обращения: 02.03.2018).
Ицковиц Г. Тройная спираль. Университеты - предприятия - государство. Инновации в действии. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та систем управления и радиоэлектроники, 2010. 238 с.
Данилова Е.А. Концептуальная модель формирования стратегии национального брен-динга Российской Федерации // Вопросы политологии. 2016. № 3 (23). С. 203-212.
 The Strategy of the Russian National Brand Formation in the Aspect of the Innovation Potential of the Defense Industry Complex of the Russian Federation | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2019. № 51. DOI: 10.17223/1998863X/51/18

The Strategy of the Russian National Brand Formation in the Aspect of the Innovation Potential of the Defense Industry Complex of the Russian Federation | Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. 2019. № 51. DOI: 10.17223/1998863X/51/18

Download full-text version
Counter downloads: 1702