The Specificity of the Substantiation of Social Phenomena in Fyodor Stepun's Philosophy of Culture
This article analyzes the specificity of the formation of social phenomena in Fyodor Stepun's philosophy of culture. The philosopher of the Russian Abroad developed an interpretation of culture as a sociocultural process, in which each person contributes to the development of culture. This concept of society was achieved in the axiology of the Southwest School of Neo-Kantianism by Wilhelm Win-delband and Heinrich Rickert. The axiological method allows one to understand reality as the opposition of an a priori value and a historical fact. Culture is an improvement of the realization of values, in the process of which all social communications are forming. Religion plays the role of a tool for the interaction of eternal values and historical development. Every person, by addressing transcendent reality, justifies freedom in his or her own life. The concept of norms in Windelband's philosophy is an expression of the super-experienced connection of a multitude of people, which allows one to focus on the meaning of eternal values. And religion allows each person to actualize the norm as a personal motive. Following Windelband, Stepun defines the functionality of religion in the constitution of society as a tool to justify the significance of a moral trajectory in the defining of the functionality of social phenomena. The concept of sobornost ("togetherness", "symphony") is most consistent with the task of substantiating the regulations of the life of an individual person, understood as part of a soci-ocultural phenomenon per se. People correlate their own lives with cultural development through sobornost, a tool for constant optimization of aspirations and interests, updating the assessment of their own lives and the lives of others. The justification of social phenomena as a result of the correlation of the ideas of European philosophy and Russian religious and philosophical thought made by Stepun is based on the controversy, which was formed in the intellectual environment of the Russian Abroad and which is expressed in the opposition of Western methodological individualism and the idea of sobor-nost from the Russian philosophical tradition. Stepun's solution hows the fundamental feasibility of the correlation of ideas proposed in European socio-philosophical constructions with conceptions of Russian religious philosophy.
Keywords
неокантианство,
культура,
общество,
норма,
соборность,
Neo-Kantianism,
culture,
society,
norm,
sobornostAuthors
Zagirnyak Mikhail Yu. | Immanuel Kant Baltic Federal University | mikhail.zagirnyak@gmail.com |
Всего: 1
References
Степун Ф.А. Жизнь и творчество // Избранные сочинения. М. : РОССПЭН, 2000. С. 89-126.
Степун Ф.А. Прошлое и будущее славянофильства // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 375-390.
Штаммлер А.В. Ф.А. Степун // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 732-742.
Ferrari M. Neokantismo come filosofia della cultura: Wilhelm Windelband e Heinrich Rickert // Revue de Metaphysique et de Morale. 1998. № 3: Neokantismes. P. 367-388.
Риккерт Г. О понятии философии // Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре. М. : Республика, 1998. С. 15-42.
Виндельбанд В. Sub specie aetemitatis (Медитация) // Избранное : Дух и история : пер. с нем. М. : Юрист, 1995. С. 271-280.
Виндельбанд В. О свободе воли // Избранное : Дух и история : пер. с нем. М. : Юрист, 1995. С. 508-654.
Виндельбанд В. Святыня (Очерк по философии религии) // Избранное : Дух и история : пер. с нем. М. : Юрист, 1995. С. 259-271.
Виндельбанд В. О принципе морали // Избранное : Дух и история : пер. с нем. М. : Юрист, 1995. С. 231-253.
Степун Ф.А. Открытое письмо Андрею Белому по поводу статьи «Круговое движение» // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. B.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 351-362.
Степун Ф.А. Памяти Андрея Белого // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 218-240.
Степун Ф.А. Б.Л. Пастернак // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. C.292-310.
Степун Ф.А. О некоторых отрицательных сторонах современной литературы // Сте-пун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 363-374.
Степун Ф.А. О корнях большевизма, о демократии, свободе и будущем России // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 558-563.
Блюменкранц М.А. В борьбе с «метафизической инфляцией». Проблема демократии в мировосприятии Федора Степуна // Федор Августович Степун / под ред. В.К. Кантора. М. : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2012. С. 138-147.
Stammler H. The Great Tradition in Russian Philosophy // The Russian Review. 1960. Vol. 19, № 3. P. 254-266.
Зандер Л. О Ф.А. Степуне и о некоторых его книгах // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 684-708.
Степун Ф.А. Письма из Германии (формы немецкого советофильства) // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 454-467.
Степун Ф.А. Г.П. Федотов и «Новый град» // Степун Ф.А. Большевизм и христианская экзистенция : избранные сочинения / сост. В.К. Кантор. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2017. С. 282-289.
Степун Ф.А. О свободе // Сочинения. М. : РОССПЭН, 2000. С. 534-554.
Степун Ф.А. Идея России и формы ее раскрытия // Сочинения. М. : РОССПЭН, 2000. С. 494-503.
Von Wiese L. What Is European Culture? // The British Journal of Sociology. 1960. Vol. 11 (1). P. 1-9.
Di Giorgi P. Max Weber e la Russia // Studi di Sociologia. 1994. Anno 32, fasc. 4. P. 405415.
Treiber H. Die Geburt der Weberschen Rationalismus-These: Webers Bekanntschaften mit der russischen Geschichtsphilosophie in Heidelberg: Uberlegungen anlafilich der Veroffentlichung des ersten Briefbandes der Max Weber-Gesamtausgabe // Leviathan. 1991. Vol. 19, № 3. P. 435-451.